مشاور وزیر آموزش و پرورش:
طرح مدارس تراز فرصتی است تا کلیه مدارس بتوانند شاخص های آموزشی و پرورشی را مطابق اهداف سند تحول بهبود بخشند
نشست تخصصی الگوی مدارس تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با حضور احمد محمودزاده معاون وزیر آموزش و پرورش ، علیرضا کمرئی مشاور وزیر آموزش وپرورش ، علی محبی رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و مدیران سازمان در دفتر رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، احمد محمود زاده با اشاره به اینکه بخش اعظمی از مدارس غیردولتی کارهای ارزشمندی در راستای الگوی مدارس تراز انجام داده اند، گفت: بسیاری از برنامه های اجرایی در برخی مدارس غیردولتی در چهارچوب اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که قابل ارزیابی است .
وی، نگاه و رویکرد آموزشی و فرهنگی و تربیتی در کنار یکدیگر را از مهمترین ویژگی های مدارس تراز دانست و افزود: تمامی ساحت های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید به شکل متوازن در این طرح رشد و پیشرفت نمایند و تربیت تمام ساحتی از اهداف اصلی این طرح است.
محمودزاده با تاکید بر اینکه دو و نیم میلیون دانش آموز در ۱۹ هزار مدرسه غیر دولتی مشغول به تحصیل می باشند ، اظهار کرد: وظیفه ماست نسبت به مسائل آموزشی و تربیتی دانش آموزان مدارس غیردولتی حساسیت داشته باشیم وبا رسیدن به یک ادبیات مشترک و همکاری موسسین این مدارس ،زمینه تعالی و پیشرفت نظام تعلیم و تربیت در این مدارس را فراهم آوریم .
رئيس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی با اشاره به اینکه در حدود ۲۵۶ هزار همکار ، معلم و مربی در مدارس غیر دولتی مشغول به فعالیت می باشند ، تصریح کرد: مدارس غیر دولتی از ظرفیت های بسیار بالایی برخوردارند و به لحاظ نیرو ، فضا و تجهیزات، کمک های شایانی به دستگاه تعلیم و تربیت کشور داشته اند که به سادگی نمی توان از کنار آن گذشت .
محمودزاده با تاکید بر اینکه باید ریل گذاری درست در مدارس غیر دولتی صورت گیرد ، اظهار کرد: مدارس غیر دولتی می توانند با ایجاد شاخص های لازم و رفع کاستی ها و نواقص احتمالی در مسیر مدارس تراز سند تحول بنیادین اموزش و پرورش حر کت کرده و شایستگی های بالایی را به نمایش بگذارند.
رئيس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی تاکید کرد: کلیه فرایندهای الگوی مدارس تراز در مدارس غیر دولتی قابل پیگیری است و در رسیدن به این هدف بزرگ نظام آموزش و پرورش کشور تلاش خواهیم کرد.
در ادامه این نشست علیرضا کمرئی مشاور وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مدرسه و آموزش و پرورش چه در بخش دولتی و چه در بخش غیر دولتی یک امر حاکمیتی است ، گفت: کلیه مدارس غیردولتی تخت مستقیم آموزش حاکمیتی است و کلیه محتواهای آموزشی مدارس تحت حاکمیت و حکمرانی دولت است .
وی با اشاره به اینکه مدارس غیردولتی تابع سیاست های نظام آموزش و پرورش کشور میباشند ، تصریح کرد: مدارس غیردولتی که طبق قانون مجوزهای لازم را دارند و در چارچوب نظام حرکت می کنند باید در راستای بهبود عملکرد آنها تلاش کنیم .
کمرئی با اشاره به اینکه طرح مدارس تراز فرصتی است تا کلیه مدارس بتوانند شاخص های آموزشی و پرورشی را مطابق اهداف سند تحول بهبود بخشند ، اظهار کرد: جهت گیری ها باید به سمت تربیت متوازن دانش آموزان و اهداف سند تحول بنیادین آموزش وپرورش باشد و رشد و پیشرفت در معیارها باید سنجش و بررسی شود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه الگوی مدارس تراز می تواند از ارزش های مدارس غیردولتی صیانت کند ، یادآور شد: طرح مدارس تراز سند فرصتی است تا مدارس غیردولتی از حقوق خود دفاع نمایند و ارزش های خود را تقویت کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: طرح مدارس تراز سلسله ابزاری را در اختیار قرار می دهد که مدرسه با یک الگوی راهبردی در مسیر اهداف سند تحول بنیادین اموزش و پرورش حرکت کند و معیار های ارزیابی در اختیار انها گذاشته می شود تا بتوانند خود را مورد تحلیل قرار دهند.