محمود امانی خبر داد:
بر اساس سند تحول بنیادین،برنامههای ارتقای کیفیت آموزش دروس «فارسی، علوم و ریاضی» تصویب شد
محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به جلسه هزار و نهمین این شوراو بر اساس سند تحول بنیادین( راهکار 19/4) و در اجرای ماده واحده مصوب جلسه 785 با عنوات«طراحی و مشارکت در مطالعات ملی، منطقه ای و بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و اجرا و کاربست نتایج آن» راهبرد و رئوس برنامه های ارتقای کیفیت آموزش دروس فارسی، علوم و ریاضی در چارچوب برنامه درسی ملی و اهداف دوره های تحصیلی به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید.
امانی افزود: این مصوبه شامل سه راهبرد توانمندسازی معلمان، مبنا قرار دادن استانداردهای ملی و بین المللی برای ارتقای عملکرد درس فارسی، علوم ریاضی و سنجش و نظارت مستمر آن و بسط عدالت آموزشی است.
وی با اشاره به راهبرد توانمندسازی معلمان معطوف به ارتقای ظرفیتهای آنان در ارائه دروس فارسی، علوم و ریاضی و سنجش دانش موضوعی معلمان به ویژه در موضوعات درسی مربوط، اظهار داشت: سازماندهی معلمان به ویژه در دوره ابتدایی متناسب با صلاحیتهای تخصصی و حرفهای آنان و توانمندسازی معلمان در جهت تحقق اهداف برنامه های درسی مربوط یکی از محورهای این راهبرد است.
امانی بیان کرد: ایجاد شبکه معلمان و تقویت گروههای آموزشی در سطح منطقهای، استانی و ملی برای ارتقای کیفیت ارائه دروس مربوط و به روز آوری و اجرای با کیفیت برنامههای درسی تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان) متناسب با ظرفیتهای مورد نیاز برای ارائه دروس فارسی، علوم و ریاضی از دیگر مواد این راهبرد است.
وی با اشاره به راهبرد مبنا قرار دادن استانداردهای ملی و بین المللی برای ارتقای عملکرد دروس فارسی، علوم ریاضی و سنجش و نظارت مستمر آن، گفت: نظارت و ارزشیابی مستمر عملکرد معلمان مبتنی بر شاخصهای مرتبط با ارتقای کیفیت از قبیل عملکرد تحصیلی دانشآموزان، استفاده بیشینه از وقت و زمان آموزش،تدریس مشترک تیمی در کلاس، مشاهده کلاسهای معلمان دیگر، مشارکت در یادگیری حرفهای مبتنی بر همکاری آنان.
امانی اظهار داشت: اجرای دقیق زمان مصوب آموزش با تاکید بر دروس مذکور برای افزایش بهرهوری، تدوین استانداردهای ملی سواد ریاضی، علوم، خواندن و درک مطلب دوره ابتدایی و متوسطه اول بر اساس اهداف دورههای تحصیلی از دیگر محورهای مهم این راهبرد است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به راهبرد بسط عدالت آموزشی اظهار کرد: این راهبرد دارای 5 مورد از جمله : 1-اولویت تخصیص منابع به مناطق، مدارس و دانشآموزان کمبرخوردار برای حمایت از خدمات اساسی آموزشی و تغذیهای ( تغذیه رایگان دانش آموزان در مدارس و مناطق کمبرخوردار) 2- تعمیم دوره پیش دبستانی به ویژه در مناطق محروم و دو زبانه 3- طراحی ساز و کارهای ویژه برای ارتقای عملکرد مدارس لازم التوجه از جمله تقویت انگیزه برای مدیران موفق در این مدارس و اولویت بخشی به اختصاص معلمان اثربخش و باکیفیت به کلاسها و دانش آموزان کم پیشرفت. 4- شناسایی دانش آموزان کم پیشرفت و تدوین و اجرای برنامه آموزش ترمیمی و جبرانی (مانند فوق برنامه و آموزش در گروههای کوچک خارج از ساعت جاری مدرسه) 5- تقویت فرایندهای ارائه آموزش دروس در مناطق دو زبانه به زبان فارسی از مهم ترین محورهای این راهبرد است.
امانی با اشاره به استلزامات اجرایی این مصوبه افزود:هر یک از برنامههای فوق الذکر در قالب پروژه با اولویت استانها، مناطق و مدارسی که عملکرد زیر میانگین ملی داشتهاند توسط سازمانها و معاونتهای ذیربط با همکاری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تدوین و با اولویت ویژه در برنامه سالانه وزارت آموزش و پرورش در سطوح مختلف سازمانی منظور و اجرا میشود.
وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش میتواند برای اجرای برنامهها حسب ضرورت از ظرفیت بخش غیردولتی، سازمانهای مردم نهاد، جامعه خیرین مدرسه ساز و مدرسهیار، مراکز علمی و پژوهشی و سایر عوامل سهیم و موثر استفاده کند.
امانی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش موظف است گزارش پایش سالانه از و روند اجرای پروژهها را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه نموده و با استفاده از ظرفیت مراکز علمی نسبت به طراحی و اجرای مطالعات ملی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی اقدام کند.
امانی اضافه کرد: ترمیم و به روز رسانی راهبردها و برنامهها با توجه به نتایج پژوهشها و مطالعات تکمیلی و جدید به صورت مستمر توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش انجام و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش خواهد رسید.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان گفت: منابع و اعتبارات مورد نیاز اجرای مصوبه از محل اعتبارات وزارت آموزش و پرورش تامین و پرداخت میشود.
لازم به ذکر است این مصوبه پس از تایید رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش برای اجراء به وزارت آموزش و پرورش اعلام خواهد شد.