در شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شد:

نظام جامع راهنمایی و مشاوره به استناد راهکارهای 7-3، 3-21، 4-21 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تصویب رسید

نظام جامع راهنمایی و مشاوره

ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره در نظام آموزش و پرورش با بهره­ مندی از مشاوران متخصص در مدارس، مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی، مراکز اختلال یادگیری و نقش آفرینی معلمان و مربیان در قالب ایفای نقش مشاوره‌ای کارکنان و رابطان هسته‌های مشاوره در مدارس، از جایگاه ویژه‌ای در ایجاد جو عاطفی، روانی و اجتماعی مطلوب برای حل مسائل و رفع مشکلات و اختلالات روان­شناختی و تحصیلی، طرح­ ریزی مسیر تحصیلی- شغلی، آموزش‌های مهارت­های زندگی، توانمندسازی دانش‌آموزان، اولیاء و کارکنان مدرسه ایران، قدمتی بیش از نیم قرن تجربه دارد.

با توجه به تکالیف قانونی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مبنی بر تسری خدمات راهنمایی و مشاوره به تمامی دوره­های تحصیلی و همچنین تأکید مبانی نظری سند تحول بر سازماندهی فرایند یاددهی – یادگیری با نگاه مشاوره­ای، ضروری است سازوکارهای لازم برای مشارکت عمومی و حداکثری معلمان، کارکنان مدرسه و اولیای دانش آموزان در حیطه‌های رشد شخصی و سازگاری، آموزش مهارت­های زندگی، نظارت بر فرایند‌های یادگیری و طرح ریزی مسیر زندگی تحصیلی- شغلی فراهم آید.

معلمان و کارکنان مدرسه نیز به عنوان عاملان و کنشگران عمومی جریان راهنمایی و مشاوره باید در انجام فرایند هایی از جمله آموزش مهارت‌ های زندگی، توانمندسازی روانی – اجتماعی، شناسایی استعدادها، توانایی‌ها و مشکلات و انجام مداخلات مختصر به‌ویژه سیستم ارجاع در کنار مشاوران متخصص مدرسه و مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی، ایفای نقش نمایند نظام جامع راهنمایی و مشاوره به استناد راهکارهای 7-3، 3-21، 4-21 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به منظور اتخاذ سیاست ­های یکپارچه، سیستمی و هماهنگ برای بهره­ مندی ذی­نفعان (دانش ­آموزان، اولیا، کارکنان و معلمان مدرسه) در همه دوره ­های تحصیلی و نقش‌ آفرینان درون و برون سازمانی به صورت تعاملی و مشارکتی به تصویب شورای‌ عالی آموزش‌ و‌ پرورش رسید.

برای دریافت فایل نظام جامع راهنمایی و مشاوره در آموزش ‌و پرورش اینجا کلیک کنید .