وزیر آموزش و پرورش در اختتامیه رویداد ملی ستاپ:

سند تحول بنیادین نیازمند نوآوری در اجرا است

وزیر آموزش و پرورش گفت: چون درآمد آموزش‌، بسیار کلان است، برخی افراد روی آن متمرکز شده‌اند و می‌بینیم که در کنار آموزش و پرورش، بنگا‌ه‌هایی شکل گرفت که شروع به بمباران آموزشی بچه‌های ما کردند.

  به گزارش شورای عالی آموزش و پرورش،اختتامیه رویداد ملی ستاپ (سکوی تحول آموزش و پرورش) با حضور وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مسؤولان در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

 در این رویداد یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: رویش‌های نظام تعلیم و تربیت در حوزه‌های مختلف با ابزارهای نوین به نمایش گذاشته شده‌اند. امروز جلسه‌ای درباره سند تحول بنیادین داشتیم و می‌توان گفت از 131 راهکار 49 درصد آنها راهکارهایی هستند که به طور طبیعی وجود داشته‌اند ولی باید به سوی کیفی‌سازی تقویت شوند.

  وی ادامه داد: بخشی از این رویدادها به صورت طبیعی در مدارس اجرا می‌شوند و نمونه‌اش را در شهید آرشام سرایداران دیدم. امروز آقای اسدی به عنوان معلم پایه پنجم، چهارم، سوم، دوم، اول، و مربی پیش‌دبستانی آرشام به اینجا تشریف آورده‌اند؛ آثار قلمی شهید آرشام را دیدم، همان‌طور که سلیس و خوب صحبت می‌کرد، خوب داستان می‌نوشت. دو مورد از داستان‌هایی که نوشته شده بود را دیدم که در پایه چهارم نوشته بود.

نوری افزود: این شهید بسیار خوب نقاشی و کادربندی می‌کرد و از رنگ‌های بجا، مکمل، و متضاد ضمن رعایت ساده بودن اثر استفاده می‌کرد و همچنین با زیبایی خط ارائه می‌داد. این دانش‌آموزان حاصل معلمان جدید ما هستند که در نظام تعلیم و تربیت کار کردند؛ در واقع در آن اثر شهید دانش‌‌آموز، ساحت هنری و زیبایی‌شناختی و ساحت علمی و ادبی را دیدم.

 وی اضافه کرد: بخش دوم سند تحول بنیادین نیازمند پژوهش و تحقیقات است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که مراکز پژوهشی باید کار آن را انجام دهند. لذا باید حاصل پژوهش‌ها و راهکارهایی که توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بیرون می‌آید به اجرا گذاشته شوند. مهم‌ترین این پژوهش‌ها شاخص‌های مدرسه تراز سند تحول است.

 وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه صالح در مبانی سند تحول دارای 7 ویژگی خواهد بود؛ از ویژگی‌ ساده‌سازی گرفته تا ویژگی مشارکت و تعاون بین آنها  که ویژگی‌‌های آن توسط همکارانم احصا خواهد شد و در نهایت در بستر فناورانه، آن را در مدرسه به تدریج اجرا خواهیم کرد.

 وی ادامه داد: یک نگاشت قانونی و به بیانی قوانین و مقررات سند تحول وجود دارد که همکاران در حال کار روی آن هستند؛ مانند قانون رتبه‌بندی معلمان که در مجلس تصویب شد و بی‌تردید هدف از اجرای این قانون، ارتقای کیفیت فرایند تعلیم و تربیت در راستای سند تحول بنیادین و همچنین ارتقای شایستگی‌های معلمان است.

نوری گفت: بخش مهم دیگری که وجود دارد، این است که سند تحول بنیادین نیازمند نوآوری در اجرا است؛ کسانی که کار می‌کنند، ایده دارند یا دوست دارند در این حوزه فعالیت داشته باشند و بعد ایده‌ای ارائه دهند، می‌توانند حضور یابند تا موضوعات به آنها تقدیم شود و روی آن کار کنند.

 وی تصریح کرد: البته این‌طور نیست که اگر امروز شما ایده نویی داشته باشید، می‌ماند. ویژگی‌ تحول این است که هر روز تغییرات درون را به سمت پیشرفت می‌برد، چون شرایط زمان و زمینه‌ای از جمله شرایط درونی و زیست بومی که در آن زندگی می‌کنیم مستلزم ایده‌های نو است.

 وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در ایده‌های نو مانند رتبه‌بندی ممکن است دچار آفت‌هایی شویم، افزود: یکی از اتفاقات بدی که متاثر از لیبرال‌دمکراسی غرب و نظام آموزشی پراگماتیسم رقم خورد این بود که پراگماتیسم در خدمت لیبرالیسم، سرمایه‌داری، یا کاپیتالیسم بود که آموزش را محملی برای منفعت، سود و آن نظام کردند و در کشورمان نیز قطعا این اتفاق افتاد؛ از سال 70 که پیاده‌نظام‌های لیبرال‌دمکراسی با ترویج مکتب «دیویی»‌ و دیگران اقداماتی کردند تا آموزش را کالایی کنند، تعبیر ما از مهارت به شغل تبدیل شد.

 وی اضافه کرد: دانش‌آموز هنوز بلد نیست دکمه خودش را ببندد و ما به دنبال آن هستیم که او را برای یک شغل تربیت کنیم. هنوز مهارت ارتباطی بلد نیست و ما دنبال این هستیم که او را دکتر، مهندس، یا خلبان کنیم. مهارت‌هایی وجود دارند که بخشی از آن در بلوغ اجتماعی، بخشی دیگر در حوزه روان‌شناختی و بخش دیگر نیز درحوزه فرهنگی قرار دارد؛ مانند مطالعه کردن یا مصرف درست.

 نوری ادامه داد: سوادهای 43گانه‌ای که داریم مانند سواد مالی، اقتصادی، هنری و… در جایی جمع و در نقطه‌ای به نگرش تبدیل می‌شوند. ما باید به کودک نگرش دهیم و این نگرش باعث خواهد شد در زمانی که به سن موردنظر می‌رسد، کارآفرین شود.

 وی افزود: اقتصاددانان بر اساس نظریات جامعه‌شناسی مشاهده کردند که رفتار مصرف خانوار متاثر از کودک آن خانواده است. دیدند این خیلی خوب است که رفتار مصرف خانوار متاثر از کودک باشد، این عامل، فاکتوری است که باید روی آن به دلایلی متمرکز شد؛ اول آنکه خودش مصرف‌کننده است، برای او مصرف می‌کنند و مصرف خانوار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مثلا خانواده، تلویزیون، یخچال، رب، ماکارونی، یا هر چه بخواهد بخرد، تحت تأثیر کودک که متاثر از تبلیغات شده است، می‌شود، لذا در بازارهای بزرگ می‌بینید که بچه‌ها اقلام را برمی‌دارند و در سبد خرید می‌گذارند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: چون درآمد آموزش‌، بسیار کلان است روی آن متمرکز شده‌اند و می‌بینیم که در کنار آموزش و پرورش، بنگا‌ه‌هایی شکل گرفت که شروع به بمباران آموزشی بچه‌های ما کردند؛ در حالی که این بچه‌ها باید بر اساس نظریات مختلف، کودکی خود را طی می‌کردند. ‌می‌خواستم اعلام کنم که حواستان باشد و به دوستانتان هم اعلام کنید که هدف غایی تربیت این است که چقدر می‌توانیم دانش‌آموز را به سمت دانش‌آموز شدن ببریم.

وی اضافه کرد: ما هم با آن رسانه‌ها یا کمک آموزشی‌های مکتوبی که دانش‌آموزان را به این روز انداختند تا فقط حافظه‌محور و کنکورمحور باشند، و سطح یادگیری مفاهیم دانش‌آموزان در سطح سواد و یادگیری اسمی، نه سواد مفهومی عمل شود و با پذیرش مسئولیت‌های اجتمایی، بمانند، مشکل داریم.

نوری ادامه داد: هرچه بگویید اولش را با نوآوری شروع کردیم اما اگر به دانش‌آموزان توجه نکنیم مهم نخواهد بود مگر اینکه همیشه متربی را با نگاه اقتصادی نبینیم. مطمئن باشید اگر کار پیش رفته خوب باشد، مابه‌ازای اقتصادی هم خواهد داشت. کار فاخر را مردم خوب می‌خرند، اثر خوب را خوب می‌خرند. تابلوی نقاشی، تابلوی خطاطی، هنرهای تجسمی، هنرهای دستی، یا حتی سخنرانی؛ مردم آن را خوب می‌خرند و برای آن وقت هم می‌گذارند.

وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: بنده به عنوان کسی که معلم بودم و در حوزه برنامه درسی هم تخصص پیدا کرده‌ام، همیشه از این نگران بودم که ما اول می‌گوییم هزینه چقدر می‌شود و بعد کار را شروع می‌کنیم. ولی حتما این موضوع را در نظر داشته باشید که نباید برای دانش‌آموزان مرزوبوم‌مان این گونه کار کنیم.