سرپرست وزارت آموزش و پرورش در آیین تجلیل از معلمان نمونه کشوری:
۲۰۰ هزار معلم براي اجراي سند آموزش میبینند
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در آیین تجلیل از معلمان نمونه کشوری بابیان اینکه تجربه معلمان یک میراث معنوی و ناملموس است و باید این میراث گرانبها را جمعآوری و بهعنوان یک گنجینه مفید مورداستفاده قرارداد، بر بهروزآوری همه موضوعات آموزشي و تربيتي متناسب با نیازهای نسل تأکید كرد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، رضامراد صحرایی در مراسم تجليل از معلمان نمونه کشوری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای معلم و درود فرستادن به روح پرفتوح شهید مطهری (ره) اظهار کرد: خدا را شاکرم که امشب در خدمت گزیدهای از معلمان این سرزمین گهربار هستم. ایام هفته معلم را خدمت به همه همکاران خود تبریک میگویم و کار، مأموریت و منزلت شما معلمان ايران زمين را گرامی میدارم.
*تکریم معلم، تعظیم در برابر شعائر است
وی ادامه داد: تکریم معلم، تعظیم در برابر شعائر است. معلم خیر و نیک، چراغ هدایت جامعه خود است. معلم در ادبیات دینی ما بسیار موردتکریم قرارگرفته است، زيرا مأموریت او این است که جهل، درد بیدرمان بشر را از بین ببرد و در هرجایی با آن مبارزه کند.
سرپرست وزارت آموزشوپرورش افزود: امسال بهطور ویژه روز معلم را گرامی میداریم، زيرا معلمان میتوانند مسائل کلان کشور را حل کنند. امروز اگر مسئلهای اجتماعی و فرهنگی وجود دارد، راهحل و کلید آن در دست معلمان است. پیام ما به همه بازگشت به مدرسه است و باید آگاه بود که ریشه حل مشکلات اجتماعی در مدرسه است و این مشکلات و معضلات توسط معلمان و مدیران مدارس قابلحل خواهد بود.
* باید همه موضوعات آموزشي و پرورشي را متناسب با نیازهای نسل بازبینی کنیم
وی بابیان اینکه درزمانی زندگی میکنیم که فرزندان ما در عمر کوتاه خود تحولاتی را تجربه میکنند كه ما تا ۵۰ سالگی تجربه نکردهایم، عنوان کرد: این موضوع باعث به وجود آمدن یک خلأ عاطفی، احساسی و ادراکی بین ما و فرزندانمان شده است، لذا باید همه موضوعات آموزشي و پرورشي را متناسب با نیازهای نسل بازبینی کنیم.
*شیوههای مدیریتی با واقعیتهای میدان و مدرسه هماهنگ نیست
صحرایی ادامه داد: نظام آموزشی ترکیبی از معلم، کتاب، دانشآموز، فضای آموزشی و شیوههای ارزشیابي است که باید رابطه آنها باهم سازگار باشد، اما شیوههای مدیریتی با واقعیتهای میدان و مدرسه هماهنگ نیست، لذا بايد تمامی این اجزا را هماهنگ كنيم.
سرپرست وزارت آموزشوپرورش بابیان اینکه در تربیتمعلم خوب باید بیشازپیش فعال بود، خاطرنشان کرد: باید بهترین دانشآموزان و دانشجویانمان معلم شوند، لذا در ۱۴۰۳ کنکور اختصاصی تربیتمعلم خواهیم داشت.
*تجربه معلمان یک میراث معنوی و ناملموس است
وي با بيان اين كه باید فرق عالم و معلم مشخص شود، گفت: معلمان در بازنگری بهترین و صاحبنظرترین افراد هستند، لذا بخشنامهها و آییننامهها باید با کسب نظر از معلمان باشد. تجربه معلمان یک میراث معنوی و ناملموس است و باید این میراث گرانبها را جمعآوری کرد تا بهعنوان یک گنجینه مفید مورداستفاده قرار گیرد.
صحرایی با اشاره به اجراي رتبهبندی معلمان بیان کرد: رتبهبندی یک قانون مترقی است اگرچه اشکالاتی نیز به آن وارد است و باید تمامی اشکالات آن برطرف شود اما به این شرط که این قانون تا انتها اجرا شود.
وی افزود: دولت سيزدهم رتبهبندی را با پنج برابر بودجهای که پیشبینیشده بود، اجرا کرد، اما شاهد بودیم که در اجرا اشکالات آن مشخص شد، لذا پس از اتمام فرایند اجرا، فرایند اصلاح آییننامه انجام خواهد شد.
*رتبهبندی با آموزشهای ضمن خدمت پیوند خواهد خورد
سرپرست وزارت آموزشوپرورش گفت: از این به بعد آموزشهای ضمن خدمت بسیار موردتوجه قرار میگیرد. آموزشوپرورش دارای سرمایههای مهمي است که باید پویا بماند و به همین دلیل آموزشهای ضمن خدمت حائز اهمیت است، لذا رتبهبندی با آموزشهای ضمن خدمت پیوند خواهد خورد.
وی با اشاره به اهمیت هنرستانها و توسعه آموزش فنیو حرفهای اظهار کرد: گسترش هنرستانها بسیار موردتوجه گرفته و یک مورد آن احداث ۴۶ هنرستان جوار صنعت در سال گذشته بود.
* معلمان گرههای ذهنی دانشآموزان را باز كنند
صحرایی تأکید کرد: توقع ما از معلمان این است که گرههای ذهنی دانشآموزان را باز کنند. معلم هدایتگر، کنشگر، فعال اجتماعی و فرهنگی است، لذا حتما باید دانشآموز توسط معلم هدایت شود که اگر این امر صورت نگیرد، دیگران گرههای دیگری را اضافه خواهند کرد.
*۲۰۰ هزار معلم براي اجراي سند آموزش میبینند
سرپرست وزارت آموزشوپرورش افزود: تمامی ۶ ساحت سند تحول بنیادین باید موردتوجه قرار گیرد، البته قبل از آن اجرای سند باید وارد فاز عملیاتی شود. امسال سال اجرای سند در مدرسه است و ۲۰۰ هزار معلم در همین راستا آموزش میبینند. خوشبختانه سال گذشته شبکه ره یاران تحول تشکیل شد و در مسیر اجرای سند این شبکه به فعالیت خود ادامه میدهد.
*حجم کتابهای درسي كم و کيفیت محتوي افزايش مییابد
وی با اشاره به اینکه کتابهای درسی باید متناسب با تحولات و نيازهاي روز جامعه تغییر کند، گفت: حجم کتابهای درسي كم و کيفیت محتواي آن ها افزايش خواهد يافت باید به فکر پیوند آموزش عمومی با آموزش عالی باشیم. باید از خود پرسید که آیا واقعاً شیوه اجرای دوره آموزش عمومی به همین سبک ادامه پیدا کند یا باید متحول شود؟ این سؤال کلیدی است که باید در هفته معلم به آن پاسخ داده شود و معلمان نظرات خود را ارائه دهند، در شنیدن این نظرات کوشا هستیم و خوشحالیم که این جمعها شکل گیرد و حرفها گفته شود.
*تحول بنیادین نه از اتاق وزير بلكه از اتاق مدیران مدارس شكل گرفته و تكثير مي شود
صحرایی تأکید کرد: تحول بنیادین از اتاق وزیر شكل نمي گيرد، بلکه از اتاق مدیر مدارس شكل گرفته و به بخش هاي مختلف مانند كلاس هاي درس گسترش مي يابد، لذا باید برای تربیت مدیر مدرسه برنامهریزی شود، همچنین کلينیکهای آموزشی راهاندازی شود و دانشگاههای بزرگ مدارس خود را راهاندازی کنند.
وی با اشاره به اینکه صلاحیت حرفهای معلمان ارتقا يافته است، گفت: این صلاحیتها به نحوي افزايش داده شده که دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در صورتي كه ۱۲ مهارت را یاد بگیرند، فارغالتحصیل خواهند شد. نمره قبولی در این دانشگاه ۱۴ و ۱۵ است و هر دانشجو در انتهای دوره تحصیلی خود در آزمون جامعی شرکت میکند که قبولی در آن منجر به دریافت گواهینامه پیش از ورود به مدرسه مي شود. همچنین تمامی دانشجویان پیش از استخدام قطعی باید رتبه خود را دریافت کنند.
سرپرست وزارت آموزشوپرورش در پایان تصريح كرد: افرادی که در آزمون استخدامی شرکت میکنند، باید دارای ویژگیهای خاص باشند، لذا آزمون استخدامی در ارزیابی ۴ مرحله خواهد داشت و تمام تلاش ما این است که علاوه بر توانايي علمی، داوطلبان علاقه به معلمی نیز داشته باشد و صلاحیت خود را در اين حوزه احراز کنند، با چنين انتخابي، معلمی وارد نظام تعلیم و تربیت میشود که پاسخگوی نیازهای آموزشوپرورش خواهد بود.