معاون برنامه ریزی و توسعه منابع در اولین نشست خبری خود تشریح کرد:

ایجاد ردیف برای اجرای سند تحول بنیادین

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع  وزارت آموزش و پرورش پیرامون بودجه آموزش و پرورش در لایحه جدید دولت توضیحاتی داد و گفت: سهم بودجه دستگاهی آموزش و پرورش نسبت به بودجه همه دستگاه‌ها ۱۵ درصد است که نشان‌دهنده توجه دولت به آموزش و پرورش است.

به گزارش روابط اطلاع رسانی و روابط عمومی عمومی وزارت آموزش و پرورش، صادق ستاری فرد در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که پیرامون تشریح بودجه آموزش و پرورش در لایحه دولت برگزار شد، اظهار کرد: اساسا بودجه برش یک ساله تمدن یک ملت است و اصطلاحا اگر بخواهیم عنوان سیاستی بر سند بودجه بگذاریم بودجه را بالاترین سند سیاستی و مالی یک کشور می‌نامند.

وی افزود: براساس بودجه هر کشور می‌توانیم جهت گیری‌ها و سیاست‌های هر کشور و جامعه را رصد کرد در کشور ما نیز برای قانون بودجه در بالاترین سند سیاسی کشور، یعنی منشور جمهوری اسلامی و قانون اساسی، اصول متعددی ذکر می‌شود.

ستاری فرد بیان کرد: برای طراحی و‌ تدوین مفاد این سند مهم سیاستی و مالی کشور، در قوانین بالادستی از جمله سیاست‌های کلی ابلاغی و برنامه‌های ۵ ساله توسعه، ماموریت‌هایی ذکر شد و باید بودجه براساس اسناد بالادستی و قوانین مادر یا قانون احیای ۵ ساله تدوین و تصویب شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع  وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: دیوان محاسبات کل کشور مسئول نظارت بر حسن اجرای قانون بودجه است و سازمان بازرسی نیز یکی از نهادهایی است که بر چگونگی افعال پیش بینی شده در قانون بودجه ماموریت‌هایی دارد.

وی آموزش و‌ پرورش و دستگاه تعلیم و تربیت را بزرگترین دستگاه اجرایی کشور دانست و اضافه کرد: این وزارتخانه ۹۷۱ هزار نیروی انسانی شاغل و ۳۸ هزار نیروی بازنشسته و جمعیت دانش آموزی ۱۶ میلیونی دارد لذا ذینفعان حداکثری را در اختیار دارد.

ستاری فرد گفت: در سال ۱۴۰۱ با وجود تمام سختی‌ها بعد از یک دوره پرفشار آموزش مجازی ناشی از کرونا و وقفه آموزشی، آموزش‌های حضوری مدارس میزبان حضور دانش آموزان بود و نیازهای آموزش و پرورش با توجه به مقتضیات تغییر کرد می‌طلبید بعد از این وقفه زیرساخت‌های مورد نیاز دانش آموز تامین شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: در حوزه نیروی انسانی اتفاقات خوبی افتاد با وجود برخی کمبودها سازمان اداری استخدامی در شروع سال تحصیلی همکاری و همراهی خوبی با آموزش و پرورش داشت و مجوز جذب ۳۴ هزار و ۸۱۳ نیرو را از طریق برگزاری آزمون استخدامی داد که ۲۵ هزار و ۲۱ نفر جذب شدند همچنین کسری نیروی آموزش و پرورش از طریق مجوز به کارگیری بازنشسته‌ها برای دوره ابتدایی حق التدریس‌های شاغل و بازنشسته که ۱۰۴ هزار بودند، برطرف شد.

ستاری فرد اظهار کرد: از حیث مالی وضعیت به گونه‌ای دیگری است ما تصور داشتیم با شروع آموزش حضوری بخشی از نارسایی‌های این مدت با حمایت سازمان برنامه و بودجه پوشش داده شود اما انتظارات مدارس تامین نشد برای این موضوع طرح تثبیت و تعمیق یادگیری برای۳۰ درصد دانش آموزان در تابستان اجرا شد.

وی در ادامه رتبه بندی را یکی از اقدامات دولت بعد از سال‌ها توقف دانست که رضایت شغلی و کیفیت بخشی را به دنبال دارد.

ستاری فرد ادامه داد: رتبه بندی معلمان بعد از ۱۱ سال تعلل تصویب شد و سازمان برنامه و بودجه نیز همراهی خوبی در این زمینه داشت و از ۳۸ هزار میلیارد تومان اعتبار ۲۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: برای بازنشسته‌های سال ۱۴۰۰ که ۷۲ هزار نفر بودند پاداش بازنشستگی در ۱۵ آذر تسویه شد و سازمان برنامه و بودجه همراهی خوبی در این زمینه داشته است اما این سازمان باید در تخصیص ردیف‌های کیفیت بخشی حوزه آموزش و پرورش ما را همراهی کند.

ستاری فرد تصریح کرد: سهم تصویبی حوزه تربیتی و امور پرورشی دانش آموزان در بودجه ۱۴۰۱ کم بود و تخصیص قابل توجهی نبوده است. در این راستا تاکنون ۷۶ درصد تخصیص گرفتیم اما می‌طلبد با توجه به نیازهای تربیتی دانش آموزان، چرخش تحولی در نظام بودجه ریزی و پیش بینی اعتبار در این بخش صورت بگیرد.

وی اظهار کرد: دیوان عدالت اداری ۲۰ درصد از ردیف‌های اعتبار سرفصل‌های اصلی آموزش و پرورش را کم‌ کرد پیشنهاد دادیم در بودجه سال آینده برای این امر فکری شود. همچنین در حوزه خرید خدمات آموزشی با کسری بودجه هزار میلیارد تومانی رو به رو بودیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع بیان کرد: برای سال آینده رقم پیشنهاد شده برای وزارت آموزش و پرورش ۲۴۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد که نسبت به سال جاری، ۲۱ درصد رشد داشته است؛ خوشبختانه بعد از ۱۱ سال از اجرای سندتحول بنیادین که هیچ ردیف اعتباری پیش بینی نمی‌شد، ردیفی به نام اجرای سندتحول درنظر گرفته‌اند اما انتظار ما این است رقم پیش بینی شده در مجلس هم افزایش یابد.

وی افزود: مزیت دیگر لایحه سال آتی این است که بودجه استقرار رتبه بندی را در دل ردیف اصلی حقوق و مزایا دیده‌اند که اتفاق خوبی است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۸۱ هزار میلیارد تومان حقوق همکاران فرهنگی در استان‌ها است عنوان کرد: آموزش و پرورش در حوزه اعتبارات تملک سرمایه‌ای و عمرانی کمبودهایی پیدا کرده است. اعتبارات عمرانی کل کشور ۲۶ درصد، اما اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش ۳۱ درصد کمتر از سال گذشته و منفی ۳۱ درصد است. اعتبارات سازمان نوسازی نیز با کاهش ۱۵ درصدی مواجه‌ است که امیدواریم به طور ویژه در مجلس مورد توجه باشد.

ستاری‌فرد با اشاره به اینکه سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت برای سال آتی ۱۱.۲ درصد است گفت: سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۰ درصد، در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲.۹ درصد و برای سال ۱۴۰۲ حدود ۱۱.۲ درصد است. انتظار ما این است که این عدد به ۱۵ درصد برسد. سهم بودجه دستگاهی آموزش و پرورش نسبت به بودجه همه دستگاه‌ها ۱۵ درصد است و نشان‌دهنده توجه دولت به آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه سال آتی سهم هزینه‌های غیرپرسنلی حدود ۲.۶ درصد است که باعث می‌شود در اجرای برنامه‌های کیفیت بخشی با مشکل مواجه شویم. این نگرانی زمانی بیشتر می‌شود که همین بودجه هم دیرهنگام تخصیص یابد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به حذف اعتبارات حوزه آموزش و پرورش از محل هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از تبصره ۱۴ هدفمندی داشتیم که حذف شده و آموزش را در حوزه‌هایی چون ایاب و ذهاب، مدارس شبانه‌روزی و… با مشکل مواجه می‌کند.

ستاری‌فرد افزود: آموزش و پرورش سال گذشته ۱۸ هزار و۷۰۰ کلاس درس با تراکم بالای۴۰ نفر داشت که به واسطه افزایش جمعیت دانش آموزی به دلایلی چون افزایش جمعیت اتباع رخ داده و با همه تلاش‌ها به ۱۶ هزار و۶۰۰ کلاس درس رسیده است. کاهش اعتبارات حوزه عمرانی می‌تواند مشکلات ما را در این حوزه بیشتر و عدالت تربیتی را دچار خدشه کند. سهم این دانش آموزان از معلم در هرکلاس درس در چنین شرایطی چقدر است؟ نرم تراکم کلاس باید ۲۳ نفر باشد.

وی ادامه داد: ۱۳۵ هزار دانش آموز متوسطه اول داریم که در کلاس‌های مختلط هستند. گاها سرویس بهداشتی‌شان هم مشترک است. لذا وزیر دستور داد هیچ کلاس مختلط متوسطه دومی نباید داشته باشیم که اجرا شد اما در متوسطه اول مشکل داریم و بالغ بر۸۴۰۰ کلاس درس متوسطه اول مختلط داریم. این موارد کیفیت و عدالت را خدشه دار می‌کند و در صدد جذب نیروی باکیفیت با اصلاح فرایندها و راهکارهای جذب معلم هستیم.

ستاری‌فرد با بیان اینکه ۴۹ هزار مدرسه سرایدار ندارند، اظهار کرد: سرانه زیست شبانه روزی دانش آموزان در مدارس شبانه روزی، روزانه ۱۹ هزار تومان است. ۴۰۰ هزار دانش آموز شبانه روزی داریم. سرانه پرورشی روزانه هر دانش آموز یک حبه قند هم نمی‌شود و ۴۰ تک تومان است. کل اعتبار پرورشی ۱۰ ماه اخیر، ۲۵۰ میلیارد تومان بوده‌ است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در دوره کرونا ۲ درصد به نرخ آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان اضافه شد، چون بچه‌ها محصول فضای مجازی شدند، گفت: اکنون هم هر اتفاقی می‌افتد مدرسه را تعطیل می‌کنند، اینگونه که نمی‌توان آموزش و پرورش را اداره کرد. تولیت نظام تعلیم و تربیت براساس بند ۲ سیاست‌های کلی تحول در آموزش و پرورش با آموزش و پرورش است، اما عده‌ای در بیرون نشسته‌اند و می‌خواهند تصمیم بگیرند مدارس کی باز باشد و کی بسته باشند که عدالت در آموزش را نابود کرده است.

ستاری فرد با بیان اینکه خط مقدم ما، مدرسه است، گفت: آموزش و پرورش را یک ماه تعطیل کردند، اما قانون هوای پاک اجرا نمی‌شود.

وی تاکید کرد: نمی‌توانیم تربیت دانش آموزان را به فضای مجازی بسپاریم. تبعات تعطیلی مدارس در دوران کرونا کم نبود. وقتی تعطیل می‌کنیم کسی که دسترسی دارد استفاده‌ می‌کند، اما کسی که دسترسی ندارد نابود می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای اجرای سندتحول ۴۴۰ میلیارد تومان پیش بینی شده اما نیاز ما حداقل ۲۰۰۰ میلیارد تومان است، گفت: برای احیای امور تربیتی و حوزه پرورشی نیز باید گفت که در سند انتظار برگزاری شش اردو برای هر دانش آموز (۹۰ میلیون روز اردو) را خواسته‌اند و به طور کلی نیازمند ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این حوزه هستیم در حالی که ۴۳۰ میلیارد تومان دیده شده است. ۱۴۳۰ میلیارد تومان برای آسیب‌های اجتماعی در لایحه دیده‌اند اما دستگاه آن مشخص نیست و پیشنهاد ما این است که به آموزش و پرورش تخصیص یابد.

ستاری‌فرد با اشاره به ضرورت تقویت حوزه نخبگانی گفت: برای ایجاد باشگاه دانش پژوهان جوان بودجه‌ای دیده‌ نشده است. برای جذب بازماندگان از تحصیل کار خوبی با عنوان طرح شهید محمودوند آغاز شده و تعداد بازماندگان براساس آخرین آمار، ۹۱۱ هزار نفر است که برای جذب آنان ۱۸۰۰ میلیارد تومان برآورد اعتبار شده و باید به آن توجه کرد. برای تغذیه شبانه روزی‌ها و ایاب و ذهاب دانش آموزان در مناطق محروم ۷۰۰ میلیارد تومان تخصیص گرفتیم که در لایحه سال آتی دیده نشده و پیشنهاد ما این است که یک درصد از اعتبارات هدفمندی را برای این امر ببینند.

وی ادامه داد: از ۲۰۰۰ میلیارد تومان سهم آموزش و پرورش در مالیات برارزش افزوده سال ۱۴۰۱ تنها ۴۰ میلیارد تومان به ما تخصیص داده‌اند که عدد اندکی است. در سال ۱۴۰۲ هم این سهم پیش بینی نشده است. پیشنهاد دیگر ما این بود که برای آموزش و پرورش جهت تامین امنیت و ارتقای برگزاری امتحانات نهایی و ایجاد سابقه تحصیلی در لایحه مبالغی را تخصیص دهند ولی اعتباری در لایحه بودجه سال آتی پیش بینی نشد. امیدواریم مجلس کمک کند اعتبار لازم برای این امر لحاظ شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به بی‌بهره بودن پرسنل آموزش و پرورش از رفاهیات و پرداخت‌های مناسبتی اشاره کرد و گفت: باید این موارد برای همه کارکنان دولت عادلانه توزیع و پرداخت شود. دولت لایحه ای در این زمینه در دست دارد.

ستاری‌فرد به کسری اعتبارات۱۵۰۰ میلیاردی امسال برای پرداخت حق الزحمه همکاران خرید خدمات گفت: مطالبات سال گذشته تا خرداد جاری را پرداخت کرده‌ایم اما شرمنده‌ایم که چهارماه امسال پرداختی به آنها نداشته‌ایم که پیگیر تامین آن هستیم. برای سال آینده نیز۱۵۰۰ میلیارد تومان کسری خواهیم داشت.

وی در ادامه درباره صدور احکام رتبه‌بندی نومعلمان عنوان کرد: نومعلمان که بعد از ابلاغ قانون، استخدام شدند، مشمول رتبه بندی می‌شوند. با تصویب هیئت ممیزه به این جمع بندی رسیدیم و سامانه برایشان باز و احکامشان صادر می‌شود. یکی از دغدغه هایشان همین بود و صدور احکامشان بر اساس رتبه بندی انجام می‌شود و در دستورکار است. تا قبل از پایان سال احکام شان را صادر می‌کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت معلمان جدیدالورود به آموزش و پرورش که از محل آزمون استخدامی جذب شده‌اند و چهارماه به کلاس درس رفته‌اند، ولی در گزینش پذیرفته نشده و در نتیجه احکامشان هنوز صادر نشده است گفت: دانشجومعلمانی داریم که تاییدیه گزینش آنها نیامده است. قانون گزینش معلمان می‌گوید هرگونه صدور احکام و پرداخت وجه منوط به تایید گزینش است. همکاران جدید الاستخدام ( چه ماده ۲۸ و چه سایر طرق که متعهد هستند) حتما باید تاییدیه گزینش بگیرند و بعد از تاییدیه احکامشان صادر می‌شود.

ستاری‌فرد در پاسخ به پرسشی درباره محرومیت برخی معلمان از رتبه‌بندی در برخی استان‌ها اظهار کرد: در آیین نامه رتبه بندی چهار دسته صلاحیت عنوان شده است. در بخش شایستگی عمومی حداقل امتیاز برای کسب رتبه ۱۵۰ از ۳۰۰ است و هرکدام از مشمولان که ۱۵۰ امتیاز را کسب نکنند رتبه پنجگانه نمی‌گیرند و اگر همکاری یکی از رتبه‌های یک تا پنج را احراز نکند به مدت یک سال مزایای رتبه یک را مشمول می‌شود و بعد از یکسال مجدد ارزیابی می‌شود. اگر بعد از یک سال صلاحیت لازم را کسب نکند رتبه بندی‌اش قطع خواهد شد. این صراحت آیین نامه است.

وی درباره شیر مدارس گفت: اعتبار شیر مدارس در بودجه ۱۴۰۱ دیده شده بود اما تخصیص نداشت. برخی استان‌ها از اعتبارات خودشان به صورت حداقلی این‌کار را انجام دادند. در لایحه بودجه ۱۴۰۲ بودجه‌ای برای شیر مدارس دیده نشده است.

 معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آزمون استخدامی در سال جاری برگزار می‌شود؟ گفت: آزمون داریم، اما روش جدیدی را دنبال می‌کنیم تا سازوکار جذب نیروی جدید و باکیفیت را فراهم کنیم. هنوز این روش‌ها نهایی نشده‌اند. این پیشنهادها باید در شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی به تصویب برسد. موضوع جذب نیروی انسانی آنقدر واجد اهمیت است که باید برای آن زمان بگذاریم و آن را به عنوان برنامه جدی دنبال کنیم.

ستاری‌فرد سرانه دانش آموزی را نیز اعلام کرد و گفت: ردیفی داریم که ۴۹۰۰ میلیارد تومان در آن دیده شده و اگر بر تعداد دانش آموزان تقسیم کنیم روزانه ۲۰۰۰ تومان می‌شود.