وزیر آموزش و پرورش:
در سند تحول بنیادین خانواده اولین و مهم ترین نقش را دارد
یوسف نوری امروز (دوشنبه) در آیین افتتاح چندین طرح و برنامه انجمن اولیا و مربیان ظهار داشت: انجمن اولیا و مربیان پیش از انقلاب تشریفاتی بود اما در واقع نقش اولیا به صورت ظاهری بود تا به این واسطه بگویند مردمسالاری وجود دارد.
وی افزود: اما امام راحل (ره) مردم را در تصمیمگیری موثر می دانست به همین دلیل در قانون اساسی علاوه بر شهر و روستا، نمایندگان مجلس و رییس جمهور هم مستقیم با رای مردم انتخاب می شوند و براین اساس انجمن اولیا و مربیان هم شکل گرفت.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اما دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) در شرایط جنگ تا حدودی به رویکرد مالی تقلیل پیدا کرد و انجمن به دریافت وجه از والدین اختصاص یافت تا اینکه پس از جنگ رویکرد آموزشی حاکم شد تا خانوادهها به این واسطه توانمند شوند، این رویکرد آموزشی برای توانمند سازی اولیا بود.
نوری یادآور شد: در سند تحول بنیادین ، در بخش اول آن ارکان فرآیند تربیت چهار بخش مشخص شده است که اولین و مهمترین آن خانواده است.
وی تصریح کرد: در سند تحول بنیادین خانواده اولین و مهم ترین نقش را دارد به طوری که حتی نقش خانواده برای تحقق نظام اسلامی و ایجاد حیات طیبه از حکومت و رسانه هم بالاتر است.
وی گفت: برنامه درسی، اهمیت بالایی دارد زیرا این برنامه محتوا، ارزشیابی و تمام موضوعات مربوط به نظام تعلیم و تربیت را تعیین میکند.
عضو کابینه دولت مردمی اظهار کرد: در دهه های اخیر نقش اولیا در مدرسه، آن چنان که باید نهادینه نشده است، هرچندبر اساس تحقیقات انجام شده خانواده نقش بی بدیلی در تربیت فرزندان داشته و معلم نیز نقش محوری دارد.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی اولاً باید اولیا را مورد توجه قرار دهیم، زیرا هر یک از اولیا برای ما آورده ای دارند و می تواند مهارت هایشان را به دانش آموزان بیاموزند و از طرفی دانش آموزان هم می توانند برای آشنایی با مهارت هریک از اولیا به محل کارگاه آن بروند و از نزدیک با فرآیند یک مهارت آشنا شوند.
نوری با بیان این که اولیا می توانند الگوی مناسبی برای دانش آموزان باشند، خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین بر نقش تربیتی خانواده ها تأکید کرده است؛ بنابراین خانواده در همه دوره های تحصیلی نقش بی بدیلی در تربیت دانش آموزان دارد.
وی افزود: اگر تضادی بین الگوهای تربیتی از جمله معلم و اولیا وجود نداشته باشد، اهداف تربیتی به خوبی محقق می شود. باید الگو های مشارکت معرفی شوند و از ظرفیت تشکیلات مختلفی که در محیط پیرامونی وجود دارند بهره مند شد.
وزیر آموزش و پرورش بر بهره مندی حداکثری از ظرفیت اولیا تأکید و عنوان کرد: بر اساس راهکار ۴ سند تحول بنیادین، تقویت بنیان خانواده راهکاری مؤثر برای افزایش نقش بی بدیل آن در امر تربیت است، لذا به اولیا به عنوان یک سرمایه باید نگریست و از این سرمایه به صورت مطلوب استفاده شود.
وی با اشاره به تولید تعدادی کتاب در دفتر انجمن اولیا و مربیان گفت: هیچ کتابی را انجمن اولیا تولید نمی کند مگر این که خود اولیا آن را نوشته باشند. ساز و کارهایی باید فراهم شود تا اولیا بتوانند به راحتی در امر تعلیم و تربیت فعالیت کنند. مجمع خیّرین، یکی از مصداق های موفق مشارکت اولیا در نظام تعلیم و تربیت است.
عضو کابینه دولت مردمی افزود: در ۳۶کشور دنیا مدارس ایرانی خارج از کشور وجود دارد و در هیچ یک ازکشورها هیچ مدرسه ای تعطیل نیست. همه کارشناسان معتقدند در شرایط بحرانی، «مدرسه» آخرین جایی است که باید تعطیل شود و اولین جایی که باید بازگشایی شود.
وی رعایت پروتکلهای بهداشتی را یک اصل برشمرد و اذعان کرد: تعطیلی مدارس در دوسال اخیر، آسیب های اجتماعی زیانباری از بعد آموزشی، تربیتی به دنبال داشته است.
نوری تصریح کرد: در زمینه واکسیناسیون با اقدامات خوبی که دولت مردمی انجام داد، ایران یک از کشورهایی است که بالاترین سطح واکسیناسیون را داشته؛به طوری که درصد واکسیناسیون دانشآموزان ۱۲تا ۱۸سال در ایران از سایر کشورها بیشتر است. سازمان بهداشت جهانی میگوید: برای رفاه حال اجتماعی، باید مدارس باز باشد و ما نیز نمیخواهیم سلامت دانشآموزان به مخاطره بیفتد.
وی افزود: چنان که در آخرین جلسه در هیأت دولت که با حضور وزیر بهداشت مطرح شد، تعطیلی مدارس باید به صورت منطقه ای و در مکانهای پرخطر اتفاق افتد؛ لذا نباید به طور کلی مدارس را تعطیل کرد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در شرایط کرونایی، نباید مردم با شایعات و تصمیمات اشتباه در این خصوص سرگردان شوند. این احتمال وجود دارد که کرونا همچنان استمرار داشته باشد؛ لذا باید شرایط خود را با آن تطبیق دهیم. در شرایط کنونی، کار معلمان تا سه برابر افزایش یافته است و من از همه معلمان تشکر می کنم.
شایان ذکر است: در این پایان این مراسم، از ۲۲عنوان کتاب در بخش اولیا و مربیان به مناسبت 22 بهمن رونمایی و از تعدادی از اولیای فعال در انجمن تقدیر شد.