معاون آموزش متوسطه:

الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ریل اجرا قرار گرفته است

آذرکیش در نشست تبیین الگو مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ریل اجرا قرار گرفته است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، نشست تخصصی «تبیین الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» با حضور سیدمصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کمرئی، مشاور وزیر در امور ارتقای کیفیت مدارس دولتی و کمک به استقرار مدرسه تراز و جمعی از کارشناسان دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری در محل معاونت آموزش متوسطه برگزار شد.

در این نشست، آذرکیش با تأکید بر اهمیت راهبردی اجرای الگوی مدرسه تراز، این الگو را از محورهای کلیدی در سیاست‌های تحولی نظام آموزش و پرورش کشور دانست و گفت: یکی از تأکیدات محوری رئیس محترم جمهور، اجرای الگوی مدرسه تراز در گستره‌ای فراگیر در سطح مدارس کشور است. تحقق این مهم نیازمند آشنایی عمیق، نظام‌مند و گام‌به‌گام همه فعالان نظام تعلیم و تربیت با ابعاد این الگو است.

وی با بیان اینکه جلسات تبیینی از این دست باید به‌صورت مستمر و در تمامی سطوح ستادی، استانی، منطقه‌ای، ناحیه‌ای و مدرسه‌ای برگزار شود، افزود: هدف از برگزاری این جلسات، ایجاد فهم مشترک و انسجام در اجرای الگو مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و در همین راستا حضور دکتر کمرئی در این نشست، پشتوانه‌ای ارزنده برای تبیین ابعاد نظری و عملیاتی این الگو به شمار می‌آید.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به روند آموزش راهبران الگو اظهار داشت: تا کنون حدود ۱۰ درصد از جامعه هدف شامل راهبران آموزشی در سطوح استانی و منطقه‌ای تحت آموزش قرار گرفته‌اند. بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، طی تابستان سال جاری، دوره‌های آموزشی برای تعداد دیگری از مدیران مدارس نیز برگزار خواهد شد تا میزان پوشش آموزش به حداقل ۵۰ درصد افزایش یابد.

آذرکیش نقش مدیران مدارس را در این فرآیند محوری خواند و تصریح کرد: مدیران، هسته راهبری و عاملان اجرایی کلیدی در تحقق الگو مدرسه تراز سند تحول هستند. عبور مدیران از قالب‌های ذهنی محدودکننده، می‌تواند فضای مناسب برای شکوفایی ظرفیت‌های حرفه‌ای معلمان و خلاقیت دانش‌آموزان را فراهم سازد.

وی همچنین با اشاره به سیاست‌های کلان الگو، بر ضرورت بازنگری در شیوه‌های تدریس و بازتولید محتوای آموزشی کتب درسی در چارچوب اهداف الگو مدرسه تراز سند تحول تأکید کرد و گفت: اجرای دقیق و هدفمند الگوی مدرسه تراز، زمینه‌ساز تحول بنیادین در فرایند یاددهی-یادگیری و تحقق عدالت آموزشی خواهد بود.

در ادامه این جلسه، کمرئی با ارائه تحلیلی از ابعاد مفهومی، ساختاری و اجرایی الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین، به تشریح نقش‌آفرینی عوامل انسانی، فرهنگی و سازمانی در پیشبرد این الگو پرداخت و به پرسش‌های تخصصی همکاران پاسخ داد.

در پایان، آذرکیش بر لزوم تقویت دوره‌های ضمن‌خدمت به‌ویژه به‌صورت حضوری تأکید کرد و توانمندسازی گروه‌های تسهیل‌گر و مربیان تربیت‌محور را شرط لازم برای دستیابی به نتایج ملموس و پایدار دانست.

این نشست در راستای تحقق شعار راهبردی «برای ایران، برای مدرسه» برگزار شد؛ شعاری که بر پیوند عمیق میان آینده‌نگری ملی و تحول‌گرایی در مدرسه تأکید دارد، و نشانگر اراده نظام آموزش و پرورش برای تحقق مدرسه‌ای در تراز نیازهای روز جامعه ایران است.