معلم استان فارسی برگزیده دومین رویداد ملی «الف تا» عنوان کرد:

«الف تا» بستری مناسب برای نشر و اشاعه‌ ایده‌های مدارس است

معلم استان فارسی برگزیده دومین رویداد ملی «الف تا» گفت:جشنواره بین‌المللی «الف تا» برای دومین سال در وزارت آموزش و پرورش اجرا شد و بستری مناسب برای نشر و اشاعه‌ایده‌ها و تجارب تحولی مدارس ایجاد کرده است.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس،فاطمه قاسمی در دومین رویداد کشوری «الف تا» موفق به کسب رتبه اول کشوری دربخش ارائه تجارب در مدارس پیشتاز تحول شده است.
معلم استان فارسی برگزیده دومین رویداد ملی «الف تا» افزود:جشنواره بین‌المللی «الف تا» برای دومین سال در وزارت آموزش و پرورش اجرا شد و بستری مناسب برای نشر و اشاعه‌ایده‌ها و تجارب تحولی مدارس و برای همکاران فراهم کرده است تا‌ایده‌ها و تجارب تحولی خود را نشر و اشاعه دهند.
وی گفت:مشارکت حداکثری مدیران، آموزگاران، راهبران و سرگروه‌های آموزشی در این رویداد بین‌المللی با هدف ایجاد فرصت هم افزایی، هم گرایی و وحدت بخشی در راستای انتقال تجارب تحول آفرین ایجاد می کند.
این فرهنگی موفق با تصریح بر اینکه «الف تا» با هدف اجرای مطلوب برنامه‌ها و به منظور پیوند زدن تجارب ارزنده معلمان با آخرین یافته‌های علمی و پژوهشی معتبر اجرامی‌شود اضافه کرد:هدف از ارائه طرح در «الف تا» اشاعه تجربه‌های مدیران و معلمان مدارس است که نباید در درون آن مدرسه بماند، خلاقیت‌ها باید در جامعه، دانش‌آموزان و بویژه فرهنگیان تکثیر شوند.
معلم استان فارسی برگزیده دومین رویداد ملی «الف تا» ادامه داد:«الف تا» سکویی است برای دیده شدن تلاش‌های تحولی که معلمان در شرایط و چالش‌های حتی در مدارسی در روستا‌های دوردست کشور عزیزمان به کار بسته‌اند تا بتوانند نتایج موفق این تلاش‌ها را به عنوان تجربه به دیگران معرفی و بیان کنند و یک شبکه‌سازی از این معلمان با هدف هم افزایی و انتقال تجارب شکل گیرد.
قاسمی در خصوص تجربه‌اش در الفتا توضیح داد: سعی کردیم هویت اجتماعی مطلوبی در دانش‌آموزان شکل گیرد تا در سایه آن تأثیرات خوبی بر خانواده‌ها گذاشته و ذیل آن مدرسه جایگاهی مؤثر در جامعه محلی باشد همچنین توانستیم استعداد‌های دانش‌آموزان روستای ولیعصر شهرستان کوار را در زمینه‌های مختلف شکوفا کنیم.
وی تصریح کرد:به عنوان مثال درحوزه نویسندگی استعداد دانش‌آموزان را بالفعل نموده و سعی کردیم با تلفیق برنامه درسی و تقویت قوه تخیل و نگارش دانش‌آموزان آن‌ها را در این زمینه هدایت نماییم تا داستان‌های خود را به تألیف در آورند همچنین ۱۴ کتاب زندگینامه شهدای روستا با عنوان چهارده ستاره ولیعصر(عج) را تألیف نمودند.
قاسمی با بیان اینکه تألیف این کتب‌ها با هم فکری دانش‌آموزان در مدارس یک الگو‌سازی ایجاد نمود،ادامه داد:دانش‌آموزان سایر مدارس نیز به نویسندگی ترغیب شدند و نویسندگی را آغاز نموده وکتاب‌های خود را به چاپ رساندند.
وی ادامه داد:دیگر استعداد‌های دانش‌آموزان از جمله گویندگی و فن بیان و همچنین ظرفیت‌ های دانش‌آموزی در حوزه‌های علمی پژوهشی، هنری و ورزشی نیز از بین فرزندان مستعد آن مدرسه شناسایی با استفاده از ظرفیت معلمان و همراهی والدین رشد یافتند که هر کدام در حوزه‌ای که هدایت می‌شدند حرف اول را در برنامه‌های استانی و کشوری آموزش و پرورش میزدند.همچنین بزرگ‌ترین گروه سرود دانش‌آموزی ١۵٠ نفره‌ای باعنوان «فرزندان سردار» از دانش‌آموزان این مدرسه‌ی روستایی تشکیل گردید که با سردادن سرود‌های شهدایی، ملی و مذهبی در محافل مختلف از مدرسه تا شهرستان حضور یافته و مورد تقدیر مسئولین رده‌های مختلف قرار گرفتند. نهایتاً این اقدام فرهنگی به تأثیرات تربیتی و شکل‌گیری هویت ملی و اجتماعی دانش‌آموزان انجامید.
این فرهنگی موفق تصریح کرد: در پی این رخداد‌ها در مدرسه، اعتماد جامعه محلی به مدرسه بیش از پیش گردید و توان مضاعف نهاد‌های محلی از جمله پایگاه بسیج،هیأت امنای مسجد، شورا و دهیاری در کنار والدین به مدرسه قوت بیشتری بخشید و در بخش فضا و تجهیزات با کمک خیرین تحولاتی مثمر ثمر اتفاق افتاد. تحولات منحصر به دانش‌آموزان و فضای مدرسه نبود بلکه در حوزه مدیریت نیروی انسانی و کارآمدی معلمان نیز با نگاهی مثبت به ظرفیت هر یک از معلمان تحولاتی شکل گرفت و نهایتاً تیمی متشکل از عوامل آموزشی تربیتی مدرسه، والدین و نهاد‌های محلی برای رشد مدرسه و تأثیرگذاری آن در جامعه همراه و همدل شدند.
این مدیر موفق در پایان یادآور شد:ما باید تحول شناختی را نیز رقم بزنیم و همچنین به فرموده رهبر معظم ایران اسلامی از افراد موفق قله‌سازی نماییم و نیرو‌های موفق‌مان را با ارائه تجارب‌ایشان برای مخاطبین و در جامعه به خوبی معرفی نماییم تا منشأ اشاعه تجربیات مؤثر باشیم.