مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش:

اجرای نسخه مدرسه تحولی سند بنیادین از سال تحصیلی آتی

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با بیان اینکه یک علت مهم عدم اجرای سند، ضعف جدی در نظام برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش بوده است گفت: اکنون این ضعف را با تشکیل کارگروه برنامه ریزی در ذیل معاونت برنامه‌ریزی برطرف کرده‌ایم و اقداماتی در این زمینه در حال انجام است.

به گزارش ایسنا،علی پارسانیا در نشستی خبری با بیان اینکه سند تحول ۱۰ سال قبل تصویب شده بود و برای اینکه سندتحول را به درستی اجرا کنیم بررسی کردیم که تجربه اجرای ۱۰ ساله سند چیست گفت: نمی‌توانستیم بدون توجه به تجارب قبلی، برنامه ریزی جدیدی انجام دهیم. باید مشخص می‌شد که چرا توفیقات جدی در اجرای سند نداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه وقتی فعالیت‌های سالانه همه واحدها بر اساس سندتحول تعریف شده باشد آن زمان می‌توان گفت که سندتحول در حال اجراست گفت: یکی از خلاءهای جدی که در همه این سالها داشتیم این بوده که فعالیتهای سالانه از ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ بر اساس راهکارهای سند نبوده است. از سال ۹۷ تلاش شده این اتفاق بیفتد، اما چالش‌های جدی داشته است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ادامه داد: باید نظام برنامه ریزی را اصلاح کنیم. در یک سال گذشته تمام واحدهای وزارتخانه ملزم شدند در سامانه برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش که همه اهداف سند در آن ذکر شده و برنامه زیرنظام ها ذیل آن آمده است، برنامه‌های خود را تعریف و وارد کنند. واحدهای اجرایی فعالیت‌های سالانه خود را در سامانه بارگذاری می‌کنند.

پارسانیا درباره فعالیت‌های قرارگاه اجرایی سازی سندتحول گفت: کارگروهی در معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع شکل گرفت و فعالیت‌های بارگذاری شده تک به تک بررسی می‌شوند که آیا با اهداف و راهکارهای سندتحول نسبتی دارند یا خیر و جامع هستند یا خیر؟ درنهایت نقشه جامعی از اجرای سندتحول خواهیم داشت. بنابراین در یک جمع بندی می‌توان گفت که یک علت مهم عدم اجرای سند، ضعف جدی در نظام برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش بوده است. اکنون این ضعف را با تشکیل کارگروه برنامه ریزی در ذیل معاونت برنامه ریزی برطرف کرده ایم.

وی ادامه داد: مخاطب مستقیم عمده راهکارهای سندتحول، مسئولان آموزش و پرورش و به تبع آن مدارس هستند و نتایجش در مدرسه نمایان می‌شود. جای یک ویرایش مدرسه ای از سند تحول در این سال‌ها خالی بوده است. برنامه های آموزشی و تربیتی درون مدرسه باید چه تغییری کنند که بگوییم مدرسه متحول شده است؟ در همین راستا یک کار مطالعاتی در پژوهشگاه انجام و یک ویرایش مدرسه ای از سندتحول آماده و دو روز گذشته رونمایی شد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با بیان اینکه الگوی مفهومی مدرسه تراز سندتحول بنیادین در این نسخه مدرسه‌ای از سند تعریف شده است اظهار کرد: در این نسخه تکلیف مشخص شده‌است که مدیر مدرسه، کنشگران مدرسه، محیط مدرسه، برنامه های پرورشی و فرهنگی باید بر اساس سند چه ویژگی هایی داشته‌باشند و شاخص‌های یک دانش آموز تراز باید چه باشد. از سال تحصیلی آینده به مرحله پیاده سازی این الگوی مفهومی می‌رسیم. نهایتا تا خرداد سال آینده ویرایش نهایی برای پیاده سازی این الگوی مفهومی آماده می‌شود. به صورت موازی الگوی ارزیابی مدرسه نیز در دست طراحی است.

پارسانیا با تاکید بر اینکه یک رکن مهم ایجاد تحول در مدرسه، دانش آموز است عنوان کرد: با این نسل به درستی ارتباط برقرار نکرده ایم. باید سازوکار کنشگری دانش آموز در مدرسه را در الگوی مدرسه داری سندتحول ببینیم. البته هدف ما روبه روی هم قرار دادن دانش آموز و کادر مدرسهنیست، اما باید نقش پررنگ دانش آموز در اجرای فعالیت ها و ارزیابی ها به درستی تعریف کنیم.

وی افزود: ارزیابی ۳۶۰ درجه می‌گوید معلم علاوه بر طراح آموزشی، ناظر بر عملکرد خودت و مدرسه ات نیز هستی. مدیر مدرسه، خانواده، ارکان محله و… نیز همین‌گونه‌اند. زمانی می‌توانیم نتیجه اقدامات را به وضوح ببینیم که مفاهیم را به خوبی برای مخاطبان جا انداخته و نهادینه کرده باشیم. با ابلاغ بخشنامه، به تحول نخواهیم رسید، مگر پیوست ترویجی و گفتمان سازی جدی برای آن داشته باشیم. لازمه اجرای سندتحول، گفتمان سازی است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اضافه کرد: سال آینده ۵۰ مدرس سندتحول در سراسر کشور امر آموزش اساتید و ۲۰۰ هزارنفر از معلمان را با مشارکت دانشگاه فرهنگیان از بهار آینده آغاز می‌کنند.

پارسانیا در ادامه درباره رویداد بین‌المللی «الف تا» توضیح داد و گفت: در اردیبهشت ماه سال آینده در هفته معلم  نمایشگاهی سه روزه از ایده‌های منتخب خواهیم داشت. ایده‌ها و تک تجربه‌ها، الگوی کلان مدرسه داری و راهبردهای تحول در نظام آموزشی سه بخش درنظر گرفته شده این رویداد هستند. معلمان برتر، مدارس برتر و استان‌های برتر در قالب این رویداد معرفی و بانک ایده‌ها شکل خواهد گرفت. به برترین الگوها نیز نشان برتر پیشتاز تحول اعطا می‌شود. تا ۱۸ فروردین برای ارسال آثار مهلت تعیین شده است.

وی درباره ایده برگزاری این رویداد گفت: به دنبال آن بودیم که میدانی را تعریف کنیم و ذیل مدرسه تراز سند تحول، ایده‌ها و تجربیات ارسال شوند و در معرض داوری قرار بگیرند. در نهایت به یک پلتفرم از داده‌ها و ایده‌ها  رسیدیم و رویداد بین‌المللی الف تا را طراحی کردیم. در تلاشیم مدارس خاص و ویژه در کشورهای جهان اسلام و در سال اول در کشورهای همسایه، تجارب و ایده‌های خود را بیان کنند. سامانه مربوط به‌زودی آغاز به کار می‌کند و بخشی به نام ایده‌ها و تجربیات دارد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با بیان اینکه معتقدیم در سال‌های گذشته معماری تحول به درستی اتفاق نیافتاده است اظهار کرد: به عنوان مثال اهداف دوره‌های تحصیلی سال ۹۷ تصویب شد. در حالی که تغییر کتاب‌های درسی از سال ۹۱ شروع شده بود. سوال این است که اول کتاب باید نوشت و بعد کتاب‌های درسی تغییر کنند و یا برعکس باشد؟.