معاون آموزش متوسطه:

ارتقای کیفیت فرایند تعلیم و تربیت با تکیه بر استفاده هوشمندانه از فناوری‌های نوین در راستای سند تحول بنیادین است

معاون آموزش متوسطه گفت: ارتقای کیفیت فرایند تعلیم و تربیت با تکیه بر استفاده هوشمندانه از فناوری‌های نوین در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده و آموزش هوش مصنوعی دیگر یک انتخاب نیست بلکه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مصطفی آذرکیش، در نشست خبری «هوش مصنوعی و توسعه علوم و فناوری‌های نوین در آموزش و پرورش»  ضمن اشاره به نقش آموزش و پرورش در اجرای سند ملی هوش مصنوعی، گفت: در بخشی از این سند، سه تکلیف مشخص برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است. نخست اصلاح نظام آموزشی کشور به منظور تقویت مزیت‌های انسانی و کاهش رقابت نابرابر میان انسان و هوش مصنوعی؛ دوم، تدوین محتوا‌ها و برنامه‌های آموزشی ویژه دوره متوسطه و دانشگاه؛ سوم، حمایت از طراحی و اجرای رشته‌ها و برنامه‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار در حوزه هوش مصنوعی است.

وی افزود: ما نیاز داریم در آینده فناوری جهان نقشی موثر داشته باشیم و در راستای تحقق این مأموریت‌ها، آموزش و پرورش فعالیت‌هایی را آغاز کرده است که از جمله آن می‌توان به تدوین منابع آموزشی، برگزاری دوره‌های مهارتی و راه‌اندازی رشته‌های مرتبط اشاره کرد؛ بطوری که پیشنهاد راه‌اندازی دو رشته جدید نیز در شورای عالی آموزش و پرورش در حال پیگیری است.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با بیان این که درحال برنامه‌ریزی هستیم تا دانش‌آموزان تنها مصرف‌کننده ابزار‌های هوش مصنوعی نباشند، گفت: هدف ما این است که نسل جوان به تولیدکنندگان و توسعه‌دهندگان این فناوری تبدیل شوند. از این رو، دبیرخانه هوش مصنوعی را در دوره اول متوسطه در استان خوزستان و امسال در تهران و قطب هوش مصنوعی پژوهشسرا را در استان اصفهان راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی بیان کرد: آموزش‌های مرتبط با کارآفرینی، کدنویسی و هوش مصنوعی در قالب بیش از ۱۲۰ جلسه با مشارکت ۱۸ شرکت دانش‌بنیان و دو شرکت مجری آموزش دو میلیون دانش‌آموز دوره اول متوسطه آغاز شده است. همچنین قرار است آموزش برای ۱۰۰ هزار معلم نیز انجام شود.

عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر بیش از ۶ میلیون و پانصد هزار دانش‌آموز در متوسطه اول و دوم حضور دارند و آموزش‌های حوزه هوش مصنوعی برای آن‌ها قابل توسعه است. پژوهش‌سرا‌ها نیز به‌عنوان قطب‌های تخصصی هوش مصنوعی در استان‌ها فعال شده‌اند.

وی گفت: تاکنون بیش از۴۰ وبینار کشوری و ۳۲۰ وبینار استانی با محوریت آموزش مفاهیم پایه هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و کاربرد‌های آن برگزار شده که بیش از ۸۲۸ هزار دانش‌آموز  به صورت حضوری و ۴۵ هزار دانش آموز به صورت غیر حضوری در آن شرکت کرده‌اند. آموزش‌های عملی در حوزه خودرو‌های هوشمند، سازه‌های مکانیکی و مسابقات کشوری با مشارکت بیش از ۳۸ هزار اثر نیز از دیگر برنامه‌هاست.

معاون آموزش متوسطه با بیان این که این حرکت نیازمند انسجام و وفاق ملی است، گفت: جلسات راهبری و تولید محتوا با محوریت شورای عالی آموزش و پرورش در حال پیگیری است. همچنین ثبت‌نام دانش‌آموزان برای آموزش در خردادماه از طریق سامانه وزارت ارتباطات آغاز خواهد شد و فرایند رصد مشارکت مدارس از طریق سامانه سیدا انجام می‌شود.

آذرکیش در پایان عنوان کرد: ارتقای کیفیت فرایند تعلیم و تربیت با تکیه بر استفاده هوشمندانه از فناوری‌های نوین در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده و آموزش هوش مصنوعی دیگر یک انتخاب نیست بلکه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. ما خوشحالیم که دانش‌آموزان امروز ثابت کرده‌اند که با ذهن خلاق خود می‌توانند از ابزار‌های نو، راه‌حل‌های نوآورانه خلق کنند.