دکتر محمود امانی:
باید برای اجرای سند تحول بنیادین اولویتگذاری نمود
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: باید برای اجرای سند تحول بنیادین اولویت گذاری نمود تا مشخص شود با چه شیوه هایی می توان کاری برای بهبودی نظام آموزش و پرورش کشور انجام داد.
محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در نشست «اولویت های اجرایی سازی نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» با گرامیداشت هفته بزرگداشت بسیج گفت: بسیج از شاهکارهای نظام مدیریتی حضرت امام خمینی(ره) برای دوام نظام جمهوری اسلامی است. امام در همان ابتدای تشکیل جمهوری اسلامی ایران، ارکان اصلی نظام را به صورت کامل و مشخص تشکیل دادند.
امانی اظهار داشت: هر یک از این ارکان، میراث ماندگار حضرت امام خمینی(ره) هستند. حفظ این میراث ارزشمند و بقای اندیشه های والای امام (ره) و ارزش های انقلاب اسلامی ماموریت اصلی همه ماست.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: بسج فراتر از یک هفته است. تعیین یک هفته برای بزرگداشت بسیج، یک نوع تجدید عهد و پیمانی است برای بازگشت به اصولی که هرگز نباید فراموش شود.
وی با اشاره به اولویت های اجرای نقشه راه سند تحول بنیادین ابراز کرد: از سال1390 که سند به تصویب رسید همه وزرایی که آمدند اهتمامی به اجرای سند تحول بنیادین داشتند. برای اولین بار نام «نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین» در زمان آقای دکتر فانی مطرح شد و کتابی هم با عنوان« نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین» تدوین شد ولی چون در آن زمان هنوز بال های سند تحول بنیادین یعنی برنامه زیرنظام های سند آماده نشده بود طبیعتا بحث هنوز به پختگی لازم نرسیده بود و آن نقشه راه متمرکز شد بر موضوعاتی که در سند تحول بنیادین بود.
امانی تصریح کرد: وزرای بعدی هر یک در مناسبات خود برای اجرایی سازی سند، تعاریف خود را داشتند و این تعاریف گاهی اقتضای دوره های وزارت بود. کوتاه بودن دوران وزارت باعث شد تا وزراء از ارائه برنامه های بلند مدت برای اجرای سند صرف نظر کنند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: در طول این مدت( از زمان تصویب سند تاکنون) آموزش و پرورش وزیر چهار ساله نداشته است این موضوع(عدم ثبات مدیریت) اعتراض مقام معظم رهبری را در پی داشته است.
وی ابراز کرد: برخی از وزراء راه های دیگری را برای اجرایی سازی سند تحول بنیادین در پیش گرفتند. مثلا تهیه بسته های تحولی که یک نوع ورود به مسئله بود ولی با اجرای تام سند طبیعتاْ یکی نبود.
امانی اضافه کرد: این مفهوم عملیاتی اجرای سند، قدری دچار تنوع قرائت ها شده بود. گروهی برنامه زیر نظام های سند تحول بنیادین را که در طول این دوره کامل شده بود مبنا قرار دادند و آنرا تبدیل کردند به نگاشت نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین که اکنون در اختیارماست.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: امروز سند ترمیم یافته و قانون برنامه هفتم پیشرفت کشورکه حجم قابل توجهی چشم اندازهای مناسب را برای نظام آموزشی کشور ترسیم کرده است در اختیار داریم.
امانی اظهار کرد: کشور در فضای مواجه با چند سند مهم قرار گرفته و نیازمند یک برنامه عمل منسجم است. سئوال این است در باب اجرای سند تحول بنیادین چه کاری می توان انجام داد؟ مثلا برای اجرای147 پروژه نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین، چقدر بودجه مورد نیازاست؟ در مورد اسناد دیگر همین سوال مطرح است. باید یک تحلیل واقع بینانه از توان مالی کشور داشته باشیم تا بدانیم چقدر از آن برای اجرای سند تحول بنیادین قابل استیصال است؟
وی تصریح کرد: باید برای اجرای سند تحول بنیادین اولویت گذاری نمود تا مشخص شود با چه شیوه هایی می توان کاری برای بهبودی نظام آموزش و پرورش کشور انجام داد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: انطباق دادن خواسته های عالی اسناد با ظرفیت های واقعی که در کشور وجود دارد و اینکه چه راه حل های امید بخشی برای این مسله وجود دارد. از این منظر تاکنون کسی به سند نگاه نکرده است یعنی از منظر «چه می توان کرد؟» و با دید «حل مسئله» وارد مسائل نشده ایم.
وی اظهار کرد: در وهله اول باید مسائل و پیشران های خود را مشخص کنیم. باید نقطه های اصلی روی نقشه راه کنونی و سند تحول بنیادین ترمیم یافته و قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور مشخص کرد که اگر روی آنها متمرکز شویم می توانیم امیدوار باشیم از طریق اینها نظام آموزشی را سر و سامان داد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: روی مردمی سازی به معنای اینکه مقبولیت عام در کشور و در جهان دارد، باید متمرکز شد. وقتی سخن از آموزش و پرورش با ظرفیت مردمی سازی می شود منظور از این مردمی سازی چیست؟ چه نقطه های امید بخشی را به طور واقعی می توان از این ظرفیت استخراج کرد؟