منظور از الگوی نظری :
” طرحوارۀ مفهومي نظام مندي است، متشكل از عناصر مربوط به جريان تربيت و روابط ميان آن ها كه پاسخ هاي مستدل و عامي را براي هدايت مربیان در عمل تربیتی فراهم مي آورد”
هر الگوی نظری شامل سه دسته مؤلفه است:
« حدود و قلمرو » « رويکرد » « اصول »
حدود و قلمرو ساحت تعلیم و تربیت علمی و فناورانه
- بخشي از جريان تربيت رسمي و عمومي
- ناظر به کسب شايستگيهـايي ( صفـات و توانمنـديهـا ومهـارت هـا ) است که متـربيان را در شنـاخت و بهرهگيري و توسعۀ نتايج تجارب متراكم بشري در عرصۀ علم و فناوري ياري كند تا بر اساس آن متربيان قادر شوند ، با عنايت به تغييرات و تحولات آينده نسبت به جهان هستي ( نگاه آيهاي به هستي ) و استفاده و تصرف مسئولانه در طبيعت ( نگاه ابزاري ) ، بينشي ارزشمدار كسب كنند.
- ترکيب نگاه آيهاي و ابزاري منجر به تصرف و بهرهگيري مسئولانۀ از طبيعت خواهد
شد و ميتواند به یک راهبرد اساسي در نگاه انسان به طبيعت و حفظ و مراقبت از آن
بینجامد. - ناظر به رشد توانمندي افراد جامعه در راستاي فهم و درک دانشهاي پايه و عمومي
- کسب مهارت دانشافزايي
- بهکارگيري شيوۀ تفكر علمي و منطقي، توان تفكر انتقادي
- آمادگي جهت بروز خلاقيت و نوآوري
- ناظر به کسب دانش، بينش و تفکر فناورانه براي بهبود کيفيت زندگی
- براساس مباني « نگاه توأمان آيهاي و ابزاري به طبيعت » از مجموعۀ مباني ارزش
- شناختي فلسفۀ تربيت در جمهوري اسلامي ايران
درباره ما
این پایگاه با هدف گفتمان سازی ،تجمیع و یکپارچه سازی اطلاعات مرتبط با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال 1400 شروع به فعالیت کرده است. از همراهی شما خرسندیم.
ارتباط با ما
نقشه
- اخبار
- ارتباط با ما
- ارسال مطالب
- ایده های مرتبط با سند تحول بنیادین
- پادکست
- پخش زنده
- تلویزیون سند تحول
- ثبت نام
- خانه
- دوره های آموزشی
- رویداد ها
- سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چیست؟
- کتاب ها
- محتوای آموزشی مرتبط با سند تحول
- مدرسه صبح رویش
- منتخب پایان نامه ها و رساله های مرتبط با سند تحول بنیادین
- منتخب مقالات مرتبط با سند تحول بنیادین