معاون آموزش متوسطه در نشست تخصصی «بررسی نهضت توسعه عدالت و کیفیت آموزشی» با حضور دستیار ویژه رئیس‌جمهور:

از شبکه ملی یادگیری تا مدرسه تراز؛ گام‌های عملی برای نهضت توسعه عدالت آموزشی

معاون آموزش متوسطه اظهارکرد: تدوین و تولید محتواهای آموزشی استاندارد و کاربردی متناسب با نیازهای معلمان و دانش‌آموزان، از گام‌های کلیدی در تحقق اهداف نهضت است..

به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، نشست تخصصی «بررسی نهضت توسعه عدالت و کیفیت آموزشی» با حضور دستیار ویژه رئیس‌جمهور محترم، سیدمصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و مدیران کل دفاتر آموزش متوسطه، در سالن جلسات این معاونت برگزار شد.

در ابتدای این نشست،  آذرکیش ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران وفادار ایشان، با اشاره به ضرورت تحقق عدالت آموزشی به‌عنوان یکی از اصول بنیادین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تصریح کرد: «نهضت توسعه عدالت و کیفیت آموزشی» امروز یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در نظام تعلیم و تربیت کشور است و تحقق آن مستلزم هم‌افزایی ظرفیت‌ها و هم‌گرایی تمامی ارکان حاکمیتی و اجرایی است.

وی افزود: هدف از این نهضت ملی، ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی برای تمامی دانش‌آموزان کشور، ارتقای سطح کیفی یادگیری و فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم برای تحقق مدرسه‌ای در تراز اهداف متعالی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه با تشریح برنامه‌های در دست اجرا اظهار داشت: پس از ابلاغ طرح نهضت، اقدامات اجرایی متعددی در دستور کار قرار گرفت. از جمله راه‌اندازی سامانه شبکه ملی یادگیری معلمان(شمیم) که به‌عنوان بستر اصلی توانمندسازی معلمان، نقش مؤثری در ارتقای کیفیت فرآیند تدریس خواهد داشت و طبق برنامه‌ریزی انجام شده، امیدواریم تا پایان تیرماه سال جاری، تقریباً همه معلمان کشور در این سامانه ثبت‌نام نمایند.

وی با اشاره به همکاری با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی عنوان کرد: تدوین و تولید محتواهای آموزشی استاندارد و کاربردی متناسب با نیازهای معلمان و دانش‌آموزان، از گام‌های کلیدی در تحقق اهداف نهضت است. علاوه‌بر این، تعیین مدارس هدف، شناسایی و سازماندهی راهبران آموزشی و تربیتی و آماده‌سازی فضاهای آموزشی در مناطق منتخب، به‌عنوان نمونه در شهر قدس، در حال انجام است.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود، توانمندسازی منابع انسانی را از ارکان اصلی موفقیت این طرح دانست و گفت: دوره‌های آموزشی تخصصی برای راهبران آموزشی در سطح ستادی، استان‌ها و مناطق، با تمرکز بر الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین برگزار شده است تا این افراد بتوانند نقش هدایت‌گر و پشتیبان در فرآیند استقرار عدالت و ارتقای کیفیت آموزشی را ایفا کنند.

وی تأکید کرد: اجرای برنامه‌های تحولی، بدون حضور معلم توانمند و معتقد به تحول، امکان‌پذیر نیست. کلید دستیابی به اهداف این نهضت ملی، معلمانی هستند که با دانش و مهارت روزآمد، کلاس‌های درس را به محیطی سرشار از خلاقیت، پویایی، نشاط و یادگیری اثربخش تبدیل می‌کنند.

آذرکیش همچنین با اشاره به لزوم بهره‌گیری از نوآوری در آموزش گفت: امروزه طراحی روش‌های نوین تدریس، بهره‌گیری از فناوری‌های نوظهور و هوش مصنوعی، یادگیری شخصی‌سازی‌شده، یادگیری مشارکتی و اجتماعی، و ارتقای مهارت‌های ارتباطی و مدیریتی در کلاس‌های درس، از الزامات توسعه پایدار عدالت و کیفیت آموزشی است.

در پایان این نشست تخصصی، حاضرین ضمن تبادل نظر درخصوص مهم‌ترین چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو، بر ضرورت تداوم جلسات کارشناسی و تدوین نقشه راه عملیاتی مشترک برای تسریع در تحقق اهداف نهضت توسعه عدالت و کیفیت آموزشی تأکید کردند.