وزیر آموزش و پرورش:

هدف غایی سند تحول، پرداختن به چندین ساحت بوده است

وزیر آموزش و پرورش، در جلسه شورای عالی آموزش پرورش با اشاره به آسیب های مصوبه تأثیر قطعی سوابق تحصیلی بیان کرد: هدف غایی سند تحول، پرداختن به چندین ساحت بوده است و این مصوبه تنها به ساحت علمی معطوف است و باقی ساحت‌ها را به حاشیه رانده است.

به گزارش پورتال اطلاع‌رسانی شورای عالی آموزش و پرورش، یکهزار و چهل و هفتمین(1047) جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی و سایر اعضای آن در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

در ابتدای این جلسه وزیر آموزش و پرورش گزارشی از فعالیت ها و اقدامات آموزش و پرورش ارائه کرد.

در ادامه اعضای شورای عالی آموزش و پرورش دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را درباره مسائل مختلف آموزش و پرورش از جمله: توجه جدی به مسائل رفاهی و معیشتی فرهنگیان، تاکید بر مرجعیت کتاب های درسی، تامین و حل مشکلات بودجه آموزش وپرورش، اختصاص درصدی از مالیات کشور به آموزش و پرورش، توجه جدی به هویت اجتماعی دانش آموزان، کیفیت بخشی دوره های آموزشی ضمن خدمت، تامین منابع مالی آزمون ها، توجه جدی به مراکز تربیت معلم، توجه جدی به آسیب های روانی و اجتماعی کنکور برای دانش آموزان و خانواده های آنها، لزوم بررسی ابعاد مختلف کنکور و تاثیرات آن بر سرنوشت جامعه، ضرورت اصلاح تاثیر قطعی معدل در کنکور و غیره بیان کردند.

مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور، نظام آموزشی را تک ساحتی و آموزش زده کرده است

وزیر آموزش و پرورش در این گفت: مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور، نظام آموزشی را تک ساحتی و آموزش زده کرده است.

وزیر آموزش و پرورش، در جلسه شورای عالی آموزش پرورش با اشاره به آسیب های مصوبه تأثیر قطعی سوابق تحصیلی بیان کرد: هدف غایی سند تحول، پرداختن به چندین ساحت بوده است و این مصوبه تنها به ساحت علمی معطوف است و باقی ساحت ها را به حاشیه رانده است.

علیرضا کاظمی، به آسیب های روانی و عاطفی این مصوبه اشاره کرد و گفت: بنا بود در نظام تعلیم و تربیت بر رویکرد کاهش استرس دانش آموزان و خانواده های آن ها تمرکز کنیم نه آنکه دانش آموزان و اولیا را با مشکلات جدی و استرس زا مواجه کنیم .

وی کاهش شرکت در المپیاد های علمی را از دیگر مشکلات این مصوبه دانست.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر تحلیل فرآیندهای آموزشی به صورت یک دوره ۱۰ ساله گفت: باید به همه متغیرها جهت بررسی فرآیندهای علمی توجه داشت.

وی ریشه مشکلات در آموزش و پرورش را بی توجهی، کم توجهی وکوچک انگاری به نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: چرا هیچ گاه شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده ای جهت رشد بودجه آموزش و پرورش  با ۱۶ میلیون دانش آموز را نمی دهد. در حالی که  سهم بودجه این وزارتخانه از دولت ۱۰ درصد است  و در سال ۹۲ نیز با ۱۲ میلیون دانش آموزسهم مان روی همین عدد بوده است.

وی با انتقاد از این که چرا در رتبه بندی دستگاه ها، وزارت آموزش و پرورش، رتبه هشتادم را در پرداخت حقوق  دارد، گفت: با این رویکرد هیچ گاه آموزش و پرورش رشد نخواهد کرد.

کاظمی با تأکید بر این که این مصوبه ابعاد تربیتی توجهی ندارد، گفت:  ما در سند تحول به دنبال تربیت هستیم. در حالی که این مصوبه، نظام  آموزشی را تک ساحتی و آموزش زده کرده است و تفاوت ماهوی با سند تحول دارد .

وی ادامه داد:آموزش و پرورش در وسط میدان تنهاست و پیشتبانی ها اندک است در حالی که ما نیازمند حمایت های میدانی هستیم وگرنه در اجرا تضعیف خواهیم شد .

وی ادامه داد در نهایت ما تابع تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم و به دلیل نگرانی ها و مطالبه عمومی به این موضوع ورود کرده ایم.

پرداختن صرف به کنکور عدالت آموزشی را زیر سئوال می برد

غلامعلی حداد عادل، عضو شورای عالی آموزش و پرورش نیز درباره لغو مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور گفت: منتفعان از کنکور بر لغو این مصوبه تأکید دارند و  برخی با غوغا سالاری سبب می شوند که مصوبات شورای انقلاب فرهنگی بر زمین بماند.

وی ادامه داد: اگر مدرسه تأثیرش را در پذیرفتن آموزش عالی بیشتر کند به عدالت آموزشی نزدیک تر خواهیم شد.

حداد عادل با اشاره به این که نباید اقدامی شود که تأثیر کنکور بر موفقیت دانشگاهی موثرتر واقع شود، افزود: پرداختن صرف به کنکور، عدالت آموزشی را زیر سئوال می برد. بهتر است با توسعه مدارس و کیفیت بخشی به آن در پی کوتاه کردن دست منتفعان از کنکور باشیم.

وی ادامه داد: مشکل وضع فعلی این است که تست زنی به دانش آموز قدرت تفکر نمی دهد بنابراین نباید تأثیر قطعی را  لغو کرد. زیرا نمی توانیم تأثیر لغو  این مصوبه را بر سایر متغیرها و ساحت های سند تحول موثر دانست.

حداد عادل پیشنهاد کرد در این زمینه کارگروه تخصصی تشکیل شود تا با کار کارشناسی مسیرهای متفاوت در اجرای هر چه بهتر این مصوبه بررسی شود .