دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

آنچه که سند تحول بنیادین به دنبال تحقق آن در جامعه است، مدرسه مردمی است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مدرسه مردمی جز حقوق شهروندی است، گفت: آنچه که سند تحول بنیادین بدنبال تحقق آن در جامعه است، مدرسه مردمی می باشد.
به گزارش شورای عالی آموزش و پرورش،دکتر محمود امانی در نشست علمی «مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش با الهام از فرهنگ بسیج» که با حضور اعضای شورای پایگاه های بسیج فرهنگیان کشور و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد گفت: بسیج هدیه بزرگ و ارزشمند بنیادنگذار فقید جمهوری اسلامی به مردم ایران است.

وی افزود: امام برای بسیج ویژگی ها و خصوصیاتی از جمله اخلاص و تواضع، شجاعت، مردمی بودن، کارجهادی، کار برای خدا، انجام کارهایی زمان بر در یک مدت کوتاه، خدمت به مردم مناطق محروم… حضور بسیج در دفاع مقدس معجزه آفرین بود. وقتی بسیج وارد سازندگی و عرصه های مختلف می شود کار به همین صورت انجام می شود..

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: مهم ترین وجه بسیج، مردمی بودن آن است. بحث مردمی سازی آموزش و پرورش با بحث خصوصی سازی تفاوت دارد. خصوصی سازی قاعده و قانون خاص خود دارد.

امانی تاکید کرد: مقصود از مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش؛ مشابه سایر کارهای مردمی است. وقتی نام مسجد مطرح می شود، مردم نسبت به آن احساس مالکیت دارند و آن را خوب نگهداری و حفاظت می کنند.

وی ابراز کرد: مفهوم مردمی سازی در سند تحول بنیادین مورد تاکید قرار گرفته است. این عبارت سند، فرهنگ ساز است که مدرسه کانون تربیتی محله است. محله در جهت درخشش مدرسه می کوشد و مدرسه در ایجاد رضایت مردم می کوشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: یک نوع مدرسه داریم به نام مدارس عمومی یا ملی (Public school) مثل باغ ملی که مال همه ملت است. مدرسه مردمی جز حقوق شهروندی است. در ایران اسمش اشتباه ترجمه شده به مدرسه دولتی!!! در حقیقت مدارس دولتی را باید مدارس ملی بنامیم. تا همه مردم استفاده کنند. آنچه که باید دنبالش باشیم و در سند تحول بنیادین هم مطرح شده این نوع مدرسه است.

امانی اظهار داشت: در مفهوم مدرسه مردمی چند پشتوانه قانونی داریم: 1- سند تحول بنیادین 2- سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور 3- سند تحول دولت مردمی.

وی افزود: باید دید وجه عملیاتی مردمی سازی چیست؟ مردمی سازی مبنایش بر این است که نظام صرفاً دولتی از اداره مدارس به یک نظام ترکیبی بر مبنای مداخله و پشتیبانی مردم منجر شود. این مفهوم برای اینکه عملیاتی شود در هر یک از زیرنظام های شش گانه سند می توانیم به ما به ازای مردمی سازی فکر کنیم.

امانی با ذکر این مثال که امروز در بیشتر کلاس ها، درب کلاس رو به داخل باز می شود در حالی که درب کلاس ها باید رو بیرون باز شود. چرا؟ برای اینکه در بلایای طبیعی خروج سریع تر شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: اکثر مدارس در کشور ما این مشخصه را ندارند. همین کار کوچک اگر در مدرسه انجام شود ممکن است جلوی تلفات گرفته شود. یعنی در زلزله، آتش سوزی ها و… بهتر می توان عمل کرد. از این نوع کارها که امروز در شاخص ها و نشانگرهای یک مدرسه ایمن لحاظ می شود. این کارها را می توان از جنس کار بسیج دانست. بسیج اگر انجام دهد از خود یادگاری بجا گذاشته است.

امانی خاطرنشان کرد: امروز در مدل مدیریتی مدرسه، کار بسیج جایش خالی است. هر مدرسه ای نیازمند یک گروه پشتیبان و حامی است. مدیر و عوامل مدرسه نباید احساس تنهایی کنند. مدرسه احتیاج به حامی دارد. منظور انجمن اولیاء و مربیان نیست، هر چند وجود نهاد ارزشمند در مدرسه یک فرصت استثنایی است ولی مدرسه حامی می خواهد. یک گروهی که دغدغه داشته باشند. بچه ها چه کمک هایی لازم دارند؟ زنگ تفریح را چکار کنیم دانش آموزان شاد باشند؟ … اینها کارهایی است که باید انجام شود.

وی ابراز داشت: 120هزار مدرسه در کشور داریم. برای هر مدرسه 10 تا حامی نیاز داریم که برای آن مدرسه آورده ای داشته باشند و به آن فکر کنند. بچه ها را تشویق کنند، برای آنها دلسوزی کنند حتی اگر در آن محله نباشند. این طور مدرسه ها صاحب پیدا می کنند که به معنای واقعی پاسخگو باشند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: این مفاهیم اگر به کمک نظام آموزشی بیاید مدرسه قوام می گیرد. تنها مأمنی که هنوز می تواند چشم امید خانواده و نظام باشد مدرسه است که در مواقع بحران به دادشان می رسد.

وی با اظهار امیدواری برای مفهوم مدرسه سازی(خلوص نیت و کار بسیجی) در آموزش و پرورش تصریح کرد: مدرسه سازی که الحمدالله بود حالا جهاد مدرسه یاری و جهاد مدرسه داری را باید ترویج کنیم.

امانی تاکید کرد: موانع قانونی را باید به کمک مجلس و دولت برداریم تا مردم راحت تر بتوانند به آموزش و پرورش کشور کمک کنند.

وی اضافه کرد: اولین قدم در این مورد اختیار دادن به مدارس در آئین نامه اجرایی مدرسه است که این کار توسط شورای عالی آموزش و پرورش انجام شده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: ان شاء الله باید یک آغاز جدی و امیدوار کننده با حضور بسیج در این عرصه داشته باشیم.