وزیر آموزش و پرورش در نشست ارائه و نقد اجرایی سازی سند تحول بنیادین:

خروجی نظام آموزش و پرورش باید تربیت تمام ساحتی دانش آموزان باشد

وزیر آموزش و پرورش در نشست ارائه و نقد اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: خروجی نظام آموزش و پرورش باید تربیت تمام ساحتی دانش آموزان باشد.

 به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش صبح امروز یوسف نوری در نشست ارائه و نقد اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه سند تحول نقشه راه آموزش و پرورش است، اظهار کرد: در چشم انداز سند تحول بنیادین بر رویکردهای مدیریتی و نقد پذیری تاکید شده است و نقد برنامه‌ها یکی از ارکان فعالیت‌های ما است.

وی با تاکید بر روحیه نقد پذیری و لزوم نقد درون سیستمی اظهار کرد: یکی از مهارت‌های پایه‌ای که دانش آموزان باید داشته باشند، داشتن مهارت نقد منطقی است، اما این مهارت مانند سایر مهارت‌های پایه کمتر توجه شده است، زیرا معلمان را برای ارائه این مهارت آماده نکرده‌ایم، لذا یکی از وظایف ما در آموزش و پرورش توسعه مهارت نقد منطقی در دانش آموزان است.

عضو کابینه دولت سیزدهم اظهار کرد: دانش آموزان باید مهارت‌های پایه را فرا گرفته باشند تا بتوانند فعالیت‌های روزمره خود را در محیط‌های بیرون از مدرسه انجام دهند، لذا مهارت‌های آموزش داده شده باید به نگرش در دانش آموزان تبدیل شود و زمانی می‌توانیم بگوییم در حوزه آموزش مهارت‌ها موفق بوده‌ایم که به این هدف رسیده باشیم.

عضو کابینه دولت مردمی ایران قوی اظهارکرد: در آخرین تقسیم بندی لایه‌های حکمرانی، نظام‌های خرد وجود دارد که از دیدگاه مادی گرایان، اقتصاد یکی از نظام‌های خرد است، اما از دیدگاه توحیدی فرهنگ مورد اهمیت است، لذا تفاوت‌های بین دیدگاه توحیدی و مادی گرایانه را بدانیم و باید بررسی کنیم که در اسناد ما چه نوع دیدگاهی مورد توجه قرار گرفته است و اگر دیدگاه مادی گرایانه مد نظر بوده است به دیدگاه توحیدی تغییر دهیم.

وی تصریح کرد: در نظام‌های تعلیم و تربیت فقط نباید به نتایج از نظر کمی توجه شود بلکه پیامد و اثربخشی فعالیت‌ها باید مورد  توجه قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: خروجی نظام آموزش و پرورش باید تربیت تمام ساحتی دانش آموزان باشد در حالی که کنکور باعث شده است تا آموزش و پرورش از اهداف اصلی خود دور بماند.

عضو کابینه دولت مردمی ایران قوی اظهار کرد:  باید این پرسش مطرح شود که در صورت اجرای سند تحول چه اتفاقی برای خانواده‌ها، جامعه و دانش آموزان می‌افتد. هدف از اجرای قانون رتبه بندی فرهنگیان، اجرای سند تحول بنیادین و افزایش کیفیت و ارتقاء کار معلمان بوده است تا شایستگی‌های آنان افزایش یابد.

نوری تصریح کرد: در پیامدها افراد باید ببینند که اجرای سند تحول چه نفعی برای آنان خواهد داشت. ممکن است اجرای سند تحول لزوما نفع اقتصادی نداشته باشد اما مطمینا در کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش سوادهای مختلف جامعه از جمله سواد رسانه، سواد قرآنی و … تاثیر خواهد داشت، لذا باید نشان دهیم که اجرای سند تحول چه پیامدهای مثبتی برای جامعه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: باید ذینفعان آموزش و پرورش از جمله گروه‌های مردمی ببینند که اجرای سند تحول چه منافعی برای جامعه دارد، در این صورت آنان نیز وارد فاز اجرایی سند تحول می‌شوند و به آموزش و پرورش کمک خواهند کرد، لذا باید بدانیم که سند تحول در صورتی اجرایی خواهد شد که به یک دغدغه ملی تبدیل شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول مدرسه‌ای باید داشته باشیم، اظهار کرد: باید ابتدای سال تحصیلی تمام برنامه‌های مدرسه مشخص باشد و در طول سال تحصیلی هیچ بخشنامه و برنامه‌ای به مدرسه ارسال و ابلاغ نشود. در حال حاضر مدرسه هنوز از خودش هیچ اختیاری ندارد و در این شرایط از مدرسه می‌خواهیم تا سند تحول را اجرا نماید، لذا باید شاخص‌های سند تحول بنیادین استخراج شود و مدرسه اختیار داشته باشد تا در راستای بهبود و افزایش این شاخص‌ها فعالیت‌های خود را داشته باشد.

عضو کابینه دولت مردمی ایران قوی اظهارکرد: مقام معظم رهبری در دیدار معلمان در هفته گرامیداشت مقام معلم خرسندی خود را از آموزش و پرورش اعلام کردند، لذا باید کاری کنیم که این خرسندی برای سال‌های بعد هم ادامه داشته باشد.