رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک:
نظام آموزش و پرورش به مدیرانی تحولگرا نیاز دارد
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: نظام آموزش و پرورش به مدیرانی تحولگرا نیاز دارد؛ مدیرانی که در وهله اول شرایط موجود را به خوبی رصد میکنند و بعد از تکمیل اطلاعات واقعی و دقیق و برنامهریزی کارشناسانه، تغییر را میسازند.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حمیدرضا شیخالاسلام در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیرانکل آموزش و پرورش استانها که با عصر امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، ضمن تشکر از اقدامات انجام شده در سطح استانها، گفت: نظام آموزش و پرورش به مدیرانی تحولگرا نیاز دارد؛ مدیرانی که در وهله اول شرایط موجود را به خوبی رصد میکنند و بعد از تکمیل اطلاعات واقعی و دقیق و برنامهریزی کارشناسانه، تغییر را میسازند؛ چنین مدیرانی تحول و تغییر را ایجاد میکنند.
نظام آموزش و پرورش به مدیرانی تحولگرا نیاز دارد
وی افزود: دسته دیگر، مدیرانی هستند که با پیشبینی سطح توقعات جامعه از آموزش و پرورش و نیازهای آینده در بخشهای مختلف، تغییرات را پیشبینی و امور را تدبیر میکنند. برخی مدیران نیز با تغییر، تغییر میکنند. این دسته مدیران از ایدهها و فکرهای ایجادشده در ساختار سازمانی، برای برونرفت از مشکلات فعلی و بهبود حکمرانی بهره میبرند.
شیخالاسلام ادامه داد: گروه آخر، مدیرانی هستند که در مقابل تغییر، مقاومت دارند که این مقاومت ناشی از فقدان سطح علمی و تخصصی و ناتوانی اجرایی است. وجود چنین مدیرانی در ساختار، بسیار آسیبزننده است که خوشبختانه مجموعۀ آموزش و پرورش چنین مدیرانی ندارد.
مدیریت در عرصۀ تعلیم و تربیت کودک باید رویکرد صفر تا صدی داشته باشد
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشینه این سازمان، گفت: در کشورهایی که نگاه جامع و علمی در فضای مدیریتی وجود ندارد، مدیریت به صورت صفر یا صد است؛ در حالی که در کشورهای توسعهیافته، مدیران صفر تا صد را مدیریت میکنند؛ رویکردی که سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک نیز به دنبال آن است و با همین رویکرد در گام اول با تحقیق و پژوهش، مختصات وضعیت فعلی را ترسیم میکند و سپس با تکمیل اطلاعات دقیق و کارشناسانه و برنامهریزی علمی که قابلیت عملیاتی شدن داشته باشد، تغییر را ایجاد خواهد کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر پیش از هر آزمون و خطایی، مدیران برنامههای خود را بر مبنای تحقیق و پژوهش طراحی، تدوین و اجرا کنند، خسارتی متوجه نظام آموزش و پرورش نخواهد شد.
ایجاد چارت استانی، زیربنای افزایش نرخ پوشش و ارتقای کیفی محتوای آموزشی کودکستانهاست
وی با اشاره به برخی از دستاوردهای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در دور جدید مدیریتی، ایجاد چارت استانی متناظر سازمان را دستاوردی بزرگ توصیف و تاکید کرد: خوشبختانه با حمایتهای وزیر آموزش و پرورش، اداره تعلیم و تربیت کودک ذیل اداراتکل آموزش و پرورش استانها ایجاد شده و مستقیماً زیر نظر مدیرکل استان فعالیت خواهد کرد.
اوان کودکی، خزانۀ آموزش و پرورش کشور است
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ۷ میلیون مخاطب دارد، یادآور شد: نرخ پوشش کودکان در کودکستانها فعلاً حدود ۴۶ درصد است؛ عددی که به هیچ عنوان قابلقبول نیست؛ به ویژه اگر بدانیم این ۷ میلیون نفر جامعۀ مخاطب در حساسترین بازۀ سنی یعنی از بدو تولد تا ۶ سال تمام قرار دارند که مهمترین دوره برای تعلیم و تربیت است؛ به طوری که باید اذعان کرد این دوره، خزانۀ آموزش و پرورش است.
مثلث تفکر در اوان کودکی شکل میگیرد
شیخالاسلام مدیریت را تغییر مدل ذهنی تعریف کرد و اظهار داشت: با توجه به اهمیت دوره اوان کودکی، اداراتکل آموزش و پرورش استانها باید حساسیت بالایی نسبت به آن داشته باشند و همۀ ظرفیتها و امکانات موجود را برای ارتقای این دوره به کار بگیرند؛ به ویژه که نباید فراموش کرد مثلث تفکر (شامل احساس، ادراک و تخیل) در این بازه سنی شکل میگیرد.
هیچ کودکستانی در مناطق محروم نباید بسته باشد
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با تأکید بر اینکه هیچ کودکستانی در مناطق محروم نباید بسته باشد، تصریح کرد: سیاست اصلی سازمان، افزایش نرخ پوشش همراه با ارتقای کیفی آموزش است. در واقع، این سازمان باور دارد بدون توجه به محتوا و کیفیت آموزش، افزایش نرخ پوشش ثمری ندارد و بدون توجه به نرخ پوشش اهداف تعیینشده محقق نخواهد شد.
شیخالاسلام توانمندسازی والدین به خصوص در دوره اول را از مهمترین رویکردهای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در دور جدید دانست و بیان داشت: در سال جاری تسهیل و تدبیر صدور مجوز کودکستانها و اعلام شهریه در کوتاهترین بازۀ زمانی، در دستورکار قرار گرفته تا استانها بتوانند با ظرفیت حداکثری به سمت افزایش نرخ پوشش و کیفیتبخشی به عرصه تعلیم و تربیت کودک حرکت کنند.