رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی:
«طرحواره تحولی» مسيری است تا برنامه درسی به مدرسه رسيده و به اركان مدرسه نقش انطباقگر داده شود
نشست همانديشی رئيس سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی با اعضای هيئت علمی و كارشناسان پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با موضوع طرحواره تحولی در برنامه درسی تا سطح مدرسه برگزار شد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حجتالاسلام علی لطیفی در نشست هماندیشی با پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش پیرامون طرحواره تحول در برنامه درسی تا سطح مدرسه، گفت: طرحواره در واقع نقشه راهی است برای ایجاد پلی میان اسناد برنامه درسی و مدرسه.
وی در ادامه، افزود: در اسناد ابلاغ شده، سازمان مكلف شده تا از كتاب محوری به برنامه محوری حركت كرده و تنوع بخشی به مواد و منابع آموزش را محقق نماید.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش با اشاره به عدم وجود برنامه درسی در مدرسه، تصریح كرد: طرحواره مسیری است تا برنامه درسی به مدرسه رسیده و مدیر، كادر مدرسه و معلم از صرفا مجری عبور كرده و بتوانند انطباقگر با بوم خود باشند.
وی در این نشست با اشاره به تمركز بر نگاه به برنامه درسی از منظر مدرسه، گفت: با این اقدام تحولی به دنبال تحقق سه خدمت اصلی یعنی تدوین و ارائه راهنمای برنامه درسی ملی در سطح مدرسه، بستههای تربیتی و یادگیری و نظام پشتیبانی علمی، رصد و پایش هستیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به انتظار نظام آموزشی از معلم، اظهار داشت: در راستای این طرحواره تحولی، باید شفاف به معلم گفت كه انتظار نظام آموزشی از هر پایه و مقطع چیست و به دنبال تحقق چه اهدافی هستیم.
وی در ادامه این نشست، افزود: چارچوب تحولی تدوین شده، به همه فعالیتها و اقدامات و نقش اركان مدرسه از جمله مدیر، معاون پرورشی و معلم نظم بخشیده و مسیر را شفاف و مشخص خواهد كرد.