رئیس جمهور در جلسه «بررسی کیفیت آموزش و مهارتهای پایهای دانشآموزان» تأکید کرد:
حمایت و پشتیبانی از معلمان از ارکان اصلی راهبرد دولت برای تحول در نظام آموزش کشور
رئیس جمهور حمایت و پشتیبانی از معلمان را از ارکان اصلی راهبرد دولت برای تحول در نظام آموزش کشور برشمرد و گفت: راهبرد و اهداف دولت در نظام آموزش کشور محقق نخواهد شد، مگر با افزایش کارآیی و بهرهوری که لازمه آن نیز ایجاد انگیزه در معلمان با حمایت و پشتیبانیهای مستمر است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، دکتر مسعود پزشکیان صبح امروز دوشنبه در جلسه «بررسی کیفیت آموزش و مهارتهای پایهای دانشآموزان»، لزوم ایجاد تحول در ساختار، برنامه، مدیریت و منابع آموزش و پرورش را به عنوان راهبرد مهم دولت برای تقویت و ارتقای نظام آموزشی کشور مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: در بخش ساختار ما باید به دنبال تغییر فضای کلاسهای درس باشیم و در این راستا لازم است فضای کلاس و محیطهای آموزشی، متناسب با نیازها، وضعیت و اقلیم هر منطقه طراحی شود.
رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه از نظر ما کلاس درس خوب و ایدهآل، کلاسی است که به جای معلم، دانشآموز محور باشد، در آن کار گروهی شکل بگیرد و سیستم ارزیابی در آن ایجاد شود، تصریح کرد: اگر مبنای آموزش ما به محصلین بر محور «بداند- بتواند» باشد، لازم است که محیطهای آموزشی ما برای توانمندسازی دانشآموزان متناسبسازی و میدان عمل بیشتری برای آنها فراهم شود که در این راستا میتوان از الگوهای جهانی در بهرهگیری از فضای مجازی، ابزارها و محیطهای متنوع آموزشی استفاده کرد.
دکتر پزشکیان اظهار داشت: تغییر ساختار کلاس درس مبتنی بر کار گروهی، علاوه بر ایجاد رقابت سالم و رشد علمی همزمان دانشآموزان، تا حد زیادی مشکل کمبود فضاهای آموزشی را نیز مرتفع خواهد کرد.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به لزوم تغییر در روشهای آموزشی متناسب با اقلیم و شرایط هر شهر و استان، پیوند انگیزه، دانایی و مهارت در فضاهای آموزشی را مورد تاکید قرار داد و گفت: گاهی مشاهده شده آموزشهای درسی به دانشآموزان هیچ ارتباط و تناسبی با نیازها و شرایط محل زندگی آنها نداشته و در نتیجه هیچ نفع و فایدهای در آینده برای آنها نخواهد داشت، لذا ضروری است کارگروه تحول در محتواهای آموزشی این مسئله مهم را نیز مد نظر قرار دهد.
دکتر پزشکیان همچنین اصول و روشهای آموزش مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان را بسیار مهم و حائز اهمیت دانست و افزود: باید توجه داشت که برای انتقال مفاهیم دینی به دانشآموزان میتوان به صورت غیرمستقیم و به زبانی که آنها میفهمند به انتقال این مفاهیم بپردازیم.
رئیس جمهور همچنین به موضوع میزان واگذاری اختیارات به مدیران و معلمان مدارس برای مداخله موثر در امر آموزش نیز اشاره و تصریح کرد: در این رابطه نوع اختیارات قابل واگذاری و چگونگی واگذاری آن به مدیران و معلمان بسیار حائز اهمیت و نیازمند بررسی است، علاوه بر این، در کنار اعطای هرگونه اختیاراتی، نظارت و پاسخگویی نیز شرط اصلی و اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس جمهور در ادامه حمایت و پشتیبانی از معلمان را از ارکان اصلی راهبرد دولت برای تحول در نظام آموزش کشور برشمرد و افزود: راهبرد و اهداف دولت در نظام آموزش کشور محقق نخواهد شد، مگر با افزایش کارآیی و بهرهوری که لازمه آن نیز ایجاد انگیزه در معلمان با حمایت و پشتیبانیهای مستمر است.
دکتر پزشکیان با بیان اینکه بسیاری از اصلاحات در نظام آموزش کشور به منابع مالی نیاز ندارد، تصریح کرد: در عین حال لازم است علاوه بر استفاده از منابع حاصل از مسئولیت اجتماعی شرکتها، احصاء راهکارهای کسب درآمد توسط آموزش و پرورش به منظور تقویت منابع مالی این وزارتخانه نیز مورد توجه قرار گیرد. همچنین استفاده از مشارکتهای مردمی، با تقویت و کارآمد سازی انجمنهای اولیا و مربیان در مدارس هم در این راستا موثر خواهد بود.
در این جلسه همچنین با دستور رئیس جمهور مقرر شد مباحث و تصمیمات اتخاذ شده به منظور تدوین طرح نهایی تحول در نظام آموزشی، به صورت کارگاهی در شورایعالی آموزش و پرورش بررسی و برای تصویب به جلسه آتی این شورا ارائه شود.
پیش از سخنان رئیس جمهور، محسن حاجیمیرزایی رئیس دفتر رئیس جمهور و وزیر اسبق آموزش و پرورش نیز ضمن تشریح اولویتها و راهبرد دولت برای ایجاد تحول در نظام آموزش کشور، با بیان اینکه در نظام فعلی به دلیل عدم توجه به مولفه بسیار مهم انگیزه در بدنه وزارت آموزش و پرورش، هیچ یک از اهداف تزریق منابع مالی به این وزارتخانه محقق نخواهد شد و هیچ نقشی در به حرکت درآوردن موتور نظام آموزشی کشور نخواهد داشت، بر ضرورت احیای انگیزه در میان معلمان به عنوان پیشرانهای اصلی آموزش کشور تاکید کرد.
علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش نیز در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از اهتمام جدی و ویژه رئیس جمهور به موضوع آموزش در کشور، به برخی اقدامات صورت گرفته در راستای تحقق مطالبات رئیس جمهور از این بخش، از جمله تامین فضاهای آموزشی به ویژه در مناطق محروم و همچنین ایجاد تحول در برنامههای درسی و روشهای یاددهی–یادگیری پرداخت و گفت: در حال حاضر نظام آموزش کشور با دو چالش عمده فاصله برنامههای درسی با سند تحول و روشهای یاددهی–یادگیری مواجه است که به همین منظور باز طراحی نظام تعلیم و تربیت در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته و بر روی آن متمرکز شدهایم.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه حجم بالای کتب درسی، ساعات فشرده تدریس، مکان متراکم کلاسهای درس و عقبماندگی از تکنولوژی و امکانات آموزشی روز دنیا را از دیگر چالشهای نظام آموزش کشور برشمرد و افزود: ایجاد اصلاحات در این بخشها به منابع مالی چندانی نیاز ندارد و ما با بهرهگیری از شبکه بزرگ راهبران آموزش و گروههای آموزشی مصمم به ایجاد تجول در این بخش هستیم.
در ادامه دکتر امانی دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش نیز به تشریح طرح تحول نظام تعلیم و تربیت در 6 ساحت تربیت اعتقادی، عبادی، اخلاقی، تربیت زیباییشناسی و هنری، تربیت زیستی و بدنی، تربیت علمی و فناوری، تربیت اجتماعی و سیاسی و تربیت اقتصادی و مالی پرداخت و گفت: ماموریت اصلی ما در این طرح، رساندن دانشآموزان به سطح مطلوبی از این تعلیمات خواهد بود که این مهم در کلاسهای درس پویا و محیطهای یادگیری مثبت محقق خواهد شد.
توانمندسازی معلمان و مدیران با بستههای آموزشی، تقویت برنامههای درسی و مفاهیم آموزشی، ارزشیبابی صلاحیتهای حرفهای و حمایت توسط راهنمایان آموزشی از دیگر بخشهای طرح تحول نظام تعلیم و تربیت بود که توسط دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش به آنها اشاره شد.
در ادامه این جلسه نیز تعدادی از مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش و فعالان و پیشکسوتان امر آموزش در کشور از جمله دکتر علیاصغر فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش، خانم حکیمزاده معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، مصطفی آذرکیش معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش، غلامرضا کریمی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی و دکتر مهرمحمدی استاد بازنشسته دانشگاه تربیت مدرس به بیان نظرات و دیدگاههای خود در راستای تحقق اهداف دولت برای تحول در نظام تعلیم و تربیت پرداختند.
کیفیتبخشی به آموزش با استفاده از ظرفیت سازمانهای غیردولتی و بخش خصوصی، ایجاد تنوع در روشهای آموزشی به جای ایجاد تنوع در مدارس، ایجاد انگیزه، توانمندی و کارآمدی در معلمان، اصلاح برنامههای درسی متناسب با مخاطب، لزوم پرهیز از شعارزدگی در محتواهای درسی، حذف روشهای محدودکننده جذب معلم، عدم جداسازی دانشآموز با عناوین تیزهوش و غیره، واگذاری برخی اختیارات به مدیران و معلمان، تمرکززدایی از نظام آموزشی، تطبیق برنامههای درسی با موقعیتها و شرایط نقاط مختلف کشور، تقویت دورههای تربیت معلم، ایجاد اندیشکدههای فعال در حوزه آموزش، لزوم توجه به تصویب قوانین حمایتی در حوزه آموزش و پرورش در کنار قوانین تکلیفی و تقویت زیرساختهای مهارتآموزی با توجه به اقبال خانوادهها از مهارتآموزی دانش آموزان از جمله مهمترین موضوعات مطرح شده از سوی مدیران ارشد آموزش و پرورش و فعالین و پیشکسوتان امر آموزش کشور در این جلسه بود.