دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در هفتمین نشست سالانه نمایندگان استانی این شورا گفت:

زیرنظام های سند تحول بنیادین را باید مبنای حرکت و تحول در آموزش و پرورش قرار داده شود

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در هفتمین نشست سالانه نمایندگان استانی این شورا گفت: زیرنظام های سند تحول بنیادین را باید مبنای حرکت و تحول در آموزش و پرورش قرار داده شود.

محمود امانی درباره اصالت شورای عالی آموزش وپرورش به سابقه تشکیل این شورا اشاره کرد، گفت: این شورا توسط عده ای از عقلای آن زمان که دغدغه تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم داشتند و 10 سال قبل از انقلاب مشروطه در سال 1275 با نام انجمن معارف تشکیل شد.

امانی تاکید کرد: شورای عالی آموزش و پرورش همواره در مسیر اصالت، اتقان و استقلال حرکت کرده است. البته در این مسیر گاهی دچار فراز و نشیب شده است اما ازحیث اصالت و داشتن تاریخ غنی فعالیت مستمر، کمتر نهادی مانند شورای عالی آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به استقلال شورای عالی آموزش و پرورش گفت: استقلال این شورا، سبب شد در دوران عدم تثبیت مدیریت ها، اجرای سند تحول بنیادین و تغییر مکرر وزرای آموزش و پرورش، شورای عالی آموزش و پرورش تا حد ممکن از بدست فراموش سپرده شدن سند تحول جلوگیری کند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درخصوص اتقان مصوبات ابراز داشت: یکی از مهم ترین مصوبات این شورا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

امانی تاکید کرد: مصوبات شورای عالی باید منطبق بر واقعیت های جامعه باشد و نمایندگان استانها در این مهم کمک کننده و حمایتگر باشند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: این شورا نهادی مستقل، سیاستگذار و قانون گذار در حیطه آموزش و پرورش کشور است. یک شعبه کوچک از مجلس در حوزه آموزش و پرورش است.

امانی اظهار کرد: جریان سه گانه «اصالت»،«اتقان» و «استقلال» شورای عالی آموزش و پرورش، یک سرمایه ملی است که به نوعی اطمینان را در مخاطبان خود ایجاد کرده و تضمین کننده آرامش خانواده هاست.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: بسیاری از مشکلات ما از نظام طراحی نادرست است مانند طراحی نادرست جذب و گزینش نیرو، فضا و تجهیزات، منابع آموزشی، مدیریت مدارس و… همه از نقص طراحی بوجود آمده اند.
وی خاطرنشان کرد: نقص طراحی باعث انجام درست کار غلط می شود. باید به طراحی متفاوت و متناسب با شرایط و مقتضیات آموزش و پرورش روی بیاوریم.
امانی با اشاره به اینکه ارزان ترین و موثرترین راه برای ارتقاء تمام شاخص های یک جامعه مدرسه است، اضافه کرد: مردمی سازی یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه دقیق مردم و مسئولان قرار گیرد. مردمی سازی یعنی آموزش و پرورشي که خود مردم آن را رقم زده اند و از آن راضی هستند چون می دانند نتیجه عمل و مشارکت خودشان است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدرسه ها باید به مدرسه ای تبدیل بشوند که دانش آموزان در آن رشد کنند افزود: مفهوم «مردمی سازی آموزش و پرورش» را باید روشن و از همه ابعاد آن را تعریف کرد. نیازمند طراحی یک الگوی مناسب و مورد تایید همه از «مردمی سازی آموزش و پرورش» هستیم. در این مورد قررار نیست مدرسه جدیدی بوجود بیاید، هدف ایجاد تفاهم، همکاری و همراهی مردم با مدرسه است.

وی با اشاره به اینکه مردمی سازی معادل خصوصی سازی نیست افزود: این موضوع را باید باز کنیم و فرصت های آن را بیان کنیم. مردمی سازی هم در سند تحول بنیادین و هم در سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و هم سند تحول دولت مردمی به صورت صریح بیان شده است.

امانی با اشاره به لزوم کنشگری و تعیین عرصه های آن در فضای آموزش و پرورش تاکید کرد: زیرنظام های سند تحول بنیادین را باید مبنای حرکت و تحول در آموزش و پرورش قرار داده شود.