رونمایی از طرح تحقیقاتی تربیت تمدنی در دومین همایش ملی تحول در نظام تعلیم و تربیت در دانشگاه شیراز
بهگزارش روابطعمومی دانشگاه شیراز، دومین همایش ملی «تحول در نظام تعلیم و تربیت با محوریت اندیشههای آیتالله خامنهای»، صبح سهشنبه ۲۱ آذرماه در دانشگاه شیراز آغاز به کار کرد.
در آیین گشایش این همایش که با حضور جمعی ازمسؤولان و صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت، در تالار حکمت دانشگاه شیراز ترتیب یافت، از طرح تحقیقاتی «تربیت تمدنی در افق انقلاب تمدنساز» رونمایی شد.
دکتر فرهاد خرمایی، دبیر علمی دومین همایش ملی تحول در نظام تعلیم و تربیت، در آغاز به کار این رویداد علمی، گفت: همایش «تحول در نظام تعلیم و تربیت با محوریت اندیشههای آیتالله خامنهای» تلاش میکند تا شرایطی برای همفکری اندیشهورزان حوزهی تعلیم و تربیت، بهمنظور مفهومسازی، نظریهپردازی، الگویابی و مدلسازی تربیتی منطبق با اندیشههای رهبر معظم انقلاب فراهم کند.
به گفتهی او این همایش با هدف تعیین شاخصهای مسیریابی تحول در تعلیم و تربیت براساس اندیشههای تحولی رهبر انقلاب اسلامی، بهمنظور ایجاد، اصلاح و ساختارسازی چارچوبهایی است که علاوهبر تربیت فرد در حوزهی اجتماعی نیز منجر به نهادسازی، دولتسازی و تمدنسازی اسلامیایرانی شود.
دانشیار روانشناسی دانشگاه شیراز عنوان کرد: این همایش در محورهای مبانی آموزشی و تربیتی تحول در تعلیم و تربیت، زمینههای تحول در تعلیم و تربیت، نقش آموزش و پرورش، دانشگاه، حوزه و نهادهای متولی در تحول در تعلیم و تربیت، انقلاب اسلامی و تحول در تعلیم و تربیت، تحول در تعلیم و تربیت در زیرنظامهای آموزشی، جایگاه و کارکرد نظام تعلیم و تربیت در جامعهپردازی و تمدنسازی اسلامی، مبانی و معنای تحول در نظام تعلیم و تربیت، اهمیت و ضرورت تحول در نظام تعلیم و تربیت و الزامات، اقتضائات و چگونگی تحول در نظام تعلیم و تربیت برگزار شده است.
دکتر خرمایی خبر داد: پس از انتشار فراخوان این همایش، ۲۳۵ مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است که از این تعداد، پس از داوری ۲۵ مقاله برای ارائه در این همایش پذیرفته شد.
فرصتها و چالشهای فضای مجازی برای تحول در تعلیم و تربیت مبتنی بر اندیشههای اسلامی، تحلیل مضمون اندیشههای دفاعی امام خامنهای در حوزه نفوذ دشمن، مدارس سبز و تحول در برنامههای درسی جمهوری اسلامی ایران، جهت دهندههای کاربردی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، موزههای مذهبی و رسانهای تحولآفرین در امر تعلیم و تربیت، تبیین نقش معلم در تحول نظام تربیتی مبتنیبر مفهوم ولایت در قرآن کریم، ضرورت تربیت معلم تمامساحتی، شایستگیهای پایه نظام تربیت رسمی عمومی در اندیشههای امام خامنهای، اثر محرومیت شهری در تعلیم و تربیت، دلالتهای تربیت اجتماعی زنان از منظر مقام معظم رهبری و بررسی تحول در پژوهش با تأکید بر اقدام پژوهشی از موضوعات برخی از این سخنرانیهای علمی است.
شکلگیری نظام تعلیم و تربیت از مسیر علم و اندیشه و دانشگاه میگذرد
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز هم در آیین گشایش این همایش ملی بیان کرد: هدف تعلیم و تربیت شکوفایی قوای درونی و حرکت انسان به سوی کمال است و برای ساختن یک تمدن انسانی مانند هر تمدن دیگری دو عنصر اساسی تولید فکر و پروش انسان لازم است.
دکتر علی حفیظی افزود: اگر به دنبال بازسازی یک کشور به معنای واقعی باشیم؛ باید به انسان و تربیت نیروی انسانی توجه شود.
وی اظهار کرد: رسالتی که در این مسیر از دانشگاه مورد انتظار است، مدلسازی و الگوسازی برای ارتقای تعلیم و تربیت است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز اظهار کرد: مسأله اصلی نظام تعلیم و تربیت کشور تاکنون این بوده که آن را مانند بسیاری دیگر از امور قرض گرفته و تنها آن را اسلامیزه کردهایم؛ درحالیکه باید این نظام براساس مبانی اولیه هویت دینی و ملی شکل گیرد و شکلگیری آن از مسیر علم و دانشگاه محقق میشود.
نتیجه نظامفکری رهبرانقلاب پرورش جوان مؤمن انقلابی و تمدنساز است
حجتالاسلام والمسلمین روحالله حریزاوی نیز در سخنرانی خود در دومین همایش ملی تحول در نظام تعلیم و تربیت، با محوریت اندیشههای آیتالله خامنهای بیان کرد: موضوع انسان تمدنساز در نظام اندیشه تعلیم و تربیت رهبر انقلاب از اهمیت خاصی برخوردار است و برای درک بهتر این مساله ابتدا باید اندیشهی رهبر انقلاب را به مثابهی یک رهبر فکری و اندیشمند بررسی کنیم و همانگونه که میدانیم رسالت رهبران فکری، ایجاد انگیزش درون افراد جامعه است.
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب تلاش زیادی برای حفظ میراث اسلامی و انتقال این میراث گرانبها به نسل کنونی و آیندگان نمودند؛ بهشکلی که این میراث به حرکت فردی و اجتماعی بینجامد و منشأ اثر شود.
وی با تأکید بر اینکه منبع اندیشههای رهبر انقلاب مبانی دینی و معرفتی است گفت: ایشان معتقدند اگر سلوک فردی و تهذیب نفس به خوبی انجام شود، امتسازی بهتر صورت خواهد گرفت و اگر امت ولایی شکل بگیرد به ساخت تمدن توحیدی منجر میشود.
حجتالاسلام والمسلمین حریزاوی با بیان اینکه پیامبران برای ساختن و پرداختن انسانها و آراستن آنها به شؤونات اخلاقی، عرفانی، دینی و اجتماعی مبعوث شدند و هدف اصلی آنها کمک به سیر تکامل انسانها به سوی تعالی است، اظهار کرد: از دید رهبر انقلاب، انسان در سیر تکامل خود چند مرحله را طی کرده و از انسان عصر نبوت به انسان عصر امامت و سپس به انسان عصر ولایت رهنمون شده که همین انسان اگر مراحل کمال را به خوبی طی کند در موعد ظهور میتواند به بالاترین مرتبه کمال رسیده یا برعکس اگر عمل کند به باطل پیوسته و سیر قهقرایی را طی کند.
وی افزود: رهبر انقلاب در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» از چهار رکن اساسی ایمان، توحید، نبوت و ولایت بهعنوان ارکان اصول تربیتی و معرفتی انسان از دید قرآن نام برده و نتیجه گرفته که ما باید جامعهای بسازیم که به توحید عملی بینجامد و برای این امر ابتدا در برابر خدا کرنش کرده و سپس از کرنش در برابر غیر خدا خودداری کنیم و درنهایت انسان باید به مرحلهای برسد که در برابر ظلم قیام و در برابر طاغوت اعتراض کند.
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در ادامهی این همایش تأکید کرد: از زاویه و افق دید مقام معظم رهبری تربیت سلوک انسانی چهار مرحله دارد که قیام لله، مقاومت، استقامت و اقامه دین حق از آن جمله است و از نگاه وی حرکت جامعه برای تکامل باید براساس قیام باشد و مقاومت و استقامت و اقامه حق را در بربگیرد.
حجتالاسلام والمسلمین حریزاوی در پایان گفت: خلاصهی اندیشه رهبر انقلاب در منظومهی فکری ایشان این است که انسان به جای تربیت فکری باید به تربیت عقلانی، به جای تربیت عاطفی به تربیت معنوی و به جای تربیت اجتماعی باید به تربیت انقلابی روی بیاورد و از همین منظر است که ایشان به تعریف جوان مؤمن انقلابی و شاخصههای آن میپردازد و معتقد است تمدن نوین اسلامی که منبع و مرجع علمی تمام دنیا خواهد شد به دست همین جوان ساخته خواهد شد.
دانشگاهیان انتقادات خود از نظام تعلیم و تربیت را تبدیل به پیشنهاد کنند
نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز نیز در این همایش با تأکید بر ارائه راهکار برای مدیریت و اجرای تحولات حوزه تعلیم و تربیت، از دانشگاهیان خواست تا انتقادات خود از نظام آموزش و پرورش کشور را به پیشنهادهای اجرایی تبدیل کنند.
آیتالله لطفالله دژکام افزود: یکی از پرسشهای بنیادین چگونگی مدیریت صحنه تعلیم و تربیت کشور است که دانشگاه باید این راه را ترسیم کند.
وی اظهار کرد: آموزش و پرورش در تدوین سند تعلیم و تربیت نیست؛ بلکه آن چیزی است که در کف جامعه رخ میدهد، بنابراین دانشگاهیان و پژوهشگران باید وضعیت مدارس و دانشگاهها را بهصورت کمی و کیفی ارزیابی کنند و نقاط ضعف را مشخص نمایند.
آیتالله دژکام اظهار کرد: صرف نقد از وضعیت موجود، پیشرفت را به دنبال ندارد؛ بلکه باید این انتقادات به تناسب تخصص، تبدیل به پیشنهادات اجرایی شود و در سوی دیگر نیز گوش شنوا برای اجرای این پیشنهادات علمی وجود داشته باشد.
نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه برخی از دانشکدههای دانشگاه شیراز باید در این زمینه بیشتر کمک کنند، پیشنهاد داد: نشستی با ابعاد کوچکتر، از متخصصان مدیریت تعلیم و تربیت تشکیل شود و افراد پیشنهادات خود را ارائه کنند.
وی تأکید کرد: پس از ارائه تحلیل منطقی و راهکار، به دو دلیل ممکن است تحولی رخ ندهد؛ یک ندانستن و نخواستنی که به دنبال ندانستن شکل میگیرد.
امام جمعه شیراز گفت: تاکنون پژوهشها و راهکارهای خوبی ارائه شده است؛ اما جزیرهای بوده و این سبب شده تا کارایی نداشته باشد؛ به همیندلیل، یکی از اهداف این همایش نیز همافزایی و باهم کارکردن است و اگر این دستاورد را نداشته باشد، بدهکار هزینههایی که شده خواهیم بود.
نماینده ولی فقیه در فارس بیان کرد: برای ایجاد انگیزه اقدام در جهت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ایجاد انگیزش به تنهایی کافی نیست؛ چراکه بسیاری از مدیران میانی نمیدانند چگونه باید در این مسیر اقدام کنند.
وی ادامه داد: در این زمینه نیز دانشگاه باید پای کار باشد و نقشآفرینی آن در گام دوم انقلاب بسیارمهم است.
رونمایی از پروژه تحقیقاتی تربیت تمدنی در افق انقلاب تمدنساز
در ادامهی این همایش ملی، با حضور اساتید پیشکسوت روانشناسی و جامعهشناسی، نماینده ولی فقیه در فارس و مدیرکل تبلیغات اسلامی از طرح تحقیقاتی «تربیت تمدنی در افق انقلاب تمدنساز» رونمایی شد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس دربارهی این طرح پژوهشی گفت: این پروژه ناظر به میدان و مدیریت در تحولات تعلیم و تربیت کشور است.
حجت الاسلام حسن قانع با بیان اینکه ساخت انسان تمدنساز از اهداف تعلیم و تربیت است، اظهار کرد: در قالب این طرح تحقیقاتی، پرورش انسان و تولید فکر درجهت تمدنسازی اسلامی دنبال میشود.
گفتنیست، این همایش تا بعدازظهر چهارشنبه ۲۲ آذرماه با برگزاری نشستها و پنلهای تخصصی و ارائه مقاله ادامه خواهد داشت.