معاون آموزش متوسطه بیان کرد:

شتاب تحول در آموزش متوسطه با اجرای الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

آذرکیش با اشاره به اهمیت اجرای الگوی «مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» افزود: هرگونه اقدام در راستای تحول در فرایندهای آموزش و یادگیری باید در چارچوب این الگو تعریف شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سیدمصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در جلسه شورای معاونان این وزارتخانه که عصر شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی و سالروز تأسیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، اظهار داشت: این جلسه با سایر جلسات تفاوت دارد، چراکه شور و نشاط حاصل از دیدار با مقام معظم رهبری و تأیید برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در آن جاری است.

وی ضمن قدردانی از توجه ویژه ریاست محترم جمهور به حوزه آموزش و پرورش و اعتماد ایشان به وزیر محترم و بدنه فرهنگی کشور، اظهار کرد: این سطح از اهتمام، سرمایه‌ای گران‌بها برای پیگیری تحولات در آموزش کشور است.

آذرکیش با اشاره به اهمیت اجرای الگوی «مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» افزود: هرگونه اقدام در راستای تحول در فرایندهای آموزش و یادگیری باید در چارچوب این الگو تعریف شود. خوشبختانه معاونت آموزش متوسطه در این زمینه گام‌های مؤثری برداشته است.

وی همچنین از آغاز مرحله نخست آموزش راهبران این الگو خبر داد و گفت: تاکنون ۱۰ درصد از راهبران در شش قطب استانی آموزش دیده‌اند و در تابستان پیش‌رو، آموزش ۴۰ درصد دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

بر اساس بخشنامه مورخ ۰۶/۰۸/۱۴۰۳، مسئولیت نظارت و اجرای صحیح این الگو در سطح استان‌ها به‌عهده مدیران کل آموزش و پرورش گذاشته شده است. آذرکیش در همین زمینه افزود: ضروری است مدیران کل استان‌ها از جزئیات این الگو آگاه بوده و بر اجرای دقیق آن نظارت مؤثر داشته باشند.

وی از برگزاری همایش ملی «نقطه تحول» برای سرگروه‌های آموزشی سراسر کشور خبر داد و هدف از آن را تبیین بیشتر الگوی مدرسه تراز دانست که طی دو هفته برای تمامی راهبران اجرا شده است.

آذرکیش با اشاره به طرح تحول در فرایند یاددهی-یادگیری اظهار داشت: در قالب سفر یادگیری، جشنواره نوآوری آموزشی و همچنین شبکه ملی یادگیری معلمان (شمیم) را با برنامه‌ای هدفمند در دوره متوسطه اجرا کرده‌ایم.

در حوزه محتوا و منابع آموزشی نیز وی تأکید کرد: محتوای مورد نیاز معلمان در سایت‌های دفاتر آموزش متوسطه بارگذاری شده و این محتوا متناسب با رویکردهای جدید همچون تفکر انتقادی، حل مسئله، کار گروهی و خلاقیت در کلاس‌های درس طراحی شده است.

معاون آموزش متوسطه در ادامه، توسعه پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی را در راستای اجرای الگوی مدرسه تراز مهم ارزیابی کرد و اعلام داشت: در حال حاضر ۶۹۴ پژوهش‌سرای فعال و ۷۴ دبیرخانه راهبری کشوری دروس در کشور در حال فعالیت هستند.

در پایان، آذرکیش از همکاری‌های بین‌وزارتی به‌ویژه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یاد کرد و گفت: مشارکت وزارت آموزش و پرورش با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در قالب طرح “هم‌نوا” زمینه‌ساز ارتقای مهارت‌آموزی در مدارس شده و ظرفیت مراکز فنی‌وحرفه‌ای دولتی کشور در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.