وزیر آموزش‌وپرورش در گردهمایی تبیین، نقد و اعتباربخشی الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین:

دلیل اجرایی نشدن بسیاری از اسناد راهبردی عدم ارتباط بين حلقه صف و ستاد است

وزیر آموزش‌وپرورش در گردهمایی تبیین، نقد و اعتباربخشی الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش با اشاره به عدم اجراي مناسب سند تحول بنيادين آموزش‌وپرورش، دليل آن را سپردن اجرايي سازي اسناد به لایه‌های ضعيف عنوان كرد و گفت: هسته اصلی طراحي برنامه‌ها بايد در اجرایی سازی برنامه‌ها حضورداشته باشد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، يوسف نوري با اشاره به اینکه دلیل اجرایی نشدن بسیاری از اسناد راهبردی عدم ارتباط بين حلقه صف و ستاد است، تصریح کرد: علت اصلی این اتفاق این است که در طراحی برنامه‌های راهبردی به همه جنبه‌ها توجه داریم، اما در زمینه اجرا سازی؛ اجرای آن را در لایه ضعیفی از ستاد انجام می‌دهیم، لذا در گیرکردن هسته اصلی طراحي برنامه‌ها، در اجرایی سازی اسناد بالادستی؛ یک اصل است که با مسئولیت سپاری و نظرخواهی محقق می‌شود.

عضو كابينه دولت مردمي افزود: مدرسه اصل کار ما است، مدرسه محل جاری‌سازی همه برنامه‌های آموزش‌وپرورش است، به همین منظور باید سند تحول بنیادین مدرسه‌ای داشته باشیم. از سال ١٣٩۵ بررسی عملکرد اجرایی سازی سیاست‌های کلی ایجاد تحول در آموزش‌وپرورش در دستور کار بوده است. صاحب‌نظران علم اجرایی سازی سیاست‌ها به این نتیجه رسیدند که سند تحول باید ذیل خود سند مدرسه‌ای داشته باشد، لذا برای اجرا سازی؛ اولین کار استخراج یک الگوی مفهومی مطلوب در این زمینه است تا بعدازآن الگوی اجرایی تدوین شود.

وي افزود: ١٣١ راهکار و ١٣ سیاست کلی ترسیم‌شده در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش راداریم و اکنون آن را در بوته نقد گذاشتیم تا یک الگوی مفهومی مدرسه‌ای شکل گیرد.

نوری اضافه کرد: دانش‌آموز باید نقاد و نوآور باشد، لذا دانش آموزان باید در کنار نقادی، نوآوری نیز داشته باشند تا با استفاده از نقدها و نوآوری‌های دانش آموزان و معلمان یک الگوی کاربردی تحت عنوان سند مدرسه‌ای داشته باشیم. به همین منظور، هر ایده و نظری باید در هیات های داوری بررسی و چیستی و چرایی آن مشخص شود تا با ادامه این روند به نتایج مطلوبی برسیم.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اقدامات دو شهید شاخص نظام تعلیم و تربیت شهیدان باهنر و رجایی که کار بدیع و ارزشمندی در آموزش‌وپرورش انجام دادند، افزود: دو بال آموزش‌وپرورش باید کنار هم قرار گیرد تا سند تحول بنیادین محقق شود. در آموزش‌وپرورش ظرفیت‌های مهمی در تمام عرصه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و … داریم و به برکت وجود معلمان غنی هستیم و دانش آموزان ما سرآمد هستند و باید تلاش کنیم تا بیش‌ازپیش موفق باشند.

شایان‌ذکر است، قرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش با همکاری آموزش‌وپرورش شهر تهران اقدام به تدوین سند مدرسه‌ای، سند تحول بنیادین کرده‌اند.