دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش:

زمان بازنگری متن سند تحول بنیادین فرا رسیده است

محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در نشست خبری که در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان برگزار شد، با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش قدیمی‌ترین قانونگذار در آموزش و پرورش است، اظهار کرد: شورای عالی آموزش و پرورش در صد و بیست و پنجمین سال خود است؛ همچنین در نیمه امسال، یکهزارمین جلسه را با حضور رئیس‌جمهور که رئیس شورای عالی آموزش و پرورش داشتیم.

وی ادامه داد: شورای عالی آموزش و پرورش نهادی است که به اتفاقات خوبی که قرار است در آموزش و پرورش بیفتد، کمک می‌دهد که نیاز به آگاه‌سازی عمومی است که از این جهت رسانه‌ها نقش بزرگی دارند.

امانی طهرانی اضافه کرد: گواهینامه صلاحیت اتفاق مبارکی است و هر کاری که می توان برای کیفیت کار معلم انجام داد، خوب است. پاره‌ای از صلاحیت معلمی به پیش از ورود به معلمی بر می‌گردد مثل آموزش‌هایی که در دانشگاه فرهنگیان انجام می‌شود.

وی افزود: آموزش به لحاظ محتوایی و روشی به روز می شود و از این جهت باید هم تغذیه و هم رصد کارکنان صورت گیرد؛ در مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع صلاحیت معلمی در تمام دوره‌هایی که جذب می‌شوند مورد بررسی و تصویب است و قرار شد شورای عالی آموزش و پرورش وارد عمل شود و آیین‌نامه را تصویب کند که مصوب شد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: باید شیوه‌نامه اجرایی تهیه شود که در معاونت برنامه‌ریزی در حال انجام است. این شیوه‌نامه با موضوع رتبه‌بندی هم ارتباط دارد و هر معلمی که وارد رتبه‌بندی می شود باید گواهینامه صلاحیت داشته باشد و یک زمان ۴، ۵ ساله نیاز است تا همه معلمان وارد این روند و دریافت گواهینامه صلاحیت شوند.

وی افزود: فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی و مهارت آموزان، گواهینامه صلاحیت دریافت می‌کنند که هر پنج سال یکبار باید به‌روزرسانی شود.

امانی با بیان اینکه رتبه‌بندی سه چیز را به هم مرتبط می‌کند که شامل  استانداردها، سنجش استانداردها و ارزشگذاری استانداردهاست که امروز به اوضاع معیشتی جامعه گره خورده است، گفت: معتقدیم تقلیل رتبه‌بندی به افزایش حقوق، از بین بردن فلسفه کار است البته منظور رد معیشت نیست بلکه باید به‌گونه‌ای عمل کرد که فاصله کف و سقف آنقدر کم نشود که فرد بگوید همین که وارد این رتبه‌بندی شود، کافیست.

وی ادامه داد: روزی رتبه‌بندی در کشور اجرای مناسب می‌شود که  استانداردهای معلمی را بتوانیم داشته باشیم که کارهای خوبی انجام شده است و معلمان برای ارتقای خود بکوشند. این نوع کارها پله‌های متعددی را باید بپیماید که بتواند به نتیجه برسد و بنده با استراتژی‌های اجرایی تدریجی در کشور موافقم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره آموزش زبان انگلیسی و عربی اظهار کرد: باید ابتدا بین مأموریت زبان عربی و انگلیسی تمایز قائل شویم؛ مأموریت آموزش این دو با یکدیگر متفاوت است. مأموریت زبان عربی، زبان ارتباطی نیست، بلکه زبان دین است و دانش آموزان باید بتوانند از متون دینی که می‌خوانند درک معنایی پیدا کنند.

وی ادامه داد: درباره انگلیسی، کسب مهارت‌های ارتباطی مهم است. در این باب آموزش‌ها هم به زمان و هم به کیفیت نیاز دارند و بچه‌ها در موقعیت سخن گفتن جدید قرار می گیرند و برای اولین بار در امتحانات، لیسنیگ بخشی از امتحان شد و فضای امتحانات تغییر کرد.

امانی با بیان اینکه زبان نیمه تجویزی و انتخابی تعریف شده است، گفت: در کمیسیون برنامه درسی موضوعی در مرحله نهایی است که امکان انتخاب‌گری زبان را به دانش‌آموزان دهیم و آموزش زبان را در مؤسسه مجاز بگذرانند و مدرسه، آموزش را بپذیرد که در این صورت، تنوع زبانی هم عملیاتی می‌شود.

وی درباره سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: طبق بررسی واحد حقوقی شورای عالی آموزش و پرورش و معاونت حقوقی وزارت آموزش و پرورش، طبق قانون تصمیم‌گیری درباره این موضوع، وزارت آموزش و پرورش است که شخص وزیر و یا کارگروه تعیین کننده توسط وی می‌شود و هیچ تصریحی مبنی بر اینکه مصوبه شورای عالی نیاز دارد، نیست.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: این موضوع به آقای حاجی میرزایی وزیر سابق آموزش و پرورش منعکس شد که ایشان در شورای معاونین مورد تصمیم‌گیری قرار داد که سن ۲۴ سال به تصویب رسید. اما حالا این سؤال مطرح شده است که آیا این موضوع اختصاص به سال ۹۹ داشته یا برای سال های دیگر است. من شخصا نظرم این بود که اختصاص به سال ۹۹ نداشت. اما در حال بررسی فایل هستند و اگر نیاز به تصمیم گیری دیگری است باید سرپرست وزارت آموزش و پرورش اقدام کند. از مدیرکل امور اداری آموزش و پرورش نیز خواستیم که این موضوع را پیگیری کند و احتمالا طی دو سه هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد.

وی درباره فرآیند جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش، گفت: تمام مسیرهای جذب باید از طریق مسیرهای مجاز تعیین شده باشد؛ در مصوبه شیوه‌های جذب نیرو، اصل براین است که معلمان رسمی و متعهد به خدمت در آموزش و پرورش، باید با محوریت دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، جذب و وارد آموزش و پرورش، شوند. بنابراین، اگر این مصوبه به خوبی اجرا شود تعادلی در راستای جذب معلمان صورت خواهد گرفت.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: تأمین معلم ابتدایی تقریبا راهی جز دانشگاه فرهنگیان ندارد زیرا معلم ابتدایی باید مسؤولیت چندین درس را برعهده بگیرد و این توانمندی نیازمند ملزوماتی است که در دانشگاه فرهنگیان وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه امر تعلیم و تربیت باید از سوی بهترین نیروها شکل بگیرد تا نفع ملی ملت هموار شود، اظهار کرد: حکم واحد برای تربیت نیرو در تمام رشته‌ها، خلاف رویه‌های تربیتی است، در این خصوص باید راهکار‌های مختلفی ارائه شود و باید امر تعلیم و تربیت با بسیج همه امکانات شکل بگیرد و بهترین نیروها جذب شوند.

امانی طهرانی در خصوص برخی اظهار نظرها، مبنی بر تلاش برخی نمایندگان مجلس در راستای ارائه طرحی برای جذب معلمان حق التدریس از سال ۹۱ به بعد، تصریح کرد: این که افراد به صرف خدمت در یک بازه زمانی، جذب آموزش و پرورش شوند موضوعی خلاف مقررات و مصوبات است بلکه باید راهکارهایی ارائه شود که افراد مذکور پس از گذراندن آزمون‌ها و دوره های قانونی، جذب شوند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره اصلاح کلمه «ولی» در آیین‌نامه اجرایی مدارس گفت: کلمه «ولی» اطلاق بر پدر و مادر دارد و هردو می‌توانند کارنامه فرزندشان را دریافت کنند، البته اگر مرجعی در محدود کردن حقی در این زمینه، صاحب صلاحیت باشد این موضوع به آموزش و پرورش ارتباطی ندارد.

وی درباره اصلاح و ترمیم سند تحول بنیادین بیان کرد: هر ۵ سال یکبار باید سند بازنگری شود اکنون زمان این امر است تا سازوکار و فرآیند علمی آن را بکار بگیریم، بنابراین سند تحول از باب‌هایی مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از ترمیم سند تحول بنیادین خبر داد و افزود: متن نهایی این امر تا پایان آبان ماه نهایی و کار ترمیم سند انجام می‌شود.