معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:
برنامههای تحولی در خصوص توسعه الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین را در سال آینده به طور جدی پیگیری میکنیم
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به الگوی مدرسه تراز، گفت: برنامههای تحولی ما در خصوص توسعه الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین، بعد از استقرار اولیه است که ما در سال آینده به طور جدی پیگیری میکنیم.
به گزارش مركز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سیدمصطفی آذرکیش درباره اقدامات قابل توجه معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، گفت: توجه به فناوریهای نوین و استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی و تأکید بر روشهای جدید تدریس، رویکردهای جدید توانمندسازی فرهنگیان و معلمان، ارتقای صلاحیتهای حرفهای و تخصصی معلمان، همچنین تحول در فرآیند یادگیری با تأکید بر توانمندسازی معلمان و تقویت برنامههایی که باعث تحرک، پویایی، شادابی و نشاط دانشآموزان میشود از برنامههای سال ۱۴۰۴ معاونت آموزش متوسطه است.
آذرکیش ادامه داد: تلاش ما این است که از ظرفیت فناوریهای نوین استفاده کنیم و روشهای جدیدی را برای یادگیری در قالب کار گروهی داشته باشیم. تأکید بر اجرای راهکار ۱۷۳ سند تحول است که میگوید؛ اصلاح و بروزرسانی روشهای تعلیم و تربیت با تأکید بر روشهای خلاق، گروهی، تیمی و نوآورانه و با توجه به نقش الگویی معلمان است و همچنین ما علاقهمند هستیم که استفاده بهینهای از دانش و تجربه پیشکسوتان آموزش و پرورش متناسب با راهکار سند تحول بنیادین را داشته باشیم.
وی افزود: توسعه ظرفیتهای پژوهش در وزارت آموزش و پرورش با توسعه برنامهها و اقداماتی که منجر به تقویت روحیه پژوهشگری در دانشآموزان و معلمان شود و تقویت گروههای آموزشی و خانههای راهبری کشوری به عنوان بازوان علمی کشور و آموزش و حلقه واسط بین حوزههای ستادی و صف را در دستور کار داریم.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش همچنین بیان کرد: توسعه آموزش مهارتآموزی که ما باید به تعدادی از دانشآموزان غیر هنرستانی یک مهارت علمی، شغلی و فنی و ورزشی را آموزش دهیم، جزو تکالیف برنامه هفتم توسعه است.
وی ادامه داد: مهارتآموزی یا افزایش سهم آموزشهای فنی حرفهای و کاردانش متناسب با تکالیف برنامه هفتم توسعه در دستور کار ما است و همچنین ارتقای نمره میانگین نمره امتحان نهایی در متوسطه نیز جزو برنامههای ما است که در برنامه هفتم توسعه به آن تکلیف شده و تلاش ما در قالب این است که پوشش تحصیلی را در سطح کشور در دورههای تحصیلی متوسطه اول و در متوسطه دوم چه در شاخه نظری و چه در صنعتی و در کاردانش داشته باشیم.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش به برنامههای وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: برنامههایی که وزیر محترم آموزش و پرورش به مجلس ارائه کردند با رویکردهایی همچون؛ تعمیق باورهای دینی و تقویت باورهای ملی و دینی ما است که به نوعی همیشه در دستور کار بوده است و اینها در قالب برنامههایی است که هویتبخش و هویتساز هستند.
وی به الگوی مدرسه تراز اشاره کرد و افزود: برنامههای تحولی ما در خصوص توسعه الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین، بعد از استقرار اولیه است که ما در سال آینده به طور جدی پیگیری میکنیم.
آذرکیش ادامه داد: تأکید ویژه بر مطالبات ریاست محترم جمهور در بحث ارتقای کیفیت آموزش از منظر کلاس درس و از منظر تقویت مدیریت آموزش، با اجرای الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برنامههای جدی ما خواهد بود، بهویژه که علاقهمند هستیم و برنامهریزی میکنیم برای اینکه در مناطق محروم و کمتر برخوردار ما شرایط آموزشی با کیفیتتری را با بهرهمندی از مشارکت دستگاههای اجرایی و جامعه خیرین و منابع دولتی داشته باشیم که مورد تأکید هم رهبرمعظم انقلاب اسلامی و هم ریاست محترم جمهور و وزیر محترم آموزش و پرورش است.
آذرکیش در پایان با بیان اینکه تقویت برنامههای کیفیتبخشی با قوت بیشتری در سال ۱۴۰۴ عملیاتی خواهد شد، اظهار کرد: توسعه عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی و مهارتآموزی را با جدیت بیشتری در سال آینده پیگیری خواهیم کرد و امیدوار هستیم با کمک معلمان، مدیران محترم واحدهای آموزشی ما و مردم عزیز ما، خانوادههای محترم، بتوانیم اتفاقات خوبی را در آموزش کشور انشاءالله رقم بزنیم.