وزیر آموزش و پرورش:

رویداد «الف تا» نمایش قدرتمندی ملت ایران در نظام تعلیم و تربیت است

الف تا

وزیر آموزش و پرورش برگزاری رویداد «الف تا» را نمایش قدرتمندی ملت ایران در نظام تعلیم و تربیت و نمادی از اراده و توان معلمان برای ایجاد تحول در نظام آموزشی عنوان کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی پیش از ظهر امروز در آیین گشایش رویداد بین‌المللی و نمایشگاه «الف‌تا» ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی به‌ویژه معلمان و دانش‌آموزان شهید، گفت: امروز ایران اسلامی در اوج قدرت و عزت قرار دارد و برگزاری رویداد بین‌المللی و نمایشگاه «الف تا» آغاز نمایش قدرتمندی ملت ایران در نظام تعلیم و تربیت و تحول در نظام آموزشی است.

صحرایی با بیان این‌که در سیر تحول نظام‌های آموزشی از نظام‌های کنترل‌گر به نظام‌های تسهیل‌گر رسیده‌ایم، ادامه داد: نظام‌های کنترل‌گر مبتنی بر تنبیه و تشویق، نظام تعلیم و تربیت را مدیریت می‌کنند اما امروز نظام‌های تسهیل‌گر، نظام‌های مبتنی بر مشارکت و کلیدواژه این تحول، «آموزش از همدیگر» است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نکته دوم، کنشگری فعال برای نشان دادن دستاوردهای انقلاب در حوزه تعلیم و تربیت است، گفت: نظام تعلیم و تربیت به مثابه مجموعه‌ای است که تمام ارکان آن با یکدیگر تحول‌آفرینی خواهند کرد.

وی با بیان این‌که آینده ایران به آموزش و پرورشِ امروز آن گره خورده است، گفت: نگاهمان در این‌مسیر به اندیشه ولی فقیه است که فرمودند هیچ موفقیتی بدون آموزش و پرورش ممکن نیست .

صحرایی در ادامه افزود: ایران قوی با آموزش و پرورش قوی ساخته می‌شود و آموزش و پرورش قوی نیز با معلم قوی شناخته می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به دنبال ۴ نهضت در آموزش و پرورش هستیم که نهضت‌های دستیابی به تمدن نوین اسلامی هستند، اظهار کرد: نهضت اول، تربیت معلم است چرا که معلم، عنصر کلیدی تحول در هر جامعه‌ محسوب می‌شود و معلمان نقش کلیدی در پیشرفت و ارتقای کشور ایفا کرده‌اند.

صحرایی با تاکید بر این‌که اگر امروز در صنعت هسته‌ای و دفاعی به پیشرفت رسیده‌ایم، عامل اصلی آن معلم است،ادامه داد: دیپلماسی عزت ایران از مدرسه آغاز و هویت ایرانی  اسلامی ما در مدرسه شکل گرفته است که آن را نباید جدا از آموزش و پرورش دانست.

وی بیان کرد: نهضت دوم توانمندسازی خانواده‌ها است و در این حیطه مشارکت‌طلبی از خانواده‌ها برای تربیت نسل نوجوانان و تمدن‌ساز در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان این‌که نضت سوم آموزش‌های موثر و تولید علم، نافع است، گفت: تجلی این نهضت در هنرستان‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای مشهود است و هدف این است که صرفا به آموزش محض بسنده نکنیم و دانش آموزان، مهارت‌هایی یاد بگیرند و دنبال کسب و کار بروند که البته در این زمینه دانشگاه هم نقش موثری دارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نهضت چهارم، روایت‌نگاری مدرسه است، گفت: به هر مدرسه‌ای که می‌رویم، می‌بینیم معلمان با دست خالی اما روحیه جهادی چه کارهای بزرگ و مهمی انجام داده‌اند. گاهی مدیر مدرسه‌ای با ۵۰۰ دانش‌آموز کاری می‌کند که دانش‌آموزان آن مدرسه به المپیاد جهانی می‌روند.

صحرایی، گفتمان‌سازی تحول را نکته مهم بعدی دانست و اظهار کرد: هنرمندان و اصحاب رسانه‌ را به مدارس دعوت می‌کنیم تا بیایید و ببینید برای تولید کارهای هنرمندانه و اثرگذار، جایی بهتر از مدرسه نیست.

وزیر آموزش و پرورش گفت: واقعیت این است که در تحول باید یک ساز و کار جدی ایجاد کنیم که یکی از ابزارهای آن رویدادهای ملی و بین‌المللی است. نشان دادن قله‌ها و موضوعات و نشان دادن ایده‌های برتر همانند خود نفس تحول، ارزش‌آفرین هستند.

وی با دعوت از همه مسئولان برای بازدید از نمایشگاه الف تا گفت: امروز این کار باید به یک کار پیوسته در جریان مدیریت آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت کشور تبدیل شود .