وزیر آموزش و پرورش:
تحقق سند بنیادین مهمترین مأموریت ما محسوب میشود
کاظمی به رویکرد و توجه مسائل نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و افزود: بارها گفتهام کیلومتر آموزش و پرورش را صفر نمیکنم، مسیر درست و متقن گذشته را ادامه خواهم داد. لذا نقشه اجرایی سازی سند را محور فعالیتها قرار دادهایم. تحقق سند بنیادین مهمترین مأموریت ما محسوب میشود .
به گزارش مركز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش عصر روز، دوشنبه نوزدهم آذرماه، در آیین گرامیداشت روز دانشجو که در پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، با بیان اینکه مباحث و نکات و دغدغه های مطرح شده از سوی دانشجویان، یک کارگاه آموزشی بوده است، گفت: دانشجویان به ابعاد مختلف و منظرهای مختلف علمی و پژوهشی و… پرداختند و به عبارت دیگر به طور کامل مباحث دانشگاه را تعریف و تبیین کردند.
وی با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی نمایندگان تشکل های دانشجویی ادامه داد: بیان مسائل توسط دانشجویان از فضای پرتعامل و کنشگرانه دانشگاه حکایت دارد، زیرا نمایندگان در فضایی باز با هر نوع گرایش و تفکری شجاعانه و صادقانه و دغدغه مندانه صحبت کردند.
کاظمی افزود: ما به همین قشر از دانشجویان نیازمندیم. زیرا این دانشجویان جریان ساز هستند و در هر نقطه ای قرار بگیرند کانون تحول خواهند بود.
وی با اشاره به جایگاه دانشگاه بیان کرد: دانشگاه همواره کانون تحول و تحول خواهی و حرکت های انقلابی، جهادی و عدالت خواهانه بوده است.
کاظمی با توجه به انتظارات رهبری از دانشجویان، افزود: مهمترین دغدغه یک دانشجو باید عدالت خواهی، ظلم ستیزی و استکبار ستیزی در صحنه های ملی و بین المللی باشد، این نگاه متعالی و قرآنی است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: دانشجو به دلیل شرایطی که در جامعه دارد در همه ابعاد نگاه مسئولانه نسبت به مسائل اساسی و ملی کشور دارد.
وی با تأکید بر اینکه دانشجو باید اولین کنشگر اجتماعی باشد، گفت: به عبارتی دیگر دانشجو باید نسبت به همه مسائل کشور در خط مقدم باشد.
کاظمی با اشاره به انتظارات و مسائل دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: دانشجویان این دانشگاه معلم اندو باید تلاش کنند تا شئونات و مهارت های معلمی را کسب کنند. یعنی همواره خود را در معرض ارزیابی قرار دهند.
وی خطاب به دانشجویان افزود: قرار است شما معلمان تراز سند تحول بنیادین باشید. شئونات یک معلم را باید بیاموزید و رعایت کنید. شما الگوهای آینده سازان فردا هستید. دانش آموزان شما را در همه مسائل الگو قرار می دهند.
کاظمی بیان کرد: وقتی گذشته را مرور می کنم می بینم که مسیر زندگی مرا یک معلم تغییر داده است که اکنون در این جایگاه قرار دارم.
وی با تأکید بر اینکه الگو پذیری در ضمیر ناخودآگاه قرار دارد، گفت: بخش مهمی از تربیت به شخصیت معلمی بر میگردد نه به دانش معلمی .
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دانش معلمی در جای خود مهم و اثر گذار است. لذا باید از خود و فضای معلمی مراقبت کرد زیرا این دانشگاه با دیگر دانشگاهها تفاوت دارد.
وی حفاظت و مراقبت از شئونات معلمی را مهمترین وظیفه دانشجومعلمان دانست و گفت: معلم مؤمن، متعهد و پرتلاش میتواند آینده ساز این کشور باشد.
کاظمی خاطر نشان کرد: باور قلبی دارم که دانشگاه فرهنگیان از مهمترین بخشهای حیاتی نظام تعلیم و تربیت است، زیرا معلم اساسیترین رکن تحول است.
وی با تأکید بر اینکه با تمام وجود برای حل مشکلات دانشگاه فرهنگیان تلاش خواهیم کرد، گفت: برای ارتقای کیفیت این دانشگاه تلاش خواهم کرد و این مهمترین دغدغه ماست.
کاظمی گفت: کارگروه ویژهای برای رفع مسائل این دانشگاه به صورت هفتهای تشکیل جلسه میدهد تا دغدغه های دلسوزان بررسی و مرتفع شود.
وی به رویکرد و توجه مسائل نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و افزود: بارها گفتهام کیلومتر آموزش و پرورش را صفر نمیکنم، مسیر درست و متقن گذشته را ادامه خواهم داد. لذا نقشه اجرایی سازی سند را محور فعالیتها قرار دادهایم. تحقق سند بنیادین مهمترین مأموریت ما محسوب میشود .
کاظمی با اشاره به محدویتهایی که از گذشته تاکنون آموزش و پرورش با آن مواجه بوده است، گفت: به همین دلیل امروز با انباشتی از مشکلات در حوزه سخت افزار و نرم افزار، معیشت و منزلت معلمان مواجه هستیم. اما تلاش میکنیم تا گامهای مؤثری برداریم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در دولت چهاردهم توجه ویژهای به نظام تعلیم و تربیت وجود دارد، تصریح کرد: آموزش و پرورش جزو دغدغهها و اولویتهای دکتر پزشکیان است .
وی افزود: رویکردها در این زمینه مبتنی بر توسعه و کیفیت بخشی است و در این مسیر دو برنامه تعریف شده است، برنامه اول؛ شامل توسعه عدالت آموزشی و محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی است که امروز این برنامه با مسئولیت استانداران ابلاغ شد. همچنین نقشه راه دقیقی تعریف شد تا این مسئله در یک فرآیند زمانی مشخص، حل شود .
کاظمی ادامه داد: بناست تا پایان شهریور ۱۴۰۴ مدارس کانکسی ساماندهی شود .
وی گفت: برنامه دوم؛ توسعه آموزشی مبتنی بر کیفیت بخشی به مدارس ابتدایی است که چارچوب اولیه آن آماده و در دو مقطع با رویکرد تحول در نظام یادگیری و یاددهی بهزودی ابلاغ میشود .
کاظمی با تأکید بر اینکه نقشه راه ۴ ساله برای آموزش و پرورش تدوین شده است، افزود: برنامه درسی، مهمترین چالش آموزش و پرورش در تحقق سند تحول بنیادین است .
وی با اشاره به اینکه تحول در برنامه دانشگاهی نیز در دستور کار است، گفت: همه فعالیتهای دانشجویی باید در برنامه درسی دانشجو دیده شود تا دانشگاه پویا، خلاق و پر نشاط باشد.
کاظمی پیشنهاد کرد که یک نماینده از میان نمایندگان تشکل ها به منظور مشارکت فعالتر در کارگروه دانشگاه فرهنگیان حضور پیدا کند .
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه فعالیت سیاسی در دانشگاه از بدیهیات است، گفت: تمام تشکل های رسمی می توانند با برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، نظریه پردازی و حضور در مناسبات های ملی و بین المللی فعالیت سیاسی داشته باشند .
وزیر آموزش و پرورش بر میدان دادن به دانشجویان با توجه به چارچوب های مشخص تأکید کرد.
کاظمی به فضاسازی های غیرعادلانه در مورد دانشگاه شهید رجایی اشاره کرد و افزود: در آن دانشگاه، دانشجویی سه ترم مشروط و پس از آن از تحصیل منع شد. برخی توقع دارند در همین حد هم تذکری داده نشود. در عین حال تأکید کردیم که مدارا کنند زیرا آنها فرزندان ما هستند. موردی هم داشتیم که دانشجو به دلیل مسائل انظباطی تذکر گرفت و بازهم تأکید بر مدارا و نگاه پدرانه کردیم .
وی ادامه داد: در گزینش ها نیز تأکید کرده ایم که سخت نگیرید و به رویکردهای غیرکارآمد توجه نکنید.
کاظمی به کسورات حقوق دانشجویان اشاره و تصریح کرد: این موارد را با حضور رئیس دانشگاه به صورت قانونی بررسی میکنیم اگر بتوان به صورت ریشهای این مشکل را رفع کرد قطعا اقدام خواهیم کرد و منابع آن را تأمین میکنیم.
وی تأکید کرد: خواهان این هستیم که کسورات عادلانه باشد و در صورت امکان کسری اتفاق نیفتد .
کاظمی خطاب به دانشجویان گفت: شما فرزندان ما هستید و ما در مقابل دغدغه های شما مسئولیم. تلاش ما بر رفع و یا کاهش مسائل و مشکلات شماست.
وی بیان کرد دانشگاه فرهنگیان در سه بخش امکانات، ارتقای اساتید، جذب و ادامه تحصیل دانشجو و برنامه درسی دچار چالش و مشکل است.
در ابتدای این مراسم، اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و نمایندگان گروهها و تشکلهای مختلف دانشجویی مطالبات و درخواستهای خود را با وزیر آموزش و پرورش در میان گذاشتند.