وزیر آموزش و پرورش:

تحول بنیادین با تغییر باور دانش‌آموزان ایجاد می‌شود

وزیر آموزش و پرورش گفت تحول بنیادین به این معنی است که بتوانیم لایه باور دانش‌آموزان را تغییر دهیم، در نتیجه ارزش‌ها و ابعاد رفتاری دانش‌آموزان تغییر می‌کند، لذا درخواست ما از حوزه‌های علمیه کمک به انجام چنین تغییری است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، یوسف نوری در مراسم اختتامیه چهاردهمین نشست هم‌اندیشی سالانه ستاد همکاری‌های حوزه‌علمیه و آموزش‌ و پرورش اظهار کرد: بعد از انقلاب ریزش‌ها و رویش‌هایی داشتیم. ریزش‌ها فعالیت‌های مبتنی بر غریزه بوده و هدفشان الهی نبود اما رویش‌هایی نیز داشتیم که مبتنی بر فطرت و هدفشان الهی بوده است. علمای تعلیم و تربیت به ویژه امام خمینی(ره) و افراد والامقامی چون شهیدان بهشتی، باهنر، مطهری و دیگر شهدا به سمت فطرت هدایت می‌کردند و جهت الهی داشتند.

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: آموزش و پرورش اقتصاد بزرگی دارد، اگر دشمن بر همه ارکان آموزش و پرورش، یعنی خانواده، افراد واجب التعلیم، آموزش عالی و نهادهای فرهنگی مستقر شود، اقتصاد ما را تحت کنترل خود گرفته است.

عضو کابینه دولت مردمی در ادامه گفت: دشمن با تبلیغ این موضوع که ازدواج در صورتی صرفه اقتصادی دارد که به واسطه آن یک شراکت کاری آغاز شود، نگاه به خانواده را به صورت یک موسسه اقتصادی تبیین کرده بود و این نوع ازدواج باعث از بین رفتن رشد جمعیت در کشور شد.

وی افزود: تاسیس سازمان AID و دعوت از نخبگان همه کشورها نیز در راستای کنترل اقتصاد کشورها بود و همه این فعالیت‎ها در راستای تحت کنترل قرار دادن نظام تعلیم و تربیت بود که مقام معظم رهبری از این انحراف جلوگیری کردند.

عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: تحول در گفتمان سازی سند تحول بنیادین نیاز به کار و فکر دارد و در این راستا همه در پی تغییر و اثرگذاری در دانشگاه برآمدند و دوره پیش از دبستان را فراموش کرده بودند که امروز این موضوع اصلاح شده است و تربیت دوران کودکی جایگاه خود را پیدا کرده است.

ارتباط آموزش و پروررش با مساجد و حوزه ها باید قوی تر شود

نوری گفت: از ظرفیت‎های آموزش و پرورش به طور کامل استفاده نمی‎شود، نهادی که ارتباط قانونی با خانواده دارد، ما هستیم و از این ظرفیت هیچ استفاده‎ای نمی‎کنیم؛ می‎گوییم نهادهای دیگر باید به آموزش و پرورش یاری دهند، اما نهاد آموزش و پرورش با امکانات خودش نیز ارتباط ندارد؛ باید تعامل و ارتباطمان را با مسجد و نهادهای بیرونی مانند حوزه علمیه بیشتر کنیم.

وی تصریح کرد: باید بچه‎ها را طوری تربیت کنیم که هرجا یک روحانی می بینند سوال بپرسند و مشکلات دینی و مسائل خود را بیان کنند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر باور تغییر کرد رفتار هم تغییر می‎کند و این لایه عمیق باید در آموزش و پرورش جدی‎تر گرفته شود.
نوری دو پایه مهم اجرایی شدن سند تحول بنیادین را، نیروی انسانی و محتوا و برنامه درسی معرفی کرد و گفت: دانشگاه فرهنگیان جزئی از آموزش و پرورش است و بنابر فرمایش مقام معظم رهبری، نقطه ثقل آموزش و پرورش است، بنابراین دانشگاه فرهنگیان را از یک دانشگاه معمولی به دانشگاه آموزش و پرورش تبدیل کردیم و بر همین اساس؛ هیات ممیزی دانشگاه مجددا تشکیل شد، مجوز جذب اساتید کارآزموده صادر شد، برای گزینش دانشجویان برنامه‎ریزی کردیم، فرصت برای سنجش شایستگی‎های عمومی و تخصصی جذب شدگان داده شد، برای افزایش فضای دانشگاه فرهنگیان، املاکی از آموزش و پرورش در اختیار دانشگاه قرار داده شد و مقرر شد هر استان یک دانشگاه فرهنگیان جامع داشته باشد.

عضو کابینه دولت ایران قوی در بحث ارزشیابی ورودی‎های دانشگاه فرهنگیان گفت: این افراد باید در۶ ساحت تربیت و ۱۲ مهارت داشته باشند که توسط ارزیابان تخصصی سنجیده می‏‎شود وآزمون جامعی نیز باید برگزار شود، زیرا دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی ماموریت‎گرا است.

گزینش دانشجو معلمان به‌صورت مستمر از زمان جذب تا فارغ‌التحصیلی خواهد بود

وی با بیان این که گواهی صلاحیت معلمان به دانشگاه فرهنگیان سپرده شده گفت: گزینش دانشجو معلمان به صورت مستمر از زمان جذب تا فارغ التحصیلی خواهد بود.

نوری بر حفظ ارتباط دانشگاه فرهنگیان با مدارس نیز تاکید کرد و گفت: همزمان دانشجو معلمان با دبیرستان‎ها، هنرستان‎ها و مدارس باید در ارتباط باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رتبه بندی مدارس گفت: بعد از رتبه بندی معلمان، رتبه بندی مدارس انجام می‎شود و با ایجاد یک جو رقابتی سالم، مدرسه صالح بر اساس سند تحول بنیادین مشخص و رتبه بندی می‎شود.

عضو کابینه دولت سیزدهم بیان کرد: نظام‎ها برای حکمرانی به آموزش و پرورش نیاز دارند و نیاز جدی به کار در آموزش و پرورش احساس می‎شود، آموزش و افزایش سواد محیط زیست، سواد کشاورزی، سواد صنعت از الزامات است؛ باید گروه‎های پیشرفته‎ای در هر استان آموزش ببینند، توانمند شوند و در مدارس به کمک ما مخصوصا در دوره ابتدایی بیایند. حوزویان نیز برای حضور در مدارس باید علاوه بر دوره‎های حوزه، دوره‎های کار با کودک را بگذرانند.