دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت:

بررسی‌های ترمیم سند تحول آموزش و پرورش از سال ۱۴۰۰ آغاز شده است

به گزارش فارس، محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سند تحول بنیادین از ابعاد مختلف باید مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد. یک بُعد، اجرای سند تحول است که جزو دغدغه‌هاست.

وی ادامه داد: بُعد دیگر، ترمیم و اصلاح سند تحول است که ۵ سال یکبار این اصلاح در سند پیشنهاد شده است. این موضوع از سال ۱۴۰۰ آغاز شده و در حال انجام است.

امانی طهرانی افزود: سند تحول بنیادین در عرصه مدرسه و اتفاقات درون مدرسه انتظار بوده چه تأثیراتی داشته است و برای آن چه اقداماتی انجام شده است. بعد مدرسه‌ای سند در فصل چهارم سند تحول مطرح شده است.

وی اضافه کرد: ۳ فاز برای ترمیم سند پیش‌بینی شده است؛ فاز اول، مطالعه و پژوهش از منابع هفتگانه است؛ فاز دوم این است که گزاره‌ها را در متن سند اعمال کنیم و فاز سوم بررسی و تصویب است؛ اکنون در فاز دوم هستیم اینکه چرا ترمیم طول کشیده است به این دلیل است که عقد قراردادهای این کار قدری طول کشید و جمع‌آوری اطلاعات و انجام پژوهش‌ها زمانی را اختصاص می‌داد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: انتظار این است که با آمدن سند، اتفاقات خاص و چرخش‌های تحولی اتفاق بیفتد. سند را نوشتیم که ببینیم چه کارهایی مغفول مانده است و چه کارهایی را باید انجام دهیم. به عنوان مثال جذب نیروی انسانی در طی سال‌های گذشته به طور کامل مبتنی بر سند نبوده است.

وی ادامه داد: بسیاری از یافته‌های زیرنظام‌های سند تحول را در خود سند تحول بنیادین وارد می‌کنیم.

امانی طهرانی اضافه کرد: به طور کلی در نظام آموزشی، امکان‌های مالی، نیروی انسانی و تجهیزات نداریم. امروزه در فیزیک مدارس مشکل فراوان داریم، در زمان کار مدارس که دو شیفته نباشد، در تجهیزات و نیروی انسانی با استاندارد بالا کمبودهای فراوانی داریم.

وی اضافه کرد: کمبودهای انباشته باعث می‌شود در تحقق سند کامیابی کاملی نداشته باشیم و  باید تصمیم ملی برای جبران کمبود نظام آموزشی کشور گرفته شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اچتثریح کرد: مفهوم واحد مورد اتفاق نظر در طول ۱۰ سال گذشته درباره اجرای سند تحول شکل نگرفته است و تثبیت مدیریتی در آموزش و پرورش کم است؛ شکل‌گیری نظر واحد نسبت به اجرا امکان‌پذیر نیست و به گفتمان واحد ملی نینجامیده است.

وی درباره انتخاب صاحبنظران برای تبادل اطلاعات ، گفت: با روش گلوله برفی جلو رفتیم. با ۷ اسم شروع کردیم و به ۳۶ نفر رسید. تمام اینها از منظر نقد وارد شدند.

رعنایی معاون شورای عالی آموزش و پرورش نیز به توضیحاتی درباره چگونگی بررسی‌ها برای ترمیم سند تحول، اظهار کرد: جلسه‌ای با وزرای پیشین و معاونین آموزش و پرورش دوره‌های مختلف، درباره چالش‌هایی که سند تحول با آن مواجه است، برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه با ۳۶ صاحبنظر تبادل‌نظر شد، گفت: ۳ سؤال کلان درباره سند تحول مطرح شد که شامل «در زمان تصویب چه چالش‌هایی داشته است که به آن توجه نشده است؟»، «در طول این ۱۰ سال چه چالش‌هایی وجود داشته است؟» و «در آینده آموزش و پرورش با چه چالش‌هایی مواجه می‌شود» بود.

رعنایی افزود: ۷۰ گزاره درآوردیم که ۲۶۵ نظر خروجی داشتیم.

وی اضافه کرد: حوزه نظارت در سه سطح پیش‌بینی شده است که شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش و وزارت آموزش و پرورش است که آموزش و پرورش شاخص عملیات اجرایی را نظارت می‌کند.

دوراندیش معاون شورای عالی آموزش و پرورش در این نشست گفت: دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش در حال بررسی انواع شاخص‌هایی که در نظام تعلیم و تربیت وجود دارد، است؛ در سطح بعدی، شاخص‌هایی است که مربوط به زیرنظام‌های سند تحول است؛ جلساتی را شروع کردیم که شاخص‌ها را در نظر بگیریم.

وی افزود: شاخص‌های در سطح مدرسه‌ای را هم در حال برنامه‌ریزی هستیم تا به آن دسترسی داشته باشیم.