محسن حاجی‌میرزایی وزیر اسبق آموزش‌ و‌ پرورش:

برنامه درسی مبنای تحول است

محسن حاجی‌میرزایی وزیر اسبق آموزش‌و‌پرورش: باید حمایت‌های جدی از‌ سند تحول که یک دستاورد بسیار بزرگ نظام تعلیم‌و‌تربیت و جزو مطالبات مقام معظم رهبری است، صورت پذیرد.

محسن حاجی میرزایی در نشست ارائه و نقد الگوی اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین ضمن سپاس گزاری از تشکیل این نشست جهت گفتگو و نقد عنوان کرد: آن چیزی که ما‌را دورهم جمع کرده است دغدغه‌ی مشترک ما برای ایجاد تحول در نظام آموزشی است که امیدواریم این مهم تحقق‌یابد.
وزیر اسبق آموزش و پرورش اظهار کرد: ضمن نقد هایی که به سند تحول وجود دارد باید حمایت های جدی از این سند که یک دستاورد بسیار بزرگ نظام تعلیم و تربیت و جزو مطالبات مقام معظم رهبری است، صورت پذیرد.
حاجی میرزایی در اولین نکته ی خود اظهار داشت: آموزش‌و‌پرورش یک «نظام» یا منظومه است و عناصر و اجزایی دارد که تعاملات و پیوندهایی با یکدیگر دارند. وقتی موضوعی را به عنوان نظام مطرح می‌کنیم یعنی مجموعه‌ ای از مناسبات و الگویی از روابط در آن مجموعه برقرار است و تغییر هر جزئی می‌تواند بر سایر اجزا اثر بگذارد.
وی در رابطه با خطای رایجی که در دوره های مختلف آموزش‌و‌پرورش با آن مواجه بوده‌ایم عنوان کرد: خطای رایج ما این بوده است که در برخورد با مسائل و چالش ها از نظام روابط موجود بین اجزاء و عناصر نظام آموزشی غفلت کرده و این امر باعث مزمن شدن مشکلات و مسائل آموزش‌و‌پرورش شده است.
وزیر سابق آموزش‌و‌پرورش افزود: معتقدم نگرش ما به مسائل، نگرش معیوبی است و به همین خاطر نمی‌توانیم مسائل را حل کنیم.
وی در ادامه دو اولویت موضوعی و زمانی را برای اجرایی‌سازی سند تحول بیان نمود و اضافه کرد: برنامه‌درسی مبنای تحول است که می‌بایست همه‌ی برنامه‌های ما در واحد‌های مختلف براساس آن برنامه‌ریزی و تنظیم گردد. و اولویت زمانی اطمینان حاصل کردن از تحقق اهدافی است که برای دوره‌های تحصیلی تدوین شده است تا شاهد بهبود عملکرد شرایط فعلی نظام آموزشی باشیم.
حاجی میرزایی در آخر بر استفاده از ابزار‌های موجود برای افزایش انگیزه‌ی مدرسه جهت حرکت در مسیر تحول تاکید کرد و عنوان نمود: نظام جبران خدمات، نظام ارزشیابی و سایر ابزار های موجود باید مشوق مدرسه برای حرکت در مسیر تحول باشد.