وزیر آموزش و پرورش:

در راستای اجرایی سازی سند تحول بنیادین، «برنامه جامع مشارکت خانواده در امر تربیت» در حال طراحی است

وزیر آموزش و پرورش گفت: در راستای اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، «برنامه جامع مشارکت خانواده در امر تربیت» در حال طراحي است تا مشارکت همه جانبه خانواده در مدرسه را عینیت بخشیده و آموزش و پرورش بیش از پیش از ظرفیت بی نظیر والدین در برنامه های تربیتی بهره مند شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ علیرضا کاظمی صبح امروز، سه شنبه، ۲۴ مهر در آیین گرامیداشت هفته انجمن اولیا و مربیان که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با اشاره به  نقش خانواده در تربیت دانش آموزان  بیان کرد: هر اندازه والدین زمان بیشتری برای تربیت فرزندان بگذارند، به تحقق مأموریت های مدرسه بیشتر کمک خواهند کرد. آنچه مسلم است توجه والدین به نیازهای تربیتی فرزندان در موفقیت و آینده آنها نقش به سزایی دارد.

وی با تأکید بر این که معلم و والدینی موفق هستند که نقاط ضعف و قوت دانش آموز و فرزندان خود را بشناسند، افزود: شناخت فرزندان مهم‌ترین مؤلفه تربیت است و معلمی موفق است که برای هر دانش آموز، تکالیف متفاوتی ارائه دهد، زیرا  شخصیت، شرایط و استعداد هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.

وزیر آموزش و پرورش «انجمن اولیا و مربیان» را اصلی ترین و کارآمدترین نقطه اتصال دو نهاد مهم «خانواده» و «مدرسه» دانست که زمینه تعامل هدفمند این دو نهاد تربیتی را فراهم می سازد.

وی با تأکید بر این که انجمن اولیا ومربیان در مدارس با شناسایی آسیب‌های اجتماعی  و از طریق مشارکت پذیری والدین در حل  و رفع آن بکوشند گفت: توجه والدین به نیازهای تربیتی فرزندان در موفقیت و آینده آن ها نقش به سزایی دارد و نباید از آن غافل شد.

کاظمی افزود: در راستای اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، «برنامه جامع مشارکت خانواده در امر تربیت» در حال طراحي است تا مشارکت همه جانبه خانواده در مدرسه را عینیت بخشیده و آموزش و پرورش بیش از پیش از ظرفیت بی نظیر والدین در برنامه های تربیتی  بهره مند شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: معلمان باید باآگاهی از وضعیت دانش آموزان، با آن ها رفتار کنند زیرا گاهی دانش آموز پرخاشگر یا منزوی در کلاس وجود دارد که باید رفتاری متناسب با وضعیت او در پیش بگیریم وآگاهی لازم در این زمینه داشته باشیم

کاظمی بر آگاهی لازم برای مواجهه با کشف استعدادهای دانش آموزان از سوی معلمان تأکید کرد و نقش معلم را در رشد و شکوفایی استعدادها بی بدیل دانست.

وی به نقش  انجمن اولیا و مربیان در مدارس اشاره کرد و گفت: از انجمن اولیا ومربیان انتظار می رود تا در مدارس آسیب‌های اجتماعی را شناسایی کرده و از طریق مشارکت پذیری والدین در حل و رفع آن بکوشند.

کاظمی با تأکید بر اینکه باید بر فرآیند استفاده فرزندان از فضای مجازی نظارت داشته باشیم و برای این موضوع مهم، وقت بگذاریم بیان کرد: «خانواده»  نقشی اساسی در شکلگیری ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی دانش آموزان ایفا می‌کند و «مدرسه» و «جامعه» به عنوان مکمل و در نقش اصلاح کننده هستند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تغییر الگوهای رفتاری در جامعه گفت: امروز به واسطه فضای مجازی دانش آموزان در مواجهه با انواع آسیبها  قرار می‌گیرند که باید برای افزایش سواد رسانهای و آگاهی خانوادهها و دانش آموزان برنامهریزی کنیم.

وی در پایان با اشاره به نقش مدرسه در جامعه اذعان داشت: مدارس باید به عنوان «کانون تربیتی محله» از ظرفیتهای فکری و مشورتی والدین در امر تصمیمسازی و برنامه‌ریزی‌های خود استفاده کنند و با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و مهارتی علاوه بر جلب مشارکت اولیا در كاهش فاصله خانه و مدرسه سهیم شده و زمينه توسعه همه جانبه آموزش و پرورش دانش آموزان عزیز میهن اسلامی ایران را فراهم نمایند.