وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

سند تحول، مدرسه را نقطه اتکای دولت و ملت در رشد و پیشرفت کشور و کانون تربیت محله می‌داند

در مجلس نماینده یک میلیون معلم هستم

علیرضا کاظمی؛ گزینه پیشنهادی وزارت‌آموز ش و پرورش در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه «آرمان امروز» با اشاره به اینکه شنبه در مجلس به دفاع از برنامه‌ها و بررسی چالش‌های وزارت ‌آموزش و پرورش خواهد پرداخت، گفت: در این روز مهم به عنوان نماینده یک میلیون فرهنگی، صدای معلمان خواهم بود.
وی نظام تعلیم و تربیت را مسیری سخت و پر مسأله دانست و بیان کرد: با خدای خود عهد بستم برای ارتقای وزارت آموزش پرورش و رفع چالش‌های آن از هیچ تلاشی دریغ نکنم زیرا آموزش و پرورش یک سرمایه ملی و دستگاه فرابخشی است. سرمایه جوشان از نیرو‌های خلاق، فکور و دانمشمند است. یک تیم همراه، همدل و پرتلاش می‌تواند مسیر دشوار را بپماید و این مسیر پیمودنی نیست مگر آنکه نگاه همان متفاوت باشد و قطعاً در این مسیر باید از خودمان عبور کنیم و از خدا کمک بگیریم. گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرروش با تأکید مجدد بر اینکه صدای معلمان خواهم بود؛ بیان کرد: من آمده‌ام تا جایگاه معلمان را ارتقا دهم. من آمده‌ام درد آن‌ها را بشنوم و فضای آموزش و پرورش را هرچند اندک اما بهتر از شرایط امروز کنم. ارتقای آموزش در گرو حفظ منزلت معلم است، من با حضور در کمیسیون‌های مختلف مجلس و همچنین سابقه بیش از سه دهه در عرصه نظام آموزش رسمی کشور صدای این قشر را شنیدم و پیام آن‌ها را دریافت کردم. اکنون می‌دانم که در کف و جای جای این وزارتخانه چه خبر است. اکنون می‌دانم مطالبات کف مدرسه چیست و برای رفع آن همت دو چندان می‌گمارم.

۱۳ اقدام فوری برای فرهنگیان

دکتر کاظمی به نگاه دکتر پزشکیان به وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: در این دوره، رئیس جمهور توانست الگوی جدیدی از تشکیل دولت را به جامعه ارائه دهد. یعنی با حفظ چارچوب فکری و سیاسی با نگاهی بلند، چتری بزرگ در جامعه پهن کرد که همه طیف‌های فکری زیر آن قرار بگیرند.
وی درباره جلسات با کمسیون‌های مختلف مجلس گفت: طی این چند روز با نمایندگان در کمیسیون‌ها به بحث و گفت‌وگو پرداختم که برخی از این این جلسات مانند یک کلاس درس حاوی مطالب ارزشمند و راهکار‌های سازنده بوده است.
این معاون اسبق پرورشی در خصوص اقدامات فوری و اولویت دار وزارت آموزش و پرروش تشریح کرد: ۱۳ اقدام فوری پس از رای اعتماد از مجلس انجام خواهم داد. از جمله برنامه‌ریزی برای بازگشایی مطلوب مدارس درآغاز سال تحصیلی جدید و پیگیری پرداخت مطالبات فرهنگیان، رفع کسری بودجه، ساماندهی معلمان، شناسایی و جذب بازماندگان، شفاف‌سازی وضعیت صندوق ذخیره، تعیین تکلیف وضعیت نیرو‌های مختلف وزارتخانه و….. مهمترین اقداماتم بود. گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: تحقق عدالت آموزشی، تأثیر سوابق تحصیلی، نصیب برابر آموزشی، کمبود فضا‌های آموزشی، محتوای کتب درسی، اقتصاد آموزش و پرورش و ارتقای جایگاه معلمان و آموزش و پرورش از دیگر دغدغه‌های من در این حوزه است.

سند تحول، نقشه راه سند تحول بنیادین

وی با ابراز رضایت از ابلاغ نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، افزود: پیش از این، زیرنظام‌های سند تحول نگاشته شده بود اما چون پشتوانه‌ای نداشت، اجرایی نشد. اما اکنون با ابلاغ نقشه راه سند می‌توان به تحقق و اجرای آن‌امیدواربود. کاظمی به برنامه هفتم توسعه و اهدافش در خصوص آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: سند تحول، مدرسه را نقطه اتکای دولت و ملت در رشد و پیشرفت کشور و کانون تربیت محله می‌داند. وی تصریح کرد: بر این باوریم اگر آموزش بخواهد ارتقا پیدا کند، باید مبتنی بر حرمت، منزلت و مرجعیت معلمان باشد.