وزیر آموزش و پرورش:

اساسی‌ترین کار در تحول نظام تعلیم و تربیت بازمهندسی برنامه درسی است

دکتر کاظمی گفت: ارزیابی برنامه درسی ما در مدرسه یک ارزیابی دانش محور است، باز مهندسی برنامه درسی اساسی‌ترین کاری است که در تحول نظام تعلیم و تربیت باید انجام دهیم.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در گردهمایی معاونین آموزش متوسطه استان های سراسر کشور در مشهد گفت: از بخش های حیاتی و راهبران اصلی سیاست های نظام تعلیم وتربیت در استان ها، حوزه آموزش متوسطه اول و دوم هستند که تقریبا بیش از ۵۰ درصد دانش‌آموزان را  پوشش می دهند.

کاظمی افزود: لازمه رسیدن به موفقیت، رسیدن به درک مشترک مسائل آموزش و پرورش است که بتوانیم آن را در فضای عمومی کشور ایجاد کنیم و این امر با نگاهی کلان و برنامه ریزی شده با یک تفکر راهبردی، دانش راهبردی و یک برنامه عملیاتی راهبردی باید در کشور قالب شود.

وی با اشاره به حجم و محتوای کتابهای درسی که همه چیز آن در دانش خلاصه شده است افزود: یکی از بخشهای مهم تعلیم و تربیت صبحگاه مدارس است، میدان برنامه درسی را باید از کلاس درس خارج کنیم و به محیط مدرسه، محیط پیرامونی مدرسه و شهر هدایت کنیم.

وی افزود : ارزیابی برنامه درسی ما در مدرسه یک ارزیابی دانش محور است، باز مهندسی برنامه درسی اساسی‌ترین کاری است که در تحول نظام تعلیم و تربیت باید انجام دهیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مهمترین ریل گذاری بعدی، معماری نظام تعلیم وتربیت است که ساختار مقاطع آموزشی را مطابق با نیازهای عمومی جامعه طراحی کنیم.

وی تصریح کرد: ما در نگاه کلان راهبردی، نظام مسائل آموزش و پرورش را در سه بخش اولویت های آنی، فوری و اساسی در نظر گرفته ایم و در همین راستا تمام تلاش خود را انجام داده ایم و انجام خواهیم داد تا جایگاه آموزش و پرورش ارتقاء پیدا کند.

وی افزود: چهارده برنامه کلان مسئله آموزش و پرورش از هوش مصنوعی، ارتقاء کیفیت آموزشی، عدالت آموزشی، تحول در برنامه درسی، تقویت دانشگاه فرهنگیان، توسعه فعالیت های پرورشی و فرهنگی تا توسعه مهارت آموزی و افزایش ضریب پوشش پیش دبستانی ها را در دستور کار قرار داده ایم.

وی با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری در حوزه آسیب های اجتماعی افزود: در برنامه درسی نیز دغدغه و پیگیری ما تقویت فعالیتهای پرورشی و فرهنگی و کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی است.

وی تغییر الگو در نظام مسائل آموزش و پرورش را مهم دانست و افزود: امروز ما دو برنامه را با ریاست جمهوری پیگیری میکنیم؛ یک تحول در نظام یاددهی و یادگیری با هدف ارتقاء کیفیت آموزشی مدارس دولتی کشور و دوم توسعه عدالت با نگاه محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی است