رئیس جمهور در آیین بزرگداشت مقام معلم:
سند مورد استناد برای آموزش و پرورش و همه حوزههای فرهنگی سند تحول بنیادین است
رئیس جمهور با تاکید بر استناد به سند تحول بنیادین ، گفت: سند مورد استناد برای آموزش و پرورش و همه حوزههای فرهنگی سند تحول بنیادین است و اگر اسناد دیگری تنظیم میشود باید ذیل این سند تعریف شوند.
به گزارش ایرنا، آیتالله سیدابراهیم رئیسی در آیین تجلیل و بزرگداشت مقام معلم که روز یکشنبه در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، با اشاره به بیانات جامع رهبری معظم انقلاب در دیدار با معلمان، اقتضای اجرای توصیهها و منویات ایشان را تلاش مضاعف در آموزش و پرورش و سایر دستگاههای مربوطه عنوان کرد و گفت: اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیز در انجام این تحول، یعنی هدایت وضع موجود به سمت وضع مطلوب، رفع کاستیها و تقویت نقاط قوت باید تلاش مضاعف کنند.
رئیس جمهور در ادامه تحول در نظام آموزشی کشور را نیازمند اتاقهای اندیشهورزی دانست و اظهار داشت: در اجرای این تحول دانشگاه فرهنگیان بهترین گزینه و دانشجویان و اساتید آن بهترین مشاوران برای پیشرفت کار در آموزش و پرورش هستند.
آیت الله رئیسی با تأکید بر اهمیت نقش اساتید و دانشجویان آیندهنگر و آیندهساز در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، افزود: اینکه میگویند ایجاد تحول از مدرسه آغاز میشود، سخن درست و حکیمانهای است، لذا تأکید دارم که در تهیه و تنظیم طرحهای تحولی در آموزش و پرورش حتماً از نظرات اساتید و دانشجویان این دانشگاه که آیندهسازان کشورند به گونهای استفاده شود که نسبت به این طرحها بیگانه نباشند.
رئیس جمهور با بیان اینکه طی ۴ دهه گذشته به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، تجربیات بسیار خوبی در حوزه تعلیم و تربیت کسب شده است، تصریح کرد: دوره آزمون و خطا در حوزه تعلیم و تربیت گذشته و همه تصمیمات و کیفیت اجرای آنها باید دقیق و برنامهریزی شده باشد.
آیتالله رئیسی مهمترین دستور کار شورایعالی آموزش و پرورش را اجرای منویات رهبری و بررسی چرایی عدم اجرایی شدن سند تحول بنیادین دانست و گفت: اگر کسانی در آموزش و پرورش آمادگی یا روحیه تحولخواهی ندارند، در هر پست و سمتی که هستند حتماً باید از سر راه کنار بروند تا تحول در این وزارتخانه ایجاد شود.
رئیس جمهور باور، عزم و اراده جدی و عمل و اقدام در میدان را ۳ لازمه مهم تحول دانست و اظهار داشت: انتخاب مدیران در حوزههای مختلف و در همه سطوح به ویژه در دانشگاه فرهنگیان باید مبتنی بر نگاه تحولگرایانه باشد چرا که این دانشگاه کانون تحول در آموزش و پرورش است و اگر این کانون به وظایف خود عمل نکند، تحول ایجاد نخواهد شد.
رئیس جمهور خلاقیت ابتکار، مهارتآموزی و مهارتافزایی را از جمله نیازهای ضروری کشور دانست و گفت: در وزارت آموزش و پرورش نیز باید موضوع «پرورش» و «آموزش» به صورت توأمان مورد توجه قرار گیرد.
آیتالله رئیسی با اشاره به اهمیت جایگاه معلم در نظام حکمرانی کشور، اظهار داشت: این معلم است که نیروی مستعده و متعلم را به شکوفایی میرساند و جامعه مبتنی بر علم را پایهگذاری میکند.
رئیس جمهور در ادامه توجه به افزایش بهرهوری در کنار ارتقای علم در آموزش و پرورش را مورد تأکید قرار داد و گفت: هزینه کردن در آموزش و پرورش را سرمایهگذاری برای کشور میدانیم، اما مهم است که به صورت ماهانه و حتی هفتگی میزان بهرهوری را ارزیابی کرد.
وی در ادامه مصونسازی جوانان و نوجوانان در مواجهه با شبیخون فرهنگی غرب را در گرو تحول در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد و افزود: اگر با رویکرد تحولگرایانه مدیران و اساتید آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان شاهد تحول و زمانهسازی باشیم، در آن صورت است که دیگر نگران فرزندانمان در دنیای اطلاعات و ارتباطات نخواهیم بود.
رئیس جمهور ضرورت جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: این دانشگاه باید دقیقترین جذب، بهترین نگهداری و بالاترین سطح ارتقا در میان دانشگاههای کشور را دارا باشد.
مناسبسازی فضای آموزشی در دانشگاه فرهنگیان با استفاده از فضاهای آموزشی بلااستفاده، استفاده از نظر و دیدگاه صاحبنظران در تهیه و تدوین محتواهای آموزشی و درسی، توجه به تأمین خوابگاه متأهلین در دانشگاهها با اولویتدهی به دانشگاه فرهنگیان و پرداخت بدون تأخیر حقوق معلمان حقالتدریس از دیگر تأکیدات رئیس جمهور در این مراسم بود.
آیتالله رئیسی در ادامه تأکید کرد: سند مورد استناد برای آموزش و پرورش و همه حوزههای فرهنگی سند تحول بنیادین است و اگر اسناد دیگری تنظیم میشود باید ذیل این سند تعریف شوند.
رئیس جمهور به اهمیت نقش خانوادهها در تعلیم و تربیت نیز اشاره کرد و گفت: خانوادهها در تعلیم و تربیت نقش محوری دارند و نباید خانواده را از گردونه تعلیم و تربیت حذف کرد.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به تبیین نامناسب طرح رتبهبندی معلمان در برخی محافل سیاسی و رسانهای نیز اشاره کرد و گفت: قطعاً در تجلیل و تکریم معلمان باید به معیشت آنها نیز توجه داشت، اما موضوع معیشت تنها یک بعد این مسئله است و توجه به شأن و منزلت و کرامت معلم و همچنین کیفیت کار معلمان نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ موضوعی که در اجرای طرح رتبهبندی معلمان به درستی تبیین نشد و صرفاً مشکلات معیشتی آنها مورد تأکید قرار گرفت.
رئیس جمهور در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۱۵۰۰ شهید تربیت معلم، افزود: امیدوارم دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی به عنوان مراکز مهم تربیت معلم روز به روز ارتقا یابند و دولت هم آمادگی دارد در این راستا به وظایف خود عمل کند.
پیش از سخنان رئیس جمهور، «رضامراد صحرایی» سرپرست آموزش و پرورش در سخنانی به تشریح برنامههای این وزارتخانه از جمله ارائه نقشه راه اجرایی سند تحول بنیادین، تأسیس پردیس مدیر، طرح اتصال مدارس به مساجد و آموزش به شیوههای نوین پرداخت.
همچنین با حضور آیتالله رئیسی از سامانههای وزارت آموزش و پرورش با قابلیت ارائه ۳۰ خدمت الکترونیکی به ۱۷ میلیون کاربر رونمایی شد. سامانه جامع منابع انسانی، پنجره واحد خدمات الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش، پرتال وزارت آموزش و پرورش، سامانه جامع دانشآموزی، سامانه پرداخت اعتباری تواناکارت فرهنگیان و داشبورد هوشمند مدیریتی از جمله سامانههایی بود که با هدف تحقق اهداف دولت در راستای ارائه خدمات نوین دولت هوشمند در وزارت آموزش و پرورش مورد بهرهبرداری قرار گرفت.