معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در سفر به استان آذربایجان شرقی:
الگوی مدرسه تراز سند تحول در راستای ایجاد درک مشترک از سیاستهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اهداف نظام تعلیم و تربیت
سید مصطفی آذرکیش معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، صبح روز یکشنبه، دوازدهم مرداد ماه در افتتاحیه دومین دوره آموزشی راهبران تحولی الگوی مدارس تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، از اهتمام همکاران معاونت آموزش متوسطه این استان قدردانی نمود و استان آذربایجان شرقی را جزو پیشگامان در اجرای دورههای توانمندسازی دانست.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،آذرکیش با اشاره به طراحی حرفهای الگوی مدارس تراز توسط متخصصان امر تعلیم و تربیت، گفت: این الگو یکی از برنامههای اصلی تحولی بوده و فرایند اجرایی سازی آن در جلسه با ریاست جمهوری نیز مرور و پرداخت گردیده است.
وی توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و کیفیت آموزشی را دو برنامهای دانست که در پروژه مهر سال تحصیلی آتی به آن پرداخت شده است.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش سازماندهی، کنترل، نظارت و برنامهریزی را از ویژگیهای مهم مدیران مدارس برشمرد و گفت: مدیر خوب کسی است که همکاری بین اجزا را تقویت کند، نه رقابت را. شکست ناشی از عدم همکاری بوده و اگر همه ما درک مشترکی از ماموریتها و وظایفمان پیدا کنیم در ارتقا کیفیت موثر خواهد بود.
وی هدف از اجرای الگوی مدرسه تراز را ارتقا توانمندیهای حرفهای معلمان و مدیران دانست و افزود: الگوی مدارس تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با شاخصهها و مولفههای خود میخواهد ارتقا کیفیت آموزشی را محقق سازد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش طراحی دورههای آموزشی مختلف را مورد اشاره قرار داد و گفت: شروع این حرکت به عنوان آغاز یک تعهد بوده و ما متعهد میشویم در یک سفر یادگیری قرار بگیریم تا به مقصد برسیم. این مسیر برای آموزش، تربیت و برنامهای برای توسعه فردی و سفری مادامالعمر به شمار میآید.
وی با تاکید بر لزوم تغییر بنیادین در روشها، ابزارها و محتواهای تدریس شده، گفت: همه ما نمونه موفقی از مدیران را به خاطر داریم که چگونه با چرخشهای تحولی، اداره کردن شورایی مدرسه و استفاده از خرد جمعی توانستند مدرسه را اداره کنند. الگوی مدرسه تراز با ابعاد و شاخصهای تعریف شده به دنبال این است که مدرسه کانون تربیت و پیشرفت محله باشد.
آذرکیش خاطرنشان کرد: توجه ویژه به نظام تعلیم و تربیت، رمز توسعه همه جانبه و رمز پایداری کشور بوده که دولت چهاردهم نیز آن را اولویت قرار داده است.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در دنیای تغییرات سریع، چارهای جز توسعه فردی مستمر نداریم و توسعه فردی سفری مادام العمر است که طرحهایی مانند “شمیم” بستری را ایجاد میکند تا بتوانید با استفاده از راهکار «باهمآموزی، به همآموزی و از همآموزی» تجربههای خود را در قالب اجتماعات یادگیری به اشتراک بگذاریم.
وی اجرایی نمودن برنامههای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت رهبری و ریاست جمهوری را زمینهساز آموزش و پرورشی تحولی خوانده و خاطرنشان کرد: امیدواریم با حمایت شخص ریاست جمهوری از این مجموعه و انگیزه مدیران و معلمان، شرایط متفاوتتری ایجاد کرده و مهر متفاوتی را داشته باشیم. شما به عنوان راهبران مسئولیتی سنگین دارید و باید هم خود را بروز نگه دارید هم با تربیت نیرو شاخصها را در کلاس درس و مدرسه اجرا کنید.
آذرکیش در پایان، تحول در یاددهی و یادگیری را مورد تاکید قرار داد و گفت: محدودیتهای ذهنی خود را بشکنیم و خلاقیتها را در بین معلمان و دانشآموزان پرورش داده و شکوفا کنیم. پویایی، تحرک، شادابی و نشاط دانشآموزان و تبدیل مدرسه از محیط آموزشی صرف به محیطی تربیتی با فرصت تجربههای تربیتی و یادگیری بیشتر، هدف مشترک ما بوده و این مهم مگر با سهیم کردن تمامی عوامل موثر در مدرسه میسر نمیشود.