وزیر آموزش‌ و پرورش تأکید کرد:

سیاست‌ها و اولویت‌های کلان در نظام آموزش‌ و پرورش متمرکز بر تربیت صحیح دانش‌آموزان در راستای سند تحول بنیادین

وزیر آموزش‌ و پرورش سیاست‌ها و اولویت‌های کلان در نظام آموزش‌ و پرورش را تمرکز بر تربیت صحیح دانش‌آموزان در راستای سند تحول بنیادین دانست و گفت: انتخاب نیروهای نهضتی، طرح امین و پیش دبستانی ها بر اساس نیاز انجام شود با این هدف که نیروهای باکیفیت و آموزش‌دیده در حوزه‌های مختلف جذب شوند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش عصر چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت در سفر دو روزه به کرمانشاه در نشست صمیمانه با فرهنگیان استان با تأکید بر این‌که در شش‌ماهه اول سال گذشته، ۷.۵ میلیارد تومان در فضای آموزش‌وپرورش سرمایه‌گذاری شده است، گفت: این رقم در نیمه اول امسال به ۱۱.۷ میلیارد تومان رسیده است و رئیس‌جمهور اعلام کرد که سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تری در فضای آموزش و پرورش صورت خواهد گرفت.

وزیر آموزش‌ و پرورش سیاست‌ها و اولویت‌های کلان در نظام آموزش‌ و پرورش را تمرکز بر تربیت صحیح دانش‌آموزان در راستای سند تحول بنیادین دانست و گفت: انتخاب نیروهای نهضتی، طرح امین و پیش دبستانی ها بر اساس نیاز انجام شود با این هدف که نیروهای باکیفیت و آموزش‌دیده در حوزه‌های مختلف جذب شوند.

وی افزود: پوشش گسترده و باکیفیت در دوره ابتدایی ضرورت دارد و شایسته است که انتخاب معلمان، تأمین فضاها و سرانه‌های آموزشی در این دوره به بهترین شکل فراهم شود تا کیفیت آموزش ارتقاء یابد.

وزیر آموزش‌وپرورش تأکید کرد: معتقدم که هرگونه کم‌کاری در دوره ابتدایی در آینده مشکلات جدی ایجاد می‌کند و نباید این دوره را نادیده گرفت.

وی در ادامه به توسعه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: با توسعه هنرستان‌ها  مشکل بیکاری و بی‌مهارتی در جامعه رفع خواهد شد زیرا بسیاری از فارغ‌التحصیلان مهارت‌های لازم را ندارند؛ بنابراین، سیاست توسعه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای باید در اولویت قرار گیرد و از ظرفیت‌های برون‌سپاری استفاده شود .

کاظمی بر فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی برای سلامت، سعادت و تعالی هویت نسل آینده تأکید و تصریح کرد: این فعالیت‌ها باید در کنار آموزش‌های علمی و فنی قرار گیرند تا نسل آینده بتواند در جامعه نقش مؤثری ایفا کنند.

وی با اشاره به نقش تربیتی خانواده و جامعه در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، گفت: درگذشته، خانواده نقش اصلی در تربیت کودک و سپس مدرسه و جامعه به ترتیب در این زمینه مؤثر بودند، اما در حال حاضر به دلیل غفلت از نظام تربیتی خانواده و همچنین تسلط فضای مجازی بر فضای جامعه، نقش اصلی تربیت به سمت فضای مجازی سوق یافته است و این وضعیت منجر به افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

کاظمی تصریح کرد: اهمیت به رویکردهای پیشگیرانه، مداخله‌ای و درمانی در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی نیازمند توجه جدی به این حوزه است، باید روش‌های آموزش را تغییر داد و به دوره‌های حضوری، کارگاهی و میدانی بازگشت تا اثرات ملموسی مشاهده شود.

وی گفت: آموزش و تربیت، نقش اساسی در ساختن آینده کشور دارد و هیچ فردی نباید در این زمینه کوتاهی کند.

کاظمی با تأکید بر این‌که معلم نقش کلیدی در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش دارد، گفت: یک معلم باید توانمندی‌ها، صلاحیت‌ها و مهارت‌های لازم را داشته باشد، از این رو در حوزه آموزش ابتدایی، تلاش‌هایی برای تحول در روش‌های تدریس و آموزش فعال صورت‌گرفته است و معلمان با مشارکت در تولید محتوا و اجتماعات یادگیری، نقش مؤثری در ارتقای کیفیت ایفا می کنند.