در راستای تحقق اسناد تحولی:

دوره آموزشی «اشاعه برنامه‌های درسی با رویکرد آموزش ترکیبی» آغاز شد

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در راستای تحقق اهداف عملیاتی اسناد بالادستی، به‌روزآوری روش‌های تعلیم و تربیت و ارتقای کیفیت فرایند یاددهی – یادگیری، پس از تولید راهنمای عمل آموزش ترکیبی برای دوره‌های ابتدایی و متوسطه به‌منظور توانمندسازی معلمان برای اجرای مناسب برنامه‌های درسی جدید و دریافت بازخوردهای اصلاحی، دوره آموزشی «اشاعه برنامه‌های درسی با رویکرد آموزش ترکیبی» را برگزار می‌کند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در راستای تحقق هدف عملیاتی شماره 17 و اجرایی کردن راهکار شماره 3_17 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر به‌روزآوری روش‌های تعلیم و تربیت با بهره‌گیری از محیط‌های متنوع در زمینه بهبود موقعیت دانش‌آموزان و ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی ـ یادگیری، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با هدف ارائه راهکارها و رهنمودهای آموزشی متناسب با رخدادهای حاکم بر همه ابعاد زندگی بویژه نظام تعلیم و تربیت از جمله همه‌گیری ویروس منحوس کرونا در دو سال اخیر و همچنین بر اساس واقعیت‌ها و تجارب کسب شده در زمینه نقش فناوری در آموزش و پرورش، «راهنمای عمل آموزش ترکیبی» برای دوره‌های تحصیلی ابتدایی و متوسطه را تولید و طی بخشنامه 388/140 در تاریخ  1401/9/19 جهت کاربست آن در فرایند یاددهی ـ یادگیری به ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور ابلاغ کرد.

بر همین اساس و در راستای مأموریت‌های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی مبنی بر ضرورت آماده‌سازی معلمان برای اجرای مناسب برنامه‌های درسی جدید و دریافت بازخوردهای اصلاحی، دوره آموزشی «اشاعه برنامه‌های درسی با رویکرد آموزش ترکیبی» را با حضور رؤسای تکنولوژی آموزشی، گروه‌های آموزشی و بررسی محتوا، آموزگاران و دبیران منتخب استان‌ها و مسؤولان دبیرخانه‌های کشوری از تاریخ 1401/10/23 لغایت 1401/11/2 در مرکز آموزش پیامبر اعظم تهران برگزار می‌کند.

رونمایی از راهنمای عمل آموزش ترکیبی

گفتنی است؛ حجت‌الاسلام دکتر علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی 4 آبان ماه 1401 در آیین رونمایی از راهنمای عمل آموزش ترکیبی که در حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: تجاربی که در دوره کرونا کسب کردیم متعدد بود و تمامی عزیزان واقفند که آموزش و پرورش همراه با تجربه رشد می‌کند‌‌. یکی از مهم‌ترین تجربه‌های کسب شده، مسئله فناوری‌ها و استفاده از فضای ارتباطی و اطلاعاتی جدید است که باید آن را جدی گرفت.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ادامه با بیان اینکه برای مواجهه با دنیای جدید باید برنامه‌ریزی انجام شود، گفت: براساس آنچه که به عنوان هدف تعیین شده و قرار است به سمت آن حرکت کنیم، باید برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشیم و تدابیر خاصی را اتخاذ کنیم.

 لطیفی ادامه داد: نگاه ما به آموزش ترکیبی، رویکردی جدید به یادگیری است. باید امروز از یادگیری دو گانه برنامه‌های درسی بیرون بیاییم و صاحب نگاهی متفاوت به آموزش شویم و در کنار آن توانمندسازی معلمان را انجام دهیم. کار “راهنمای عمل آموزش ترکیبی” که امروز در مراسم رونمایی از آن قرار داریم این است که فرصتی را برای توانمندسازی معلم فراهم کند.

وی ادامه داد: در آموزش ترکیبی تمرکز و توجه بر آموزش غیرحضوری است و ابزارها، فرصت‌ها و ظرفیت‌ها به واسطه فضای مجازی باید به خدمت آموزش درآیند. حال قرار است با استفاده از فرصت فضای مجازی معلم بتواند زمینه‌های غنی‌تر کردن، عمیق‌تر شدن و مستمر شدن آموزش را فراهم سازد. البته نباید فراموش کرد که کانون اصلی آموزش مدرسه است اما هدف ما این است که به شکلی از این بسترها استفاده کنیم که اگر بنا به هر دلیل فضای حضوری تعطیل شد، آموزش تعطیل نشود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پایان با اشاره به موضوع اهمیت اشاعه آموزش، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین نقطه ضعف ما در آنچه آموزش ترکیبی و غیرحضوری نامیده شده، بحث اشاعه آن بوده‌ است. انرژی لازم را باید روی توانمندسازی معلم گذاشت تا تأثیرات وی را در این حوزه شاهد باشیم‌. معلمان طی دو سال اخیر آمادگی و انگیزه خوب خود را نشان داده‌اند. اگر می‌خواهیم این نگاه تثبیت شود و آموزش استمرار داشته باشد، باید مقدار زیادی از انرژی خود را روی اشاعه رویکرد جدید آموزش که همان آموزش ترکیبی است صرف کنیم.