معاون آموزش ابتدایی:

تحول در روش‌های یاددهی‌ـ‌یادگیری، مأموریت کلیدی دولت چهاردهم در مسیر عدالت آموزشی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در همایش ملی «نهضت توسعه عدالت آموزشی با رویکرد محرومیت‌زدایی از فضاها و تجهیزات آموزشی و کیفیت‌بخشی با مشارکت مردم» که با حضور رئیس‌جمهور در مشهد برگزار شد، بر ضرورت تحول بنیادین در روش‌های آموزش و یادگیری به‌عنوان راهبرد اصلی دولت چهاردهم تأکید کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی، در این همایش ضمن تبریک دهه کرامت و گرامی‌داشت هفته معلم، از حمایت‌های رئیس‌جمهور در تقویت گفتمان تحول در آموزش ابتدایی قدردانی کرد و گفت: اندیشه راهبردی و امیدآفرین ریاست محترم جمهوری، موجی از مشارکت و شور ملی در عرصه مدرسه‌محوری ایجاد کرده که امروز آثار آن را در سراسر کشور مشاهده می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه «هدف صرفاً ساخت مدرسه نیست، بلکه ایجاد زمینه تحول در نظام آموزشی است»، افزود: مدرسه فصل مشترک انسجام ملی و زیربنای توسعه پایدار کشور است. در دولت چهاردهم، مدرسه‌سازی به‌مثابه زیرساخت عدالت آموزشی تلقی می‌شود، اما آنچه این حرکت را معنا می‌بخشد، تحول در شیوه‌های یاددهی‌ـ‌یادگیری و ایجاد محیط‌های یادگیری اثربخش و متناسب با زیست‌جهان دانش‌آموزان است.

معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: نسل امروز دانش‌آموزان با چالش‌ها و اقتضائات عصر هوش مصنوعی مواجه‌اند و دیگر نمی‌توان با روش‌های سنتی و انتقال صرف معلومات، آنان را برای آینده آماده کرد. برای ساختن ایران امروز و فردا، باید رویکردها و روش‌های آموزش را بازنگری و متحول ساخت. این مهم، با مشارکت فعال دانش‌آموزان در فرآیند یادگیری، ایجاد احساس تعلق به کلاس و مدرسه، و پیوند مدرسه با جامعه محقق خواهد شد.

حکیم‌زاده، با اشاره به اقدامات تحولی در استان خراسان رضوی، اظهار داشت: در این استان، با بیش از یک‌میلیون و ۵۵۰ هزار دانش‌آموز و بیش از ۹ هزار مدرسه، ۷۵ پروژه مدرسه‌سازی در حال پیگیری است. همکاران ما با برگزاری ۱۱ کارگاه استانی و ۶۵ کارگاه منطقه‌ای، ظرفیت‌سازی لازم برای اجرای برنامه‌های تحولی را فراهم کرده‌اند.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه اجتماعات یادگیری در راستای تقویت یادگیری حرفه‌ای معلمان، خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۳۲۰ هزار معلم در سطح کشور در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. در استان خراسان رضوی نیز از مجموع بیش از ۳۰ هزار آموزگار ابتدایی، بیش از ۹۲ درصد در این فرایند مشارکت فعال داشته‌اند.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به برگزاری جشنواره کشوری تجربه‌های تدریس با رویکرد یادگیری گروهی، گفت: در این جشنواره، بیش از ۵۰ هزار معلم داوطلب از سراسر کشور، تجربه‌های آموزشی خود را ارائه کرده‌اند. در خراسان رضوی نیز بالغ بر ۵ هزار نمونه تدریس مبتنی بر روش‌های مشارکتی گردآوری شده و بیش از ۱۷۵۰ حلقه یادگیری هم‌پایه در این استان تشکیل شده است.

وی در پایان با تأکید بر نقش مشارکت‌محور معلمان در پیشبرد عدالت آموزشی، گفت: امروز، بیش از هر زمان دیگر، نسبت به آینده آموزش ابتدایی کشور امیدوارم. این مسیر با هدایت رئیس‌جمهور محترم و با پشتوانه اعتقادی و مردمی، ان‌شاءالله منجر به تحولی بنیادین در تربیت نسلی بالنده، توانمند و متعهد به ایران اسلامی خواهد شد.