دبیر ستاد اجراییسازی سند تحول بنیادین وزارت آموزشوپرورش:
یکی از دستاوردهای مهم نقشه راه اجرای سند تحول این است که تکلیف آموزش و پرورش و سند تحول مشخص شد
علی پارسانیا مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد اجراییسازی سند تحول بنیادین وزارت آموزشوپرورش در زمینه سند تحول بنیادین در گفتوگو با پانا گفت: «سعی کردیم در دولت شهید آیت الله رییسی برای اجرای سند تحول سه اتفاق جدی و مهم که در آموزش و پرورش نبود را رقم بزنیم که با مساعدت دولت آیت الله رییسی انجام شد.»
وی افزود: «سند تحول مجموعهای از راهکارها است به اضافه برنامهها، منتها مجموعه راهکارها و برنامهها شاخص های مشخص و زمانبندی مشخص نداشت، وظیفه سپاری نشده بود، سازگار و ارزیابی و نظرات نداشت.»
پارسانیا بیان کرد : «ما به یک نقشه راه نیاز داشتیم برای اجرای سند تحول، نقشه راهی که زمان مشخص و شاخص مشخصی داشته باشد، پروژه محور باشد، قابل وظیفه سپاری ، ارزیابی کنترل پروژه باشد.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش در زمینه سند تحول تصریح کرد :«اتفاق بزرگی که به نظر خودمان در دولت آیت الله رییسی رقم خورد تدوین و تصویب نقشه راه اجرای سند تحول بوده به این معنی که وزرات آموزش و پرورش میداند برای اجرای سند تحول در سال ۱۴۰۳ دقیقا باید چه شاخصهایی را محقق کند، و اگر محقق نکند نهادهای ناظر و ارزیاب با آن واحدی که ارزیابی نکرده دقیقا میدانند که چه کسی و چه چیزی بوده و سازگار تشویق و تنبیه را اعمال میکنند .»
مشاور وزیر آموزش و پرورش در زمینه سند تحول اظهار کرد :«یکی از دستاوردهای مهم نقشه راه اجرای سند تحول که تکلیف آموزش و پرورش و سند تحول مشخص شد و از حالت ابهامی که ده سال داشتیم خارج شد.»
وی ادامه داد :« اقدام دوم که برای اجرای سند تحول نیاز داشتیم گفتمانسازی این سند در بین معلمان است .»
پارسانیا تایید کرد :«برای گفتمان سازی سند تحول لازم است که مجموعه معلمان، مدیران مدارس، نیروهای ستادی، معاونین، وزیر آموزش و پرورش مجموعه این دوستان تفسیر واحدی از سند تحول داشته باشند.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش در زمینه سند تحول گفت: «وقتی میگوییم سند تحول باید تربیت ۶ ساعتی را رقم بزند ،برای مثال تقویت هویت ملی باید این اقدامات را انجام بدهند این یعنی چه ؟ آیا ما تفسیرهای مشترکی را از آن داریم با خیر ؟.»
پارسانیا مشاور وزیر آموزش و پرورش در زمینه سند تحول خاطرنشان کرد: «یکی از نقاط ضعف ما در ده سال و یازده سال گذشته نداشتن تفسیر مشترک از اجرای سند تحول بوده است .»
وی ادامه داد:«ما برای نقاط ضعف دو کار انجام میدهیم :یک مجموعه دوره های آموزشی که برای مدیران و کارشناسان بدنه آموزش و پرورش که انجام شده است و حدود ۳۰۰ مدرس ویژه سند تحول بنیادین آموزش دیدهاند.»
علی پارسانیا بیان کرد :«این ۳۰۰ مدرس ویژه از ماههای آینده در سراسر استانهای کشور دورههای آموزش معلمان را برگزار خواهند کرد که این سند تحول را آموزش خواهند داد و این یک اقدام بود.»
مدیر ستاد اجراییسازی سند تحول بنیادین تصریح کرد:«اقدام دوم برگزاری رویدادی با نام رویداد بین الملی الف تا بود یا همان الف با تحول آموزش و پرورش بود.»
پارسانیا در زمینه سند تحول اظهار کرد :«در این رویداد مجموعه تجربیات نابی که توسط معلمانمان، مدیران مدارس ما در سرار کشور که همین الان انجام میشود، کارهای بزرگ تحولی است که درحال انجام است و ما این ها را نمیدیدیم ،نمیبینیم، نمیشناسیم و به دیگران نمیشناسیم ،این ها شناسایی میشود و در یک نمایشگاه ۳ روزه به اشتراک گذاشته میشود.»
وی افزود: «این تجربه معلم و مدیر مدارس با سایر معلمان و مدیران مدرسه کشور به اشتراک گذاشته میشود و از هم دیگر میآموزیم یعنی یک تحول از پایین به بالا را در این بخش داریم رقم میزنیم، بنابراین دومین اقدام یا راهبرد جدی که پیگری میکردیم بحث گفتمانسازی سند تحول از طریق برگزاری دورههای آموزشی و برگزاری رویداد الف تا است.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش در زمینه سند تحول گفت :«اقدام سومی که انجام شد طراحی ویرایش مدرسه سند تحول بود.»
پارسانیا ادامه داد:«شما اگر سند تحول را ملاحظه کنید مجموعه ای از راهکارها است و زیر نظامهایش مجموعهای از برنامهها است که نسبت اینها با مدرسه چندان واضح و مشخص نیست، یعنی این سند، مجموعهای از کارهایی است که باید توسط ستاد آموزش و پرورش، ادارات کل استانها ، ادارات مناطق و مدارس و معلمان و مدیران انجام شود، منتها نکتهای که وجود دارد این است که ما آن برش مدرسهای یا آن ویرایش مدرسهای سند را با شاخصههای مشخص در اختیار نداشتیم .»
وی تاکید کرد:«اتفاقی که افتاد این بود که یک ویرایش مدرسهای سند در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش طی یک پژوهش یک ساله انجام شد و این ویرایش مدرسه سند الان آماده است و شاخصهایش هم مشخص است .»
پارسانیا بیان کرد: «در آموزش و پرورش میتوانند مدارس را بر اساس این شاخصها ارزیابی کنند، معلم و مدیر مدرسه ما تکلیفش نسبت به سند مشخص شده است .»
مشاور وزیر آموزش و پرورش در زمینه سند تحول اظهار کرد :«مدرسه مطلوب مدرسهای است که مدیریتش و رهبری مدرسه این ۹ شاخص را در آن محقق کنند .»
پارسانیا در زمینه سند تحول تصریح کرد :«برنامه درسی و برنامههای پرورشی بر اساس این شاخص ها سامان بپذیرد ، فعالانی که در مدرسه میتوانند، کنش گرانی که میتوانند فعالیت کنند چه کسانی هستند و چه نقشی دارند ؟دانش آموز نقشش در مدرسه چیست ؟خانوادهها چه نقشی دارند ؟مجموعه معلمان چه نقشی دارند ؟نقششان مشخص شده است .»
وی گفت :«خروجی مدرسه ما چه ویژگی هایی باید داشته باشد ؟ دانشآموزان در نهایت چه شایستگی باید در آن محقق بشود ؟ این ها مشخص شده است و ساز و کار ارزیابی مدرسه، این ویرایش مدرسه کاملا مشخص آماده است و ابلاغ شده و این سومین اقدامی که بر اساس این میتوانیم هم معلم و مدیران مدرسه آموزش دهیم و هم میتوانیم مدرسهمان را ارزیابی کنیم و این سه اقدام جدی بود که در دولت آیت الله رییسی برای اجرای سند تحول انجام شد .»