مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر قرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین:

آموزش و پرورش یک سیستم اجتماعی زنده است و تا هنگامی که اراده جمعی صورت نگیرد تحول رقم نخواهد خورد.

 مشاور وزیر و دبیر قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین در نشست تحول در مدارس از دیدگاه دانش آموزان که ۲۸ دی ماه به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان صورت پذیرفت عنوان کرد: فهم مشترک توسط ارکان آموزش و پرورش برای اجرای سند تحول بنیادین ضروری است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان،علی پارسانیا در ابتدا با اشاره به این که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای تحول بنیادین و اساسی تهیه شده است، عنوان کرد: اگر همه به ضرورت تحول در آموزش و پرورش پی ببریم، آن‌وقت انگیزه پیدا خواهیم کرد که همه باهم تحول را رقم بزنیم. اما این کافیست نیست؛ بلکه باید مقصد تحول را هم مشخص کرده و اتفاق نظر داشته باشیم.

وی افزود: علاوه بر مقصد تحول باید مسیر رسیدن به تحول هم مشخص باشد. آموزش و پرورش یک سیستم اجتماعی زنده است. سیستم‌های اجتماعی یک خصیصه دارند و آن این است که تا یک اراده جمعی شکل نگیرد، حرکت هدفمند صحیح انجام نمی شود. آموزش و پرورش یک جمعی است که هویت و اراده دارد. پس تحول با اراده شما دانش آموزان و معلمان رقم می خورد.

مشاور وزیر در ادامه بیان کرد: همه ما در آموزش و پرورش باید تفسیر مشترکی از معنای تربیت داشته باشیم تا تحول ممکن شود. به عنوان مثال اگر رفتار دانش‌آموز تغییر کند، آیا ضرورتاً تربیت اتفاق افتاده است؟ خیر! تربیت وقتی اتفاق می‌افتد که این رفتار، برخاسته از زیر ساخت معرفتی، گرایشی و ارادی دانش آموز باشد. یعنی اگر دانش آموز ما اهل مناسک باشد، در لایه معرفتی معتقد به آن تعبد باشد و اراده کرده باشد برای آن تعبد. در این صورت می‌توان ادعا کرد که تربیت اتفاق افتاده است.
حالا باید ببینیم همه ما مدیران، کارشناسان، معلمان، خانواده‌ها و دانش‌آموزان همین تلقی را از تربیت داریم؟ اگر داریم، کار تحول هموار شده است، اگر نه، ابتدا باید برای ایجاد این فهم‌های مشترک تدبیر کنیم.