سال انتشار: 1392
مقطع: کارشناسی ارشد
رشته: علوم تربیتی – تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش
محل انتشار: دانشگاه پیام نور استان همدان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
نویسندگان:حمید احمدی هدایت
چکیده
امروزه آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی است. نظام آموزش و پرورش ایران که بخش عمدهای از آن تقلیدی و وارداتی تلقی میشد، نیازمند تحول اساسی بود. در این راستا «سند ملی آموزش و پرورش» در سال 1390 برای دستیابی به تحول بنیادین در آموزش و پرورش به تصویب رسید و در معرض انتقاد جامعه علمی قرار گرفت. نظام روانشناختی پیاژه و آراء تربیتی او در سطح جهانی شناخته شده است. از این رو هدف پژوهش حاضر تبیین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس آراء تربیتی پیاژه بود. برای این منظور با استفاده از روش تحلیل محتوا طی دو مرحله ابتدا ارکان، اصول، هدفها، محتوا، و روشهای تعلیم و تربیت از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش استخراج شد و سپس با آراء پیاژه مقایسه گردید. نتایج نشان داد در ارکان تربیت بین سند تحول و آراء پیاژه انطباق و همخوانی وجود دارد. در اصول تربیت، بین دیدگاه پیاژه به جز اصل اول که او فقط بر مسائل این جهانی توجه نموده است، در بقیه موارد انطباق کامل با سند تحول مشاهده گردید. در اهداف تربیت، بین سند تحول و آراء پیاژه در مقوله-های پرورش شخصیت و شکوفا ساختن آن، و تفاهم و دوستی و صلح بینالمللی، انطباق کامل مشاهده شد. در زمینه محتوای درسی، بین سند تحول و آراء پیاژه انطباق وجود داشت. در به کارگیری روشهای آموزشی فعال، خلاق و پویا بین سند تحول بنیادین و آراء پیاژه انطباق کامل مشاهده شد. به عنوان یک نتیجهگیری کلی میتوان گفت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همخوانی زیادی با آراء تربیتی پیاژه دارد.
درباره ما
این پایگاه با هدف گفتمان سازی ،تجمیع و یکپارچه سازی اطلاعات مرتبط با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال 1400 شروع به فعالیت کرده است. از همراهی شما خرسندیم.
ارتباط با ما
نقشه
- اخبار
- ارتباط با ما
- ارسال مطالب
- ایده های مرتبط با سند تحول بنیادین
- پادکست مسیر نو
- پخش زنده
- تلویزیون سند تحول
- ثبت نام
- خانه
- دوره های آموزشی
- رویداد ها
- سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چیست؟
- کتاب ها
- محتوای آموزشی مرتبط با سند تحول
- منتخب پایان نامه ها و رساله های مرتبط با سند تحول بنیادین
- منتخب مقالات مرتبط با سند تحول بنیادین