معاون آموزش متوسطه:

تحقق تحول در نظام تعلیم و تربیت نیازمند هم‌افزایی، نوآوری و تغییر نگرش‌ها در تمام سطوح مدرسه است

آذرکیش در پایان با تأکید بر نقش کلیدی مدیران و معلمان در فرآیند تغییرات بنیادین آموزشی، تصریح کرد: تحقق تحول در نظام تعلیم و تربیت نیازمند هم‌افزایی، نوآوری و تغییر نگرش‌ها در تمام سطوح مدرسه است.

به گزارش مرکز اطلاع‌ رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مصطفی آذرکیش در «نشست تخصصی ناظران کشوری و دبیران دبیرخانه‌های راهبری دروس»، بر ضرورت بازنگری و تحول اساسی در فرایند آموزش و یادگیری باتوجه به مسیر تحولات پرشتاب عصر دیجیتال در سایه فرصت‌های بی‌سابقه‌ای که فناوری‌های نوظهور، به‌ویژه هوش مصنوعی، در اختیار نظام‌های آموزشی قرار داده‌اند، اشاره کرد.

معاون آموزش متوسطه ضمن تاکید بر الزامات جدید دنیای امروز، اظهار داشت: توانمندسازی حرفه‌ای معلمان، به‌ویژه از طریق ارتقای مهارت‌های فناورانه، تفکر انتقادی و خلاقیت، به یک اولویت راهبردی در آموزش و پرورش تبدیل شده است.

وی افزود: بهره‌گیری مؤثر از فناوری‌های نوین آموزشی، از جمله ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، می‌تواند شیوه‌های یاددهی-یادگیری را متحول ساخته و زمینه‌ساز شخصی‌سازی‌ در آموزش و یادگیری عمیق‌تر شود.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش، جشنواره نوجوان خوارزمی را یکی از نمودهای عینی پیوند میان آموزش سنتی و نوآوری فناورانه دانست و گفت: این رویداد علمی و فرهنگی، با ایجاد فضای تعامل، رقابت سازنده و کارگاه‌های مهارت‌محور، بستری غنی برای شکوفایی استعدادهای معلمان و دانش‌آموزان فراهم کرده است و چنین رویدادهایی می‌توانند به عنوان کاتالیزوری قدرتمند در تحول آموزش عمل کنند.

وی با اشاره به اهمیت پرورش مهارت‌های تفکر انتقادی، حل مسئله و یادگیری مادام‌العمر در نسل نوجوان افزود: جشنواره نوجوان خوارزمی تلاش دارد با تمرکز بر این مؤلفه‌ها، دانش‌آموزان را برای مواجهه مؤثر با چالش‌های پیچیده دنیای آینده و نقش‌آفرینی فعال در جامعه دانایی‌محور آماده سازد.

آذرکیش در پایان با تأکید بر نقش کلیدی مدیران و معلمان در فرآیند تغییرات بنیادین آموزشی، تصریح کرد: تحقق تحول در نظام تعلیم و تربیت نیازمند هم‌افزایی، نوآوری و تغییر نگرش‌ها در تمام سطوح مدرسه است؛ مدیران مدارس به عنوان رهبران تحول، نقشی اساسی در موفقیت این مسیر ایفا می‌کنند.