مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین:

مدارس الگوی تحول از مهرماه سال آینده راه اندازی می شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین با بیان اینکه برای موفقیت در اجرای سند تحول بنیادین نیازمند گفتگو و نقد هستیم، بیان کرد:طراحی و برنامه ریزی پشت درهای بسته خود یک اقدام ضد تحولی است.

دبیر قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین در نشست ارائه و نقد الگوی اجرایی‌سازی این سند که در تاریخ 28 آذر ماه در سالن غدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار گردید، با بیان اینکه جهت موفقیت در اجرا شدن سند تحول نیاز مند گفتگو و نقد هستیم، اظهار داشت: طراحی و برنامه ریزی پشت درهای بسته خود یک اقدام ضد تحولی است و ما پذیرای نقدها و نظرات صاحب نظران جهت ایجاد یک وفاق گفتمانی هستیم،که در این راستا نشست ها و جلسات نقد و بررسی با صاحب نظران و افراد با تجربه ادامه خواهد داشت.

ایشان در ادامه با بیان الزامات تحول عنوان کرد: یکی از الزامات تحول، فهم و اداره‌ی عمومی از ضرورت و مقصد تحول است و همه‌ی ارکان نظام آموزشی باید به یک فهم مشترک از چرایی و چگونگی تحول دست یابند.

دبیر قرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین در ادامه با بیان این که مدرسه یک نهاد ملی است بر ضرورت وجود یک نگرش ملی به تحول و مشارکت همه‌ی دستگاه‌های حاکمیتی و عموم مردم در اجرای سند تحول تأکید نمود.

پارسانیا موارد دیگری را نیز جزو الزامات تحول برشمرد. لزوم تشخیص و متمرکز شدن بر نقاط کانونی تحول به عنوان گرانیگاه‌های تحول، تخصیص منابع ویژه تحول به صورت هدفمند، اصلاح قوانین و مقررات در جهت افزایش اختیارات مدرسه و ایجاد یک نهاد هماهنگ کننده به گونه‌ای که فعالیت واحدهای مختلف وزارتخانه براساس سند تحول شگل بگیرد، از جمله این موارد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه بخش اعظم سند تحول قابلیت اجرایی شدن دارد به آسیب‌شناسی اجرای سند تحول بنیادین در سال‌های گذشته در سه بخش طراحی، نظارت و اجرا پرداخت و عنوان کرد: طبق بررسی انجام شده، برنامه‌های واحدهای مختلف با یکدیگر هماهنگ و منطبق بر سند تحول نبوده است و شاهد کثرت فعالیت‌ها و عدم برنامه‌ریزی بلند مدت بوده‌ایم. وی همچنین با نقد از تدوین نشدن شاخص‌های ارزیابی اجرای سند تحول بنیادین در سالهای گذشته، بر لزوم تدوین هرچه سریعتر این شاخص‌ها توسط شورای عالی آموزش و پرورش تأکید نمود.

دبیر قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین در جمع‌بندی این بخش اظهار کرد: هدف از تشکیل قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول ایجاد هماهنگی بین واحدهای مختلف، تنظیم‌گری و منطبق‌سازی برنامه‌ی واحدها با سند تحول بنیادین و مشخص کردن اولویت‌های تحول‌آفرین به عنوان نقاط کانونی تحول است و قرارگاه هر هفته به ریاست وزیر و با حضور معاونین وی و شخصیتهای حقیقی، جلسات بررسی برنامه‌های واحدهای مختلف را در دستور کار دارد.

وی با بیان ضرورت ایجاد گفتمان تحول در جامعه از تدوین یک بسته جامع گفتمان‌سازی سند تحول بنیادین خبر داد و عنوان کرد: طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی ویژه معلمان و مدیران مدارس، تولید محصولات چندرسانه‌ای و آغاز همکاری با صدا و سیما برای تولید برنامه‌های تلویزیونی، از جمله اقدامات قرارگاه در راستای گفتمان‌سازی تحول است.

پارسانیا در ادامه، از راه‌اندازی مدارس الگوی تحول از مهرماه سال آینده با کمک ره‌یاران تحول خبر داد و گفت که قرار است در هر منطقه تعدادی مدرسه دولتی عادی در مدار تحول قرار بگیرند، به نحوی که الهام‌بخش سایر مدارس باشند. شایان ذکر است که ره‌یاران تحول در تابستان امسال با برگزاری یک دوره ده روزه، آموزش‌های لازم را دیده‌اند و مرحله دوم این آموزش‌ها نیز بزودی آغاز خواهد شد.

وی همچنین از ایجاد سکویی برای به اشتراک‌گذاری برترین تجارب و ایده‌های تحولی در سطح مدرسه خبر داد.

ایشان در ادامه و با توجه به بخش قبلی سخنان خود پیرامون لزوم تنظیم‌گری در سطح ملی و تمرکز بر گرانیگاه‌های تحول، اولویت‌های تحول‌آفرین را ذیل شش زیرنظام ارائه نمود. شایان ذکر است که این اولویت‌ها در دو زیرنظام «برنامه درسی» و «پژوهش و ارزشیابی» توسط حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی لطیفی و دکتر محسن زارعی ارائه گردید.

گفتنی است در نوبت دوم این نشست، آقایان حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا صادق زاده از مدونین مبانی نظری سند تحول، دکتر محسن حاجی‌میرزایی، وزیر سابق آموزش و پرورش و دکتر عباس صدری، از مدونین سند تحول، ارائه آقایان پارسانیا، لطیفی و زارعی را بررسی و نقد کردند. این نقدها به مرور در کانال قرارگاه به اشتراک گذاشته خواهد شد.