وزیر آموزش و پرورش:

مدرسه را به عنوان نقطه کانونی کیفیت بخشی هدف گذاری کرده‌ایم

کاظمی با اشاره به اینکه  مدرسه کانون تحول کیفیت است، افزود: مدرسه را به عنوان نقطه کانونی کیفیت بخشی هدف گذاری کردهایم و این معاونت نیز همراه و همگام با برنامههای پیشرو فعالتر شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌ رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی، وزیرآموزش و پرورش امروز دوشنبه نوزدهم خردادماه در گردهمایی معاونین پرورشی و فرهنگی سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، با بیان این که در حوزه پرورشی و فرهنگی نیازمند نگاه تحرک و تحول هستیم، گفت: این حوزه نیازمند تزریق ظرفیت های جدید و تغییر رویکرد است. با توجه به آسیبهای اجتماعی که جامعه را تهدید می‌کند این ضرورت بیشتر احساس می‌شود که فعالیتها و رویکردها در حوزه پرورشی و تربیتی باید به روز و کارآمد شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که در حوزه علمی و تربیتی نیازمند نگاهی عمومی و فراگیر هستیم، اظهار کرد: وقتی وضعیت علمی کشور را در سطح جهان بررسی می‌کنیم از جایگاه خوب و ارزندهای برخورداریم اما در سطح عمومی در آزمون هایی مانند تیمز و پرلز وضعیت مناسبی نداریم.

وی با بیان این که در حوزههای تربیتی و پرورشی باید در مسیر درستی حرکت کنیم، تصریح کرد: نیازمند تغییر رویکرد و گفتمان در حوزه فرهنگی و علمی هستیم.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت الگو بودن معاونین پرورشی و فرهنگی در استان، خاطرنشان کرد: در رفتار،گفتار و کردار معاونین پرورشی باید رفتار یک انسان و یک دانش آموز تراز دیده و متجلی شود. باید فراجناحی عمل کرده و تنها به دنبال اهداف تربیتی و پرورشی باشیم.

کاظمی گفت: امروز مهمترین سیاست آموزش وپرورش توسعه عدالت و کیفیت است. باید معاونت پرورشی در هر دو حوزه، نسبت و برنامههایش را مشخص کند.

وی با اشاره به اینکه  مدرسه کانون تحول کیفیت است، افزود: مدرسه را به عنوان نقطه کانونی کیفیت بخشی هدف گذاری کردهایم و این معاونت نیز همراه و همگام با برنامههای پیشرو فعالتر شود.

عضو کابینه دولت چهاردهم تصریح کرد: حوزه پرورشی باید با حضور فعالانه در رویکردهای کلان و اصلی روی میز آموزش و پرورش باشد و با ارائه طرح ها و ایدههای خلاقانه مطالبه گری کند .

کاظمی بر ارتقای سطح مطالبات معاونین پرورشی تأکید کرد و گفت: باید نگاه و رویکرد ما از مسائل جزئی به سمت رویکردهای کلان، توانمندی‌ها و ظرفیتها میل پیدا کند.

وی با اشاره به حضور و زمینهسازی برای مشارکت فعالانه مربیان پرورشی، گفت: بزرگترین ظرفیت و دارایی ما، مربیان و معاونین پرورشی هستند باید با ایجاد بسترمناسب، سبب بروز خلاقیتها و طرحهای نوآورانه شویم .

کاظمی به احیا و ارتقای دورههای ضمن خدمت اشاره کرد و افزود: باید دوره هایی برای مربیان و معاونین پرورشی تدوین کرد که سبب به روز رسانی سطح  علمی و توانمندی های تخصصی آنها باشد.

وی به میزان اثر بخشی و ارتباطگیری دانش آموزان با برنامههای پرورشی در مدارس تأکید کرد و ادامه داد: برنامه ها باید طوری تدوین شود که دامنه فراگیری فعالیتهای پرورشی در حداکثر ممکن باشد و در دو سطح عمومی و تخصصی تدوین شود؛ در سطح عمومی به دنبال تقویت هویت ملی و دینی دانش آموزان و در سطح تخصصی باید در پی پرورش استعدادها باشیم.

کاظمی با تأکید بر احیای فعالیتهای عمومی و تخصصی، گفت: با فراگیری این فعالیتها بحرانها و آسیبهای اجتماعی در جامعه به حداقل می‌رسد.

عضو کابینه دولت چهاردم تصریح کرد: ضروری است برنامه های پرورشی و فرهنگی در کف مدرسه اجرا شود و مدرسه کانون برگزاری تمامی برنامه های پرورشی باشد .

وی افزود: باید معماری برنامههای پرورشی و فرهنگی را مبتنی بر مدرسه طراحی کرد و جای پای برنامههای پرورشی در برنامه های درسی مدارس دیده شود و از توانمندی دانش آموزان نیز در این حوزه بهره گرفت.

کاظمی در پایان با تأکید بر این که امروز آموزش و پرورش دغدغه اول دولت است، گفت: این فرصت استثنایی محسوب می شود که نظام تعلیم و تربیت دغدغه حاکمیت، دولت، استانداران و حتی مردم شده است. به نوعی همه بخش های کشور درگیر این موضوع شده اند و این امر نقطه آغاز تحول است.