رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در آموزش و پرورش:
پروژه طراحی الگوی «مدرسه در تراز سند تحول بنیادین» تا پایان آذر نهایی میشود
ئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در آموزش و پرورش از تهیه اولویتهای پژوهشی و سند راهبردی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش خبر داد و گفت: پروژه طراحی الگوی «مدرسه در تراز سند تحول بنیادین» در همین راستا انجام شده که تا پایان آذر نهایی میشود.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دکترعلی محبی در مراسم ملی بزرگداشت هفته پژوهش در آموزش و پرورش اظهار کرد: امروز، مهمترین رویداد عرصه تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش است. در هفته پژوهش بهصورت نمادین از دستاوردهای پژوهشی تجلیل و فرصتی به ما داده میشود که بگوییم در سال گذشته چه کردهایم و برنامههای آتی چیست. تکریم عالم، تکریم علم است و تکریم علم موجب ترویج و رونق انتشار آن میشود.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: پژوهش در مبانی دینی، سیره معصومین علیهالسلام و بزرگان دین، بالاترین جایگاه را دارد و چیزی مهمتر از علم و تحقیق نمییابیم. اگر نظام پژوهش را فرایندی بدانیم که یک ورودی و یک خروجی دارد، در بخش ورودی که سهم بودجه و اعتبارات پژوهشی از تولید ناخالص ملی است، پایینترین جایگاه را در کشورهای منطقه داریم و سهم پژوهش از این اعتبارات یک درصد و کمتر از آن و یک پنجم بودجه کشورهای دیگر برای این امر است حال آنکه متأسفانه نسبت به سالهای قبل سیر نزولی هم داشتهایم.
وی با بیان اینکه از حیث دستاوردهای پژوهشی جایگاه خوبی داریم و باعث نشده در زمینه پیشرفت علمی، از کشورهای دیگر عقب بمانیم، گفت: یک سند راهبردی دقیقی را ابتدای امسال تدوین کردیم. این سند براساس آنچه که سند تحول بنیادین، زیرنظام پژوهش و ارزشیابی، بیانیه گام دوم و سایر اسناد از ما خواستهاند و همچنین مطالعات تطبیقی و آسیبشناسی که انجام دادیم، تدوین شده است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش آماری از برگزیدگان پژوهش ارائه و عنوان کرد: زیربنای هر توسعهای، انسان است و اساس توسعه انسان نیز آموزش و تربیت است. پیشنهاد دادیم چنین کمیسیونی در شورای عتف ایجاد و 10 درصد بودجه شورای عتف نیز به این کمیسیون اختصاص یابد. همچنین آمادگی ایجاد دوره دکترای سیاستگذاری تعلیم و تربیت را داریم.
چند درخواست پژوهشی از وزیر آموزش و پرورش
محبی افزود: از وزیر آموزش و پرورش نیز درخواستهایی داریم که ارتقای جایگاه پژوهش در آموزش و پرورش، اجراییکردن الزام طرحهای کلان به پیوست پژوهشی از آن جمله است. الزام دستگاههای دولتی به اختصاص نیم تا یک درصد از اعتبارات پژوهشیشان به امر تعلیم و تربیت نیز در زیرنظام پژوهش و ارزشیابی سند تحول آمده و اگر در احکام دائمی برنامههای توسعه وارد شود، ضمانت اجرایی پیدا میکند. همچنین اختصاص سرانه پژوهشی برای معلمان و دانشآموزان نیز از دیگر درخواستهای ما است.
جمهوری اسلامی ایران 2 درصد علم جهان را تولید میکند
دبیر ستاد ملی هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در ایران 51 پارک علم و فناوری فعال است که 110 هزار نفر از آن ارتزاق میکنند، گفت: جمهوری اسلامی ایران 2 درصد علم جهان را تولید میکند.
دکتر پیمان صالحی اظهار کرد: با توجه به نامگذاری امسال، توجه به پژوهش و فناوری در کشور بیشتر شده و در همین راستا، شعار «پژوهش و فناوری؛ پیشران تولید، دانشبنیان، اشتغالآفرین» برای هفته پژوهش و فناوری امسال تعیین شد.
وی با بیان اینکه ما رتبه اول در پژوهش و فناوری کشورهای جهان اسلام را دارا هستیم و با فاصله بسیار از دیگر کشورها جلوتر هستیم، افزود: کشور ما علیرغم کمبودهای گسترده، دستاوردهای بسیار زیادی داشته است. همچنین بزرگترین نمایشگاه پژوهش و فناوری در تاریخ کشور در حال برگزاری است که پیشنهاد میکنم آموزشوپرورش در سالهای آینده حضور پررنگی در این نمایشگاه داشته باشد.
صالحی به برخی از انتقادات نسبت به مقالات اشاره کرد و گفت: بسیاری از افراد عنوان میکنند این مقالات به چه دردی میخورد و کدام مشکل را از کشور حل کرده است؟ در صورتی که باید توجه داشت مقاله تا به حل مشکل برسد، باید مسیری را طی کند. در هیچ کشوری مقاله به تنهایی مشکلی را حل نکرده، ولی پایهای برای حل مشکلات شده است. در حوزه کشاورزی از مرحله بذر و سم و کود تا برداشت و عرضه به بازار یک زنجیره پیوسته را تشکیل میدهد و نمیتوان بدون این زنجیره، محصولی به بازار عرضه کرد. در حوزه تحقیقات نیز زنجیره ارزش علم و فناوری وجود دارد که به آن «سطوح آمادگی فناوری» گفته میشود و شامل 9 مرحله از رساندن ایده تا بازار است.
دبیر ستاد ملی هفته پژوهش به 78 هزار مقاله علمی منتشر شده در ایران و جایگاه 15 کشور در تولید علم اشاره کرد و گفت: ما یک درصد علم جهان را داریم و 2 درصد علم جهان را تولید میکنیم که 35 درصد مقالات ما همکار خارجی دارند؛ پس چرا این دستاوردها سر سفره ما احساس نمیشود؟ ما مراحل اولیه را طی کردهایم و نیاز داریم به مراحل بالاتر نیز برسیم. ما به نهادهای حد واسط نیاز داریم که یافتههای ما را به جامعه و بازار برسانند و این نهادهای حد واسط پارکهای علم و فناوری هستند. در پاکستان به تازگی اولین پارک علم و فناوری خود را تأسیس کردهاند که از کوچکترین پارک علم و فناوری ما کوچکتر است. ما 51 پارک علم و فناوری داریم که 110 هزار نفر در آن در حال ارتزاق هستند. همچنین 240 مرکز رشد و 300 مرکز نوآوری داریم؛ این یعنی در زیستبوم فناوری ما ریلگذاری خوبی انجام شده و بهزودی طعم این دستاوردها را خواهیم چشید.