مدیرکل دفتر وزارتی:
ویژگی های مدرسه صالح در سند تحول بنیادین
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، حجتاله الماسی در آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره علمی پژوهشی فرهنگیان با بیان این که یکی از مهمترین راهکارهای حل مشکلات امروز، اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان مطالبه رهبر معظم انقلاب است، گفت: بر روی چند موضوع در سند تحول تاکید شده که هنوز به آنها نرسیدهایم.
وی با بیان اینکه اقشار بسیج بهویژه بسیج فرهنگیان شایسته این هستند که پرچمدار اين موضوعات باشند تا به مدرسه تراز سند تحول برسیم و بدانیم که این مدرسه چه ویژگیهایی باید داشته باشد، خاطرنشان کرد: مدرسه تراز، مدرسهای است که بتواند نسلی که شایسته پرچمداري آرمانهای نظام جمهوری اسلامی را داشته باشد که جشنواره علمی پژوهشی فرهنگیان در سال بعد باید روی این موضوع متمرکز شود.
الماسی با تاکید بر اینکه مدرسه، نکته کلیدی حل بسیاری از مسائل در آموزش پرورش است که در خط مقدم و خاکریز قرار دارد، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین، واژهای به نام «مدرسه صالح» آمده است. منتقدین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میگفتند که این سند، خیلی آرمانی نوشته شده اما خود سند میگوید که قصد داریم دانشآموز را به مراتبی از حیات طیبه برسانیم.
مدیرکل دفتر وزارتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ویژگیهای مدرسه صالح گفت: اولین ویژگی مدرسه صالح که در سند تحول آمده، سادهسازی است. سادهسازی یعنی اینکه اگر در مدرسه حوزههایی از دانش مورد بحث قرار میگیرد که دانش، مهارت، چالشهای زندگی روزمره، بازار صنعت و تولید با یکدیگر همخوانی ندارند، راهش این است که آموزشهای مدرسهای را با نیازهای کار، آینده، زندگی، صنعت و تولید پیوند دهیم.
وی گفت: بايد هر آنچه آموزش میدهیم بايد بتواند بخشي از نيازهاي دانش آموزان را پوشش دهد که بخش اعظم این تعاملات مربوط به تعاملات اجتماعی و ارتباطات است که در بسترهای مختلف شکل گرفته است.
الماسی افزود: برای مثال؛ در حوزه رباتیک و کارهای مربوط به هوا و فضا تا قبل از فیلم «پرواز ممنوع» به نظر فعاليتي وجود نداشت و این فیلم نشان داد که بچههای متوسطه اول میتوانند کارهایی انجام دهند که در آینده مفید باشد. بنابراین تکالیف عملکردی که خیلی از معلمان مطرح میکنند ناظر به سادهسازی مدرسه است.
دومين ويژگي مدرسه صالح؛ متناسب سازي است
وی با بیان اینکه دومین ویژگی مدرسه صالح طبق سند تحول بنیادین، متناسبسازی است، اظهار کرد: متناسبسازی هم ناظر به بحث اول یعنی سادهسازی است، چرا که با نسلی مواجه هستیم که برخلاف نسلهای گذشته، بیشترین اطلاعات را از دوران کودکی کسب میکنند و پیامش این است که این نسل میتواند کارآفرینترین نسل باشد. بنابراین متناسبسازی یعنی زمینه و الگوهایی باید فراهم شود که بچههای نسل امروز در آینده بتوانند کارآفرینی کنند.
سومین ویژگی مدرسه صالح؛ انعطافپذیری
مدیرکل دفتر وزارتی سومین ویژگی مدرسه صالح را انعطافپذیری بیان کرد و گفت: سند تحول بنیادین میگوید مدرسه باید انعطافپذیر باشد، یعنی دیگر مدرسه نمیتواند یک چهاردیواری باشد و فقط مدیران و کارشناسان اداره به آن اِعمال نظر کنند بلکه بستر کنشگری گروههای رسمی و غیررسمی، فعالان اجتماعی، خانوادهها و رسانهها باید فراهم شود و آموزش و پرورش در این مسیر تنها نیست.
وی با بیان اینکه مدرسه صالح باید منعطف باشد، اظهار کرد: در این راستا، مردمیسازی رویکرد جدید دولت و وزارت آموزش و پرورش است و ریشه مردمیسازی در آموزش و پرورش نیز متناسبسازی است.
الماسی با تاکید بر اینکه زمینه کنشگری همه گروههای انقلابی و تشکیلات رسمی کشور مثل شجره طیبه بسیج در مدرسه باید فراهم شود، تصریح کرد: مدرسه نمیتواند حلقه یادگیری را ببندد یعنی باید بستر یادگیری را فراهم کند.
چهارمين ویژگی مدرسه صالح؛ مشارکت و تعاون
وی با بیان اینکه ویژگی دیگر مدرسه صالح، مشارکت و تعاون است، خاطرنشان کرد: میل یادگیری در فضای بیرون، انفرادی است. برای مثال؛ وقتی چند نفر در یک جمعی حاضر میشوند پس از چند دقیقه گفتوگو بلافاصله هر کدام به صورت جداگانه مشغول گوشی تلفن همراه خود میشوند که این خطرناک است چرا که انسان، موجودی اجتماعی است و یادگیری هم یک فرآیند اجتماعی است.
الماسی با بیان اینکه مدرسه صالح تا حد امکان باید فضا را برای بسترسازی یادگیری و کنشگری اجتماعی فراهم کند، ابراز کرد: بهترین عرصه تجلی این فضا در تشکلها و در راس آن بسیج فرهنگیان و بسیج دانشآموزی است. موضوعات و مباحث را در قالب برنامه درسی و گروهی میتوان پیش برد. بنابراین مدرسهای که به دنبال آن هستیم، مدرسه صالح است و محورهای آینده جشنواره باید بر شناسایی زمینههای معرفی و رشد مدرسه تراز سند تحول بنیادین مبتنی بر واقعیتها گذاشته شود.
مدیرکل دفتر وزارتی با اشاره به برگزاری ۱۷ دوره جشنواره علمی پژوهشی فرهنگیان گفت: هر برنامهای که تداوم داشته باشد یعنی برنامهای اصیل و مبتنی بر نیازها بوده و جذابیت دارد و بانیان آن هم مصمم هستند. ضمن اینکه محورهای جشنواره امسال مورد نیاز مدرسه بود.
وی با بیان اینکه چهار هزار و ۱۱۹ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است، اظهار کرد: تیم داوری، آثار را بسیار دقیق داوری کرده و نقطه انگیزشی این جشنواره در این جمله خلاصه میشود که ۷۹۲۶ نفر وارد این سامانه شده و ثبتنام کردهاند. همه اینها پیام دارد برای اینکه فعالیتهای علمی را در رویکرد علمی پژوهشی بسیج، برجسته کنیم و سند تحول بنیادین را در این دوره به گونهای اجرا کنیم که نظام تعلیم و تربیت را در نظام جمهوری اسلامی به جای شایستهای برسانیم.