وزیر آموزش و پرورش:

کیفیت بخشی و توسعه فضای آموزشی، روح حاکم بر سند تحول بنیادین است

کاظمی گفت: ما سه سیاست و برنامه کلان برای این وزارتخانه تدوین کردیم. اجرای سند تحول بنیادین و پیاده سازی آن اولین آنهاست.موضوع دیگر کیفیت بخشی و توسعه فضاست که روح حاکم بر سند تحول بنیادین است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش شامگاه دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در نشست صمیمانه با وزرای ادوار آموزش و پرورش که در سالن اجتماعات اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، ضمن تبریک هفته گرامیداشت مقام معلم با بیان این‌که درشرایطی در وزارت آموزش و پرورش حضور پیدا کردم که همزمان با آغاز سال تحصیلی بود، گفت: همانطور که همه شما می دانید بازگشایی مدارس، پروژه سنگینی در نظام تعلیم و تربیت و معیار توانمندی مدیران به شمار می آید. در همین دوره، گذار دولت و مجلس تلاقی  و  مسیر را کمی سخت تر کرد

وی با اشاره به این‌که در مهر گذشته با کمبود ۱۷۶ هزار معلم مواجه بودیم، بیان کرد: از این رو بر دو حوزه نظام مسائل خرد و کلان تمرکز کردیم. در بخش نظام مسائل خرد؛ آغاز سال تحصیلی ، اعتراض به گزینش ها، اعتراض به آزمون ها، بلاتکلیفی ۲۶ هزار نیروی خرید خدمات، مشکلات رتبه بندی و  بررسی مشکلات ۴۵ هزار نیروی معترض به کیفیت بخشی را شامل بوده است.

وی به مشکلات مالی این وزارتخانه اشاره کرد و  ادامه داد: در طول تاریخ این وزارتخانه سابقه ندارد که رقمی قریب به ۴۰ همت با کمک سران قوا برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان تأمین شد . با این روش تمامی مطالبات معلمان تا پایان سال گذشته صفر شد .

کاظمی با تأکید بر این‌که حقوق معلمان حق التدریس به روز شد، تصریح کرد: همزمان با این اقدام پاداش معلمان استمراری نیز پرداخت شد. از دیگر اقدامات نیز، افزایش دو درصدی بودجه وزارتخانه از  سهم بودجه عمومی کشور بوده است

وی با اشاره به این‌که مجوز ردیف استخدامی ۸۵ هزار نیرو برای آموزش و پرورش اخذ شد، افزود: امیدواریم طی هفته های آینده، اقدامات اولیه این امر محقق شود .

کاظمی به دستاوردهای حوزه دانش آموزان اشاره کرد و گفت: دانش آموزان ایرانی با شرکت در دو المیپک ۴۷ مدال طلا و نقره و برنز رتبه پنجم در دنیا و در المپیک دیگری  با ۸۵ مدال طلا ، نقره و برنز نیز جایگاه جهانی کسب کردند .در المپیادهای علمی نیز دانش آموزان ایرانی جایگاه سوم  جهان را کسب کردند.

وی به جذب خدمتگزار و ارتقای حقوق آنها اشاره کرد و گفت: این اقدام بزرگی بود که پس از سالها انتظار  انجام شد. از طرفی حق التدریس نیروهای آزاد نیر در سقف حداقل حقوق بسته شد.

کاظمی به افزایش بودجه دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: توجه دولت و مجلس به این حوزه ها نشان می دهد که چالش سالیان متمادی این وزارتخانه که هیچگاه در اولویت دولت ها نبوده، مرتفع شده است. از این رو ۲۷ جلسه با موضوع آموزش و پرورش در دولت چهاردهم برگزار شد . 

وی ادامه داد: ما سه سیاست و برنامه کلان برای این وزارتخانه تدوین کردیم. اجرای سند تحول بنیادین و پیاده سازی آن اولین آنهاست.موضوع دیگر کیفیت بخشی و توسعه فضاست که روح حاکم بر سند تحول بنیادین است.  این دو موضوع مدنظر دکتر پزشکیان نیز هستند‌.

وزیر آموزش و پرورش به اقدامات و برنامه ها در حوزه کیفیت بخشی و توسعه فضا اشاره کرد و گفت: با هدف توسعه عدالت آموزشی، توسعه فضا و محرومیت زدایی و کیفیت بخشی به مدارس در دستور کار قرار گرفت و گروه‌های بسیاری برای این امر بسیج شدند .

وی افزود: همه دستگاه‌ها و نهادها پای کار آموزش و پرورش برای اجرای توسعه عدالت آموزشی هستند

کاظمی تصریح کرد: برای افزایش کیفیت بخشی، تحول در کلاس درس و ارتقای مدیران مدنظر  قرار گرفت.

وی بیان کرد: در حوزه معلمان نیز با ایحاد اجتماعات یاددگیری، تبادل تجربیات و تجربه گردانی نیز صورت گرفته است که به صورت آزمایشی در شهر قدس در حال انجام است‌.

کاظمی گفت: تحول در برنامه درسی، کیفیت دانشگاه فرهنگیان و  فعالیت های پرورشی،طرح جامع نیروی انسانی، مهارت آموزی، هر دانش آموز یک مهارت ، تدوین سند هوش مصنوعی، تربیت اوان کودکی و ساختار تعلیم و تربیت، افزایش ضریب پوشش بدو ورود به مدرسه ،تقویت حوزه  نخبگانی و کنترل آسیب های اجتماعی و ترسیم اطلس آسیب های اجتماعی از مهمترین برنامه های اساسی وزارت آموزش و پرورش محسوب می شود .