وزیر آموزش و پرورش:
برنامه جامع تربیت و یادگیری، ضامن تحول در نظام تربیت کودک و ارتقاء نقش خانواده است
وزیر آموزش و پرورش گفت: نقشهراه باید ابعاد و جهات متنوع را در نظر بگیرد؛ به طوریکه نظامنامه تربیتی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تنها یک جز کوچک از آن باشد.
به گزارش مرکز طلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ علیرضا کاظمی در بازدید از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و نشست با رئیس و کارکنان این سازمان، گفت: اهمیت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در حجم گسترده نظام مسائل وزارت آموزش و پرورش، بسیار ویژه و منحصربهفرد است.
ساماندهی و نظمدهی به فعالیتها دو دستاورد بزرگ در دورۀ مدیریتی جدید
وی با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده در دوره مدیریتی جدید، ساماندهی و نظمدهی به فعالیتها را از مهمترین دستاوردهای مدت اخیر برشمرد و افزود: ایجاد ساختار استانی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ذیل اداراتکل آموزش و پرورش استانها، اقدامی حیاتی، مهم و زیرساختی بود.
ایجاد سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اقدامی بزرگ در تاریخ انقلاب اسلامی است
وزیر آموزش و پرورش همفکری، تلاش و خردجمعی در برنامهریزی و اجرا را ضامن حصول دستاوردهای ویژه قلمداد کرد و ادامه داد: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بر مبنای منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری ایجاد شد و میتوان ادعا کرد این سازمان ماهیتاً ریشه در دغدغهمندی و مسئلهمندی و عمق نگاه ویژه معظمله نسبت به تربیت اوان کودکی دارد؛ همین موضوع این سازمان را نسبت به تمام نظام تعلیم و تربیت کشور متمایز میکند.
کاظمی اضافه کرد: با این دید میتوان ایجاد سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را اقدامی بزرگ در تاریخ انقلاب اسلامی دانست.
دوره جدید میتواند آغاز عصر شکوفایی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک باشد
وی اظهار داشت: فعالیتها و اقدامات سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک باید با سرعت بالاتری انجام شود که این مهم نیازمند درک اولویتها است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دوره جدید میتواند آغاز عصر طلایی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک باشد، یادآور شد: تعیین شهریه به صورت نظاممند، چارچوبدار، قاعدهمند و مبتنی بر الگوی منطقی و علمی، اقدام بسیار ویژه و مهمی در این عرصه است.
پوشش حداکثری پیشدبستانی، از اهداف اصلی نظام تعلیم و تربیت کشور است
کاظمی ادامه داد: رسیدن به نرخ پوشش ۱۰۰درصدی یکی از اهداف اصلی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است؛ بنابراین روند باید به نحوی باشد که تمام جامعه بیش از ۷ میلیون نفری کودکان ایرانی در دوره پیش از دبستان تحت پوشش قرار بگیرند که این مهم نیازمند اولویت دادن به دورۀ پیشدبستانی ۱ و ۲ است.
پیشدبستانی ارتباط طولی با دورۀ ابتدایی دارد
وی کیفیتبخشی به فرایند تربیت و یادگیری را یکی دیگر از اولویتهای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برشمرد و بیان کرد: برنامههای تربیتی و یادگیری این دوره باید در راستای نیازهای واقعی کودکان باشد و آنان را برای ورود به دوره ابتدایی آماده کند؛ برای نیل به این هدف باید پیش از هر کاری باید نقشهراه علمی و دقیق با قابلیت عملیاتی طراحی شود.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: روزمرگی یکی از موانع اصلی در دستیابی موفقیتها و دستاوردهای بزرگ است؛ بنابراین این سازمان نباید اسیر روزمرگی شود، به خصوص اینکه جایگاه ویژهای در نظام تعلیم و تربیت کشور دارد و میتوان آن را ریشه نظام تعلیم و تربیت کشور دانست. فراموش نکنید، قوام نظام آموزشی و تربیتی کشور به قدرت و موفقیت ریشه آن یعنی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک وابسته است.
سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک خزانهدار نیروی انسانی کشور است
کاظمی با بیان اینکه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک خزانهدار نیروی انسانی کشور است، خاطرنشان کرد: محتوای تربیتی و یادگیری در این دوره اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا کودکی زمان شکلگیری شخصیت و جهانبینی فرد است. با این دید، هرچه در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به صورت هدفمند هزینه شود، در واقع سرمایهگذاری واقعی برای کشور است که بالاترین ارزشافزوده را در ساخت آینده ایران دارد.
برنامۀ جامع تربیت و یادگیری، ضامن تحول در نظام تربیت کودک و ارتقاء نقش خانواده است
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: نقشهراه باید ابعاد و جهات متنوع را در نظر بگیرد؛ به طوریکه نظامنامه تربیتی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تنها یک جز کوچک از آن باشد. این نقشه اگر خوب طراحی و اجرا شود، زمانبندی، فازبندی و گامبندی مشخصی داشته باشد، با دانشافزایی و توانمندسازی خانوادهها منجر به نتایج بزرگ و منحصربهفردی خواهد شد.
کاظمی با برشمردن برخی از ارکان اصلی این نقشهراه، الزامات قانونی را اولین رکن نقشهراه دانست و گفت: تمام الزامات قانونی از زیرساختها گرفته تا منابع انسانی، فضا و تجهیزات باید به صورت اولویتبندیشده در نقشهراه مورد توجه قرار بگیرد. برنامه یادگیری و تربیتی هدفمندی که در آن به متغیرهایی مانند زمان تربیت و یادگیری و همچنین محتوا توجه خاص دارد، رکن دیگری از این نقشهراه است که البته برای تحقق آن باید از ظرفیت جامعه علمی نخبگانی نیز استفاده شود.
اوان کودکی دورۀ آموزش نیست
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اوان کودکی دوره آموزش نیست، بلکه کودک در این دوران باید با رویکرد یادگیری و تربیتی و مهارتها و رفتارهای لازم را مبتنی بر آموزههای دینی و علمی را در قالب کارِ گروهی فرا بگیرد. با این دید، بهرهمندی از نقشهراه برنامه جامع یادگیری و تربیتی یکپارچه و هدفمند امری ضروری به نظر میرسد.
مربی مهمترین نقش را در نظام تعلیم و تربیت کودک دارد
کاظمی با اشاره به اینکه مربی مهمترین نقش را در نظام تعلیم و تربیت کودک بر عهده دارد، تاکید کرد: تمام برنامههای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تنها زمانی به هدف منجر میشود که مربی از مهارت، آگاهی، دانش و توانمندی لازم برخوردار باشد. در واقع، مربی شرط لازم برای تحقق اهداف تعیین شده است. از این رو، فرایند آموزش، توانمندسازی، مهارتافزایی، توانمندسازی و مهارتافزایی مربیان و همچنین مسیر جذب آنان به کودکستانها باید کاملاً علمی و تحت نظارت انجام شود تا شایستهترین افراد وارد عرصه تعلیم و تربیت کودک شوند؛ به ویژه اینکه بدانیم مربی الگوی برتر کودکان از نظر رفتاری، پوششی، تکلم و جهانبینی است و اثر او در شخصیت کودک بسیار عمیق و بنیادین است.
وی تبیین شاخصهای علمی برای آموزش مربیان را امری الزامی توصیف کرد و یادآور شد: هیچ مربی نباید بدون آموزش و فراگرفتن مهارتها و توانمندیهای لازم وارد کودکستان شود؛ چراکه مربی حیاتیترین عنصر در نظام تعلیم و تربیت کودک است.
جشنواره ملی طعم کتاب، اقدامی ارزشمند است
وزیر آموزش و پرورش برگزاری جشنواره ملی طعم کتاب را اقدامی ارزشمند از سوی سازمان ملی تعلیم و تربیت توصیف و خاطرنشان کرد: رویکرد همه فعالیتهای کودکستانها باید کتابمحور باشد و در کودکستانها محورهایی مانند انس با کتاب در قالب شعر و داستان مورد تاکید قرار بگیرد؛ زیرا این کتابها نقش بسیار ویژهای در پرورش شخصیت افراد دارد.
گفتمان تعلیم و تربیت کودک باید در صدر بنشیند
کاظمی با بیان اینکه گفتمان تعلیم و تربیت کودک باید در صدر بنشیند، یادآور شد: اهمیت دورۀ پیشدبستانی و ابتدایی به اندازه اهمیت تمام نظام آموزشی است؛ به خصوص دوره اوان کودکی که پیشتر آسیب دیده و باید سریعتر به سمت شکوفایی حرکت کند.
وزیر آموزش و پرورش در پایان سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را سازمانی حیاتی و اثرگذار در آینده کشور توصیف کرد و گفت: نقشهراه باید بر مبنای آمار و اطلاعات دقیق به همراه تحلیل آماری مبتنی بر نقشه جغرافیایی و آمایش سرزمینی باشد.
در این دیدار حمیدرضا شیخالاسلام معاون وزیر و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گزارشی از چالشها، اقدامات، برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت این سازمان ارائه داد.
در این برنامه، وزیر آموزش و پرورش ضمن بازدید از بخشهای مختلف سازمان، با فعالیتهای هر واحد آشنا شد.