وزیر آموزش و پرورش:

تحول در ساختار نظام تعلیم و تربیت و تحول در برنامه درسی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود

کاظمی با تاکید بر اینکه باید از حافظه‌محوری در مدارس فاصله گرفت، اظهار کرد: تحول در ساختار نظام تعلیم و تربیت و تحول در برنامه درسی از دیگر مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش امشب در آیین افتتاحیه سالن همایش ۶۵۰ نفری شهدای فرهنگی اهواز اظهار کرد: در طول ۴۵ سال گذشته آموزش و پرورش همیشه از اینکه در عمل مورد توجه دولت‌ها نبود، رنج می‌برد. 

وی افزود: امروز آنچه باعث شده است که مشکلات آموزش و پرورش در حوزه نیروی انسانی، فضا و تجهیزات و کمیت  انباشته و مزمن شود، ناشی از همین مسئله است. 

کاظمی بیان کرد: شما اگر نگاه دولتمردان را  نسبت به مسائل آموزش و پرورش و سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور و تولید ناخالص داخلی را بررسی کنید، پی می‌برید که نهاد آموزش و پرورش به عنوان اولویت اول دولتها محسوب نمی‌شد. 

وی ادامه داد: آرزوی دیرینه ما محقق شده و این یک افتخار بزرگ است که حاصل شده و از اولویت‌های دولت چهاردهم پس از اقتصاد و معیشت، مسئله آموزش و بهداشت است. امروز ما به عنوان متولی نظام تعلیم و تربیت به همراه دولت در تمامی سفرهای استانی هستیم و جلسه اختصاصی برای مسائل آموزش و پرورش برگزار می‌کنیم. 

کاظمی گفت: امروز با اصرار رئیس جمهور برای الگوسازی و مشارکت مردم در نهضت مدرسه‌سازی، طرح خشت به خشت اجرا می‌شود. دولت بنا دارد تمامی مسائل در یکسال حل شود و این یک فرصت برای یک جهش بزرگ در حوزه آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور توسعه عدالت را سرلوحه کار خود قرار داده و مصداق بارز این موضوع توسعه عدالت آموزشی  است. مسیر اول برای رسیدن به این مسئله، محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی است که با بهره‌گیری از ظرفیت عظیم مردمی و دستگاه‌های اجرایی انجام و آموزش و پرورش به اولویت اول استانداران تبدیل خواهد شد. 

کاظمی افزود: ما باید تلاش ‌کنیم تا با کمک یکدیگر نگرانی در بخش فضاهای آموزشی برطرف شود. در استان خوزستان اگر از ظرفیت مسئولیت های شرکتهای تولیدی و صنایع استفاده کنیم در عرض یکسال تمامی مسائل آموزش و پرورش می‌شود.

وی کیفیت را از دیگر مسائل مهم آموزش و پرورش دانست و گفت: تا به امروز در دولت چهاردهم بیش از ۱۵ جلسه در دولت چهاردهم برای این موضوع برگزار شده است. کیفیت‌بخشی به آموزش بر عهده مدیران مدارس و روسای آموزش و پرورش است و ما باید درک درستی از این موضوع داشته باشیم. 

کاظمی بیان کرد: تحول در نظام یاددهی و یادگیری با تحول در ۴ بخش عمده رخ خواهد داد که محور اول توانمدسازی معلمان است چرا که اصلی‌ترن رکن تعلیم و تربیت معلم است. در عین حال روش‌های یاددهی و یادگیری، استفاده از چیدمان کلاس درس و استفاده از تجهیزات و تکنولوژی سخت‌افزاری و نرم افزاری در کلاس‌های درس است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در کنار این برنامه‌ها که پیشران اجرایی سازی سند تحول بنیادین است، حل خرده مسائل نظام تعلیم و تربیت که برای ما مشغله‌های فراوانی ایجاد کرده است نیز در حال انجام است. آزمون‌های پرخطا و پر اشتباه، نحوه گزینش‌ افراد که اعتراض فراوان ایجاد کرد، مشکلات نیروهای خرید خدمات و نهضتی و پیگیری احکام برنامه هفتم از دیگر مسائلی است که باید حل شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه باید از حافظه‌محوری در مدارس فاصله گرفت، اظهار کرد: تحول در ساختار نظام تعلیم و تربیت و تحول در برنامه درسی از دیگر مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود